AlphonsAaberg

Boligstøtte beregning ved underskud i selvstændig virksomhed

Recommended Posts

AlphonsAaberg

Hej alle,

Så vidt jeg har forstået beregnes boligstøtte bl.a. på baggrund af en persons skattepligtige indkomst, dvs. løn fratrukket f.eks. indskud til privat pension samt diverse andre fradrag. Jeg har en Enkeltmandsvirksomhed som sandsynligvis giver underskud i år. Da man kan trække sit underskud i virksomheden fra i sin egen personlige indkomst, tænker jeg at det kommer til at påvirke mit beregningsgrundlag for boligstøtte idet min skattepligtige indkomst bliver lavere? Med andre ord, jeg burde få mere udbetalt i boligstøtte. 

Er der nogen der ved hvordan det rent praktisk forholder sig med udbetaling af boligstøtte i denne forbindelse? Man er jo først klar over hvor meget man har i underskud når året er omme.

På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AlphonsAaberg

Har naturligvis søgt grundigt samt ringet til Udbetaling Danmark, som heller ikke kunne give mig et klart svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Jeg kan forestille mig, at det er fordi du stiller to forskellige spørgsmål på en gang, og det kan du da ikke forvente en ansat i Borgerservice skal kunne håndtere? :lol:

Har du fast arbejde ved siden af din underskudsforretning? Hvis ja, så kan du få et fradrag på din skattebillet, men det sænker ikke din personlige indkomst, din boligstøtte vil altså stadig være den samme. Men jeg forstår ikke rigtig hvad det er du spørger om, og jeg kan forestille mig, at det også var problemet hos udbetaling Danmark?

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AlphonsAaberg

Tak for svaret. Jeg beklager hvis spørgsmålet ikke var tydeligt nok, det er også kringlet stof ;)

Jeg prøver at omformulere lidt.

Jeg har en indkomst fra mit arbejde på 500.000 kr. om året. Ved siden af har jeg en enkeltmandsvirksomhed som har et forventet underskud på 200.000 kr. I en enkeltmandsvirksomhed hæfter man personligt for underskud og kan trække et evt. underskud fra i sin personlige indkomst. Det jeg er i tvivl om er, hvordan dette påvirker min boligstøtteberegning.

Se f.eks. nedenstående screenshot med ansøgning til boligstøtte. Hvor skal jeg angive mit underskud? Skal jeg trække det fra min personlige indkomst eller skrive det i fradrag?

5afaf1fd4b90f_ScreenShot2018-05-15at14_16_13.png.4bbb9a489477e80993d4d9d241627c35.png 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind