dewey

Kun totalitære regimer fratager befolkningsgrupper retten til sel

Recommended Posts

dewey
Skrevet (redigeret)

https://www.avisen.dk/blogger-kun-totalitaere-regimer-fratager-befolknings_497978.aspx

Retten til selv at bestemme, hvor man vil bo, har været en grundlæggende borgerrettighed i Danmark. Den ret har regeringen med sin nye ghettoplan frataget bestemte grupper af borgere.

HVER GANG POLITIKERE i de seneste år har fundet på nye måder at forringe vilkårene for syge og andre grupper, har jeg troet, at nu kan det ikke blive værre.

Syv år med ekstremt mange forringelser for forskellige grupper af borgere har lært mig, at det alligevel altid kan blive en tand værre. Det har jeg set i forhold til forskellige udenfor satte grupper, der, deres forskelligheder til trods, ofte behandles ens fra de politiske taburetter og slås i hartkorn – syge, handicappede, arbejdsløse, hjemløse, ældre, flygtninge, indvandrere, efterkommere af flygtninge og indvandrere, narkomaner, kriminelle med flere i én pærevælling.

Gang på gang får politikere nye ideer til, hvordan man kan gøre forringelserne endnu større for de uønskede befolkningsgrupper og hive dem igennem sølet igen som politiske syndebukke. Og man forstår, at det her stopper aldrig. Nu skal ”dem-os”-retorikken, hetzen, polariseringen og udstødelsen af de svageste have et nyk mere. Så er man ligeglad med, om de er hæderlige mennesker, der altid har opført sig ordentligt og gjort deres bedste, eller om de er kriminelle, der snyder samfundet. Syge behandles ligesom det værste afskum af kriminelle.

NU HAR VLAK-REGERINGEN fået flere nye grimme ideer. Den har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF i den forgangne uge indgået delaftaler i den såkaldte ghettoplan, som begrænser forskellige persongruppers rettigheder i forhold til, hvor de kan bo. Aftalerne vedrører i alt 55 udsatte boligområder, hvor der ifølge formand for Danmarks Almene Boliger Palle Adamsen i dag bor omtrent 110.000 personer.

Personer på kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse forbydes nu at flytte ind i boliger i de såkaldt ”hårdeste ghettoer”, som er 16 af områderne.

Derudover strammes reglerne for udlejning i yderligere 39 udsatte boligområder, så kommunerne ikke længere må anvise til en bolig i et af disse, hvis en boligsøgende eller dennes ægtefælle i seks sammenhængende måneder har modtaget integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløbsydelse, førtidspension, arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge.

Endvidere gøres det obligatorisk for kommunerne og boligorganisationerne at anvende regler om såkaldt ”fleksibel udlejning”, hvor personer i beskæftigelse eller uddannelse kommer foran andre i køen om almene familieboliger, alene fordi de er i beskæftigelse eller uddannelse.

Endelig har disse partier aftalt, at andelen af almene familieboliger i de hårdeste ghettoområder skal nedbringes til maksimalt 40 procent inden 2030.

Jeg må ærligt indrømme, jeg har ikke tænkt så meget over regeringens ghettoplan, indtil jeg læste artiklen i det indsatte link.

Ghettoplanens 22 hovedpunkter kan læses her: https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-hovedpunkterne-i-regeringens-ghettoplan

Bliver ghettoplanen gennemført, så er vi ikke kun på vej til et totalitæret regime, så har vi et totalitært regime, og det er absolut ikke værdigt for et demokratisk velfærdssamfund samfund som det danske, derudover vil jeg kalde det for diskrimination af bestemte befolkningsgrupper. Jeg tror ikke vores politikere har den mindste anelse om, hvordan det virkeligt ser ud IRL, for så er jeg overbevist om, at de ville træffe helt andre beslutninger til udsatte befolkningsgrupper og ikke tilføje selvsamme grupper endnu flere ulemper.

Din mening?

Redigeret af dewey
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Der er jo mange ting i det su skriver om her, så det er meget svært kort at gøre rede for det hele... Lad os starte fra begyndelsen, det er ikke en artikel, det er et blogindlæg og altså én persons mening... En person der som dem hun skriver om, er vant til at leve af andre folks penge. 

For at gøre det kort, så forestil dig, at du ikke har penge til en husleje og spørger mig om jeg vil betale din husleje, hvem af os bestemmer så hvilken lejlighed der kan blive tale om? 

Der er ingen tvivl om, at det er staten der bestemmer hvor du kan bo, hvis de skal betale din husleje, længere er den ikke... Det er der intet totalitært over, du kan tage et job og betale din husleje selv, det er man nødsaget til stort set alle andre steder end Danmark. Prøv at tage til Ungarn eller Litauen, der går gamle mennesker (pensionister) rundt på gaden og tigger, fordi man ikke lige kender til begrebet boligsikring og boligstøtte... Vi har det godt i Danmark, hvad enten vi er i arbejde, studere, er syg, handicappet, pensionist etc. 

Når det er sagt... Så tror jeg ikke en skid på deres plan, der er da ingen resursestærke mennesker der vil overtage ledige lejligheder i de nævnte områder, så det kommer til at ligne spøgelsesbyer og hele lortet må rives ned og der bliver opført nye lejligheder ingen har råd til... Nej der skal helt andre ting til.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Det allermest tragikomiske og ironiske er at det offentlige, altså kommunerne, er dem som helt bevist har indsat borgerne i bopælen.

I mange tilfælde helt bevidst da de har haft en anvisnings pligt, og i andre tilfælde lidt mere ubevist, hvor de måske ikke ligefrem har anvist boligen, men har bevilget indskudslån og bolig sikring....

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Vil bare lige sige at det er super dejligt at du så aktivt debatterer igen. :gogo:

Nå fedteriet så er overstået og indlægget ikke alene skal fungerer som obstruktion, så knytter jeg også lige en note til emnet. :D

Jeg er med på at man forsøger, med lidt desperate midler, at udligne de ressourcesvage grupper. Grupper som staten selv har været med til at centraliserer - men nok om det, vi bliver alle klogere. 

Problemet bundfæster sig i den helleige gral, ulighed.
Ulighed er ikke forklaringen på alt, og at afdække ulighedens betydning her, er ret omfattende - så jeg vil bare stille mig uforstående over for én vinkel. 

- Når nu ghetto områderne er der man har placeret de ressourcesvage, måske grundet lave huslejer - vil man så nu anvise til attraktiv kommunalebebyggelse med boligtilskud - eller vil man flytte folk til udkantsdanmark? 

Jeg føler lidt de her "hovsa" beslutninger, ikke rigtigt løser udfordringerne, fordi man ikke vil/evner at tage fat om nælles rod. Det er ærgerligt! :( 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 18 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Vil bare lige sige at det er super dejligt at du så aktivt debatterer igen. :gogo:

Nå fedteriet så er overstået og indlægget ikke alene skal fungerer som obstruktion, så knytter jeg også lige en note til emnet. :D

Tak Thomas:)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 3 timer siden, Justie skrev:

Det allermest tragikomiske og ironiske er at det offentlige, altså kommunerne, er dem som helt bevist har indsat borgerne i bopælen.

I mange tilfælde helt bevidst da de har haft en anvisnings pligt, og i andre tilfælde lidt mere ubevist, hvor de måske ikke ligefrem har anvist boligen, men har bevilget indskudslån og bolig sikring....

Det er jo så også noget både boligforeningerne og de kommuner der ikke har tonsvis af billige boliger er uenig i... Områderne er jo dannet helt af sig selv, fordi boligerne er til at betale, selvom man er på overførselsindkomst. Disse mennesker skal jo nu bo andet sted, og det var ikke noget problem i Esbjerg, men det er så sandelig et problem i København og formoder jeg, andre af de byer hvor ledige boliger til en overkommelig leje er en mangelvare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

De kan bo i det nye hus på Nørrebro. 

nuukshoejhus_magasinetkbh_6.jpg?itok=w3F

HØJHUSET PÅ NUUKS PLADS

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 9 minutter siden, ThomasSneum skrev:

HØJHUSET PÅ NUUKS PLADS

Hold da helt op, hvor er det grimt, der kunne jeg sandelig ikke tænke mig at bo.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 9 minutter siden, ThomasSneum skrev:

De kan bo i det nye hus på Nørrebro. 

nuukshoejhus_magasinetkbh_6.jpg?itok=w3F

HØJHUSET PÅ NUUKS PLADS

Hvorfor filan i silvan hyler de så sådan op? Det er lidt typisk med underdanmark, det bliver aldrig fint nok :sur:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 3 minutter siden, dewey skrev:

Hold da helt op, hvor er det grimt, der kunne jeg sandelig ikke tænke mig at bo.

Ha, det var det jeg sagde :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind