ab1959

Hvor skal de fattige bo?

Recommended Posts

ab1959

Regeringens nye ghettoplan sigter på at jage de fattige ud af byerne. En by som København er blevet social skæv. Selvfølgelig vil der intet forgjort være i at de fattige kommer ud hvor der er langt mellem folk så de ikke så nemt finder ind i bander. Men hvad med job og uddannelse? Der er dele af landet hvor tiden i uddannelsessystemet slutter med studentereksamen, hvis man ikke vil opgive slægt og omgangskreds for at søge lykken andessteds.

Flertal forbyder kontanthjælpsmodtagere at flytte i ghettoer (Danmarks Radio)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Ulighed er absolut et parameter som man skal have styr på. Det har igennem mange år nu, gået den forkerte vej.

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Ulighed er et globalt issue til en hvis grad, men helt ærligt så er det et meget lille "problem" her i Danmark.  Det kan godt være at forskellen på "de rigeste" og "de fattigste" er blevet større, men der er mange ting, der spiller ind i den beregning, og forskellige dele, der trækker opgørelsen i "den forkerte vej", er har ikke noget med ulighed at gøre på den led.  Forholdsvis flere studerende og ældre giver f.eks. øget ulighed i beregningerne, men flere studerende er en god ting for samfundet, og flere ældre er et spg. om demografi og siger ikke ret meget relevant i relation til ulighed i samfundet.

Og hvad angår OPs kommentar, så er det helt klart en reel problemstilling, som der kan rejses spørgsmålstegn omkring.  Det værende sagt, så er det nok lidt det med balancen i tingene vi skal ud i, også i debatten omkring emnet.  Fordi man forbyder kontanthjælpsmodtagere at tilflytte ghettoområder, så er det jo altså ikke ensbetydende med at de med djævlens vold og magt er nødsaget til at flytte til en pløjemark 500+km væk.  Der kunne måske tænkes at være andre boliger, indenfor økonomisk rækkevidde, som stadig ligger indenfor overskuelig afstand af "civilisation" og fremtidsmuligheder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Umiddelbart kan det lyde voldsomt, men tænker man lidt efter, så er det vel egentlig okay?
Jeg har boet i almennyttig bolig, men har valgt det fra, af den simpel årsag, at klientellet blev for belastende at bo op og ned af. Alt for mange skulle ingenting om dagene og lavede om på dag og nat, sad og drak hele natten, spillede computer, gik ned med hunden og alle de ting der normalt støjer om dagen, blev flyttet til støj om natten, hvilket resulterede i, at vi der betalte gildet, ikke kunne få vores søvn. 

Jeg har selvom jeg har et lederjob til en god løn, valgt at bo alternativt og billigt... Jeg bor i en campingvogn hele året, som så selvfølgelig ikke har været helt billig, men når den er betalt, så har man en husleje der er til at overse, og vigtigst for mig, man slipper for have og alt det der følger med ved at bo i parcelhus. Det kræver selvfølgelig man kan finde en plads, hvor man må have sin adresse, for at overholde gældende lov i hvert fald... Der står ingen steder i grundloven, at man har ret til fire værelser med med bad, inde midt i København. Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er alle på kontanthjælp, der bare kan gå ud og tage et job, men ellers er det jo også en mulighed - bidrag til samfundet og bo hvor du har lyst. Jeg kan ærlig talt ikke se det helt store problem i dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 4 timer siden, ab1959 skrev:

Regeringens nye ghettoplan sigter på at jage de fattige ud af byerne.

Helt sådan forholder det sig ikke - fra det indsatte link:

De hårdeste ghettoområder er de boligområder, der fire år i træk har optrådt på regeringens ghettoliste. I dag bliver 16 ud af de i alt 30 boligområder, der står på ghettolisten, anset som "hårde ghettoer".

Partierne bag aftalen mener, at initiativet i sidste ende vil være med til at sikre en mere blandet beboersammensætning.

- I dag har vi 16 meget stærkt belastede ghettoområder, og hvis vi skal ændre beboersammensætningen, så skal vi også ændre på tilflytningen af folk, der er på overførelsesindkomster, siger Dansk Folkepartis beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 13 timer siden, dewey skrev:

Helt sådan forholder det sig ikke - fra det indsatte link:

De hårdeste ghettoområder er de boligområder, der fire år i træk har optrådt på regeringens ghettoliste. I dag bliver 16 ud af de i alt 30 boligområder, der står på ghettolisten, anset som "hårde ghettoer".

Partierne bag aftalen mener, at initiativet i sidste ende vil være med til at sikre en mere blandet beboersammensætning.

- I dag har vi 16 meget stærkt belastede ghettoområder, og hvis vi skal ændre beboersammensætningen, så skal vi også ændre på tilflytningen af folk, der er på overførelsesindkomster, siger Dansk Folkepartis beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted.

Jeg tvivler bare meget stærkt på, at det rent faktisk vil ske... Hvem vil tage sine børn som gidsel og flytte ind i et belastet område? Jeg vil end ikke bo der er alene, ikke før der kommer en anden lovgivning, der ikke beskytter dem der laver ballade og ødelægger det for andre. Det problem gælder alle almennyttig boligområder, der bor en alt for stor koncentration af folk der ikke laver noget og mangler ganske almindelig opdragelse, så det gør det meget svært for os der rent faktisk synes ideen om fællesskabet er rigtig god, fordi det bare ikke virker ude i virkeligheden.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
On 11/5/2018 at 14:38, Gospel skrev:

Umiddelbart kan det lyde voldsomt, men tænker man lidt efter, så er det vel egentlig okay?
Jeg har boet i almennyttig bolig, men har valgt det fra, af den simpel årsag, at klientellet blev for belastende at bo op og ned af. Alt for mange skulle ingenting om dagene og lavede om på dag og nat, sad og drak hele natten, spillede computer, gik ned med hunden og alle de ting der normalt støjer om dagen, blev flyttet til støj om natten, hvilket resulterede i, at vi der betalte gildet, ikke kunne få vores søvn. 

Jeg har selvom jeg har et lederjob til en god løn, valgt at bo alternativt og billigt... Jeg bor i en campingvogn hele året, som så selvfølgelig ikke har været helt billig, men når den er betalt, så har man en husleje der er til at overse, og vigtigst for mig, man slipper for have og alt det der følger med ved at bo i parcelhus. Det kræver selvfølgelig man kan finde en plads, hvor man må have sin adresse, for at overholde gældende lov i hvert fald... Der står ingen steder i grundloven, at man har ret til fire værelser med med bad, inde midt i København. Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er alle på kontanthjælp, der bare kan gå ud og tage et job, men ellers er det jo også en mulighed - bidrag til samfundet og bo hvor du har lyst. Jeg kan ærlig talt ikke se det helt store problem i dette.

Jeg har et spørgsmål: Hvordan klarer du det med adressen? Har du en adresse hos en ven eller parkerer du vognen på f.eks. campingpladser (de har vist vintercampering mange steder)? Eller noget tredje?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
1 time siden, dna skrev:

Jeg har et spørgsmål: Hvordan klarer du det med adressen? Har du en adresse hos en ven eller parkerer du vognen på f.eks. campingpladser (de har vist vintercampering mange steder)? Eller noget tredje?

Jeg bor på en campingplads... For at overholde lovgivningen, så kræver det du kan have din adresse hvor den står og det kan man på de fleste helårspladser. Nogle gange skal man så ved siden af, leje en postboks til posten, også for din egen skyld.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
On 12/5/2018 at 21:16, Gospel skrev:

Jeg bor på en campingplads... For at overholde lovgivningen, så kræver det du kan have din adresse hvor den står og det kan man på de fleste helårspladser. Nogle gange skal man så ved siden af, leje en postboks til posten, også for din egen skyld.

Tak for svaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Hvilke fattige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind