dewey

Thulesen Dahl: Jo mere I snakker om Europas Forenede Stater, jo v

Recommended Posts

dewey

https://www.altinget.dk/artikel/df-jo-mere-i-snakker-om-europas-forenede-stater-jo-vaerre-gaar-det

I sidste uge fremlagde EU-Kommissionen sit forslag til EU-budgettet, hvor der blandt andet i forbindelse med Storbritanniens udtrædelse af EU skal foretages justeringer. 

EU-Kommissionen mener tilsyneladende, at anledningen er god til at få banket nogle af de lande på plads, som ikke bukker og nejer for retningen fra det ”mægtige” EU.

Ungarn er et af de lande, som EU-Kommissionen derfor nu planlægger at straffe økonomisk. Blandt andet fordi de tillader sig at ville bestemme over deres egen udlændingepolitik!

Den græske ø Lesbos, der før i tiden var et meget populært turistmål i Grækenland, er blevet uigenkendelig. Hotelejere og lokale beboere på øen må se til i frustration, alt imens migranter strømmer til øen, hvor de bosætter sig i lejre under kummerlige forhold. I weekenden kunne vi igen i nyhederne se, hvordan båd efter båd sejler til Lesbos fyldt til randen med migranter.

Hvis bare EU får større og større magt over områder som forsvaret, retspolitikken og udlændingeområdet, så skal det hele nok gå, tror de. Hvis bare EU bliver større og stærkere, så skal de kritiske røster nok forsvinde. 

Hvis bare nationalstaterne med tiden kan udvandes, så skal alle idéerne om landenes selvbestemmelse nok forsvinde som dug for solen. Som noget der var engang.

Men det er faktisk den største fejl, de kan begå, hvis de vil have EU-projektet til at overleve. For flere og flere vil sige fra overfor den udvikling.

Jo mere Macron, Merkel, Juncker og alle de andre råber op om større europæisk identitet og suverænitet; jo mere de taler om et Europas Forenede Stater, uanset hvad de kalder det; jo mere de gør for at udviske den nationale selvbestemmelse, jo værre vil det gå for EU.

Det er meget sjældent, jeg er enig med Thulesen Dahl i hans udtalelser, men i dette tilfælde er jeg enig med ham. Ja tak mindre EU og mere selvbestemmelse for hvert enkelt EU-land.

Og du?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Bla. Ungarn og Polen skal sanktioneres grundet flere forskellige årsager. Ikke alene at de har en flygtningepolitik som strider imod EU regler og henneskerettighederne. Landende er effektivt igang med at fjerne de demokratiske spilleregler, og undertykker alt opposition. Samtidig florerer korruptionen osv. osv. - Det skal EU simpelthen reagerer på. 

EU er løsningen på samlede flygtningeproblem. Tror de her lande seriøst, at de står bedre alene, eller uden samarbejde? Naturligvis er EU nød til at samarbejde om de her problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 6 timer siden, ThomasSneum skrev:

Bla. Ungarn og Polen skal sanktioneres grundet flere forskellige årsager. Ikke alene at de har en flygtningepolitik som strider imod EU regler og henneskerettighederne. Landende er effektivt igang med at fjerne de demokratiske spilleregler, og undertykker alt opposition. Samtidig florerer korruptionen osv. osv. - Det skal EU simpelthen reagerer på. 

EU er løsningen på samlede flygtningeproblem. Tror de her lande seriøst, at de står bedre alene, eller uden samarbejde? Naturligvis er EU nød til at samarbejde om de her problemer.

Nu er fx. Ungarn et helt andet land end Danmark... 20-25% af de der arbejder i Ungarn har under 2000 kr. i måneden til alt, så det er ikke unormalt flere bor sammen i en lille etværelses, for at kunne honorere huslejen. Det samme gælder Polen og Litauen, det er jo derfor de i stor stil kommer her og søger lykken. At man i EU sidestiller en økonomi som den tyske, med den måde de kører det på i Grækenland, så vi jo hvad der kom ud af. 

Du har da ret i, at vi må løse problemet i fællesskab, men da ikke ved at påfører de enkle lande både økonomisk og sociale problemer... Vi må købe land fri omkring hvor der er problemer, og begynde at bygge helt nye samfund op, med skoler, hospitaler og alt hvad der skal til for at drive et samfund, de skal være der for livet og er på ingen måde tjent med teltlejere. Vi skal naturligvis bruge firmer fra de respektive EU lande (jeg så gerne et WU i stedet for EU) og uddanne og bruge flygtninge som arbejdskraft... På den måde løser vi alle problemer på en gang og vi skal ikke til at instalerer milioner af flygtninge udover hele EU, det ville jo være rablende galimatias. Den strøm der er lige nu, er det rene vand mod hvad der er på vej, så jo før vi kommer i gang, jo bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
On 13/5/2018 at 13:10, ThomasSneum skrev:

Jeg er uenig. Det er mit helt klare indtryk at Polen og Ungarn agerer meget i overensstemmelse med befolkningens ønske i forbindelse med deres flygtningepolitik.

Jeg er også uenig i at EU er løsningen på flygtningeproblemet. Indtil videre har EU i den grad eskaleret problemet med deres inkompetence med hensyn til at tage hånd om det.

Storbritannien er på vej ud af EU, blandt andet på grund af flygtningeproblemerne. I øjeblikket kæmper EU med at gøre livet så surt og dyrt for Storbritannien som muligt for at skræmme andre lande fra at lave samme beslutning. Men jeg tror at så længe EU gør det så dårligt som de gør så er det uundgåeligt at flere lande melder sig ud. Det virker ikke til at EU på noget tidspunkt stopper op og tager sig tid til selvransagelse. Mit bud er at EU bliver kraftigt forandret indenfor en overskuelig årrække (måske 10 år). Om det går tilbage mod det gamle EF (mit håb), kollapser, mister en del medlemmer eller andet ved jeg ikke, men deres nuværende kurs er uholdbar.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
On 13/5/2018 at 13:10, ThomasSneum skrev:

Jeg er uenig. Det er mit helt klare indtryk at Polen og Ungarn agerer meget i overensstemmelse med befolkningens ønske i forbindelse med deres flygtningepolitik.

Jeg er også uenig i at EU er løsningen på flygtningeproblemet. Indtil videre har EU i den grad eskaleret problemet med deres inkompetence med hensyn til at tage hånd om det.

Storbritannien er på vej ud af EU, blandt andet på grund af flygtningeproblemerne. I øjeblikket kæmper EU med at gøre livet så surt og dyrt for Storbritannien som muligt for at skræmme andre lande fra at lave samme beslutning. Men jeg tror at så længe EU gør det så dårligt som de gør så er det uundgåeligt at flere lande melder sig ud. Det virker ikke til at EU på noget tidspunkt stopper op og tager sig tid til selvransagelse. Mit bud er at EU bliver kraftigt forandret indenfor en overskuelig årrække (måske 10 år). Om det går tilbage mod det gamle EF (mit håb), kollapser, mister en del medlemmer eller andet ved jeg ikke, men deres nuværende kurs er uholdbar.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 18 minutter siden, dna skrev:

Jeg er helt enig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 11 timer siden, dna skrev:

Du har da fuldstændig ret i, at EU er helt udenfor almindelig pædagogisk rækkevidde, men det ændre jo ikke på, at flygtningeproblemet er noget vi må løse i fællesskab. Hvad vil du gøre ved 50-60 milioner mennesker der flytter sig? Det lader sig ikke stoppe, så vi må i gang med at handle.

Mange siger EU blander sig i for meget, men det er ikke sandt, de blander sig i det forkerte... Vi kunne med et enkelt knips, fjerne alt skattely, ved at lave en international transaktionskat, hvor skatten bliver betalt når du køber varen i butikken, uden nogen som helst form for sindssyge fradrag, som i dag gør det nemt at føre penge ud i skattely. Flygtningekrisen, kan ligledes løses med et enkelet knips, ved at købe land fri, vi kan flytte de der flytter sig pga, f.eks. klimaproblemer til, det er faktisk slet ikke så svært, hvis blot vi lære, at pange ikke har nogen værdi, før de bliver brugt. Sådan kan vi løse problemerne, en efter en, hvis vi samarbejder og ikke sidder på vore hænder og er bange for at tage ansvar.

Vi kan også gøre ingenting, så kommer 50-60 millioner mennesker væltende indover Europa og vi kan jo dårligt skyde dem, det er kvinder og børn.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
On 14/5/2018 at 19:42, dna skrev:

Hvordan ved du at befolkningen bakker op, når nu medierne fra oppositionen er fjernet. ;)

Det kritiske punkter jeg nævner er ikke noget jeg "føler", men dele der er konstateret igennem observationer. 
Så kan jeg på ingen måde se hvordan EU er blevet årsagen til flygtningeudfordringerne, og ikke alene uro, hungersnød, osv. -som alle dage har flyttet menneskemasser. 

Og mener du Østrig og Tysklands håndtering, hvor man ekstraordinært har accepteret at tage imod Syriske flygtninge (behandle deres sag i eget land) - for at lette presset på grænselandene, så er det bestemt ikke den beslutning som har fået masserne til at vandre, men derimod misforståelser for ordningen, bevidst eller ubevidst.

EU forsøger på ingen måde at gøre livet surt for England - men det er bare en kompliceret affære at trække sig ud af langsigtede aftaler og løfter. Det giver sig selv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 17 minutter siden, ThomasSneum skrev:

EU forsøger på ingen måde at gøre livet surt for England - men det er bare en kompliceret affære at trække sig ud af langsigtede aftaler og løfter. Det giver sig selv. 

Det er jeg nu ikke helt enig i... Den regning de præsenterede dem for, er da nærmest trukket ud af røven på formanden selv? :) 

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, Gospel skrev:

Det er jeg nu ikke helt enig i... Den regning de præsenterede dem for, er da nærmest trukket ud af røven på formanden selv? :) 

De har jo klassifiseret beløbet - netop ikke bare tænkt på et tal. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind