dewey

Politiet vil ikke have os til at bremse for dyrene: - Vi ved, at

Recommended Posts

dewey

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-05-10-politiet-vil-ikke-have-os-til-at-bremse-for-dyrene-vi-ved-at-det-kan-lyde-kynisk

Møder du en gås, mens du kører 100 kilometer i timen, så kør den ned, opfordrer politiet.

Gæs har ikke styr på røde og grønne lys.

Derfor kan du som bilist komme ud for, at der pludselig står en flok gæs midt på kørebanen.

Nordsjællands Politi har de seneste dage modtaget adskillige anmeldelser om farlige situationer i trafikken, hvor gåse-forældre og deres gæslinger krydser stærkt trafikerede veje.

Men det er ikke kun de intetanende gæs, der skaber farlige situationer. Det er også dyreglade mennesker.

- Det skaber nogle uhensigtsmæssige situationer i trafikken med pludselige opbremsninger og sågar mennesker, der løber rundt med biler susende om ørerne med 110 km/t i forsøget på at genne gæssene på rette spor, skriver Nordsjællands Politi på Facebook.

Politiet kommer derfor med en advarsel. For selvom man elsker dyr, skal man altså ikke bremse op.

- Når dyr krydser vejen et sted, hvor det ikke er naturligt at standse op, så kan det give nogle farlig situationer, hvis man bremser. Så vi anbefaler, at man kører videre og undgår at udsætte sig selv og sine medtrafikanter for fare, siger Søren Bjørnestad, der er vagtchef ved Nordsjællands Politi til TV 2 Lorry.

Det lyder fornuftigt, hvad politiet foreslår ikke at bremse op for dyr på kørebanen, men jeg er helt sikkert på, at jeg ikke er så fornuftig ikke at bremse op for ikke at ramme et eller flere dyr, jeg har altid bremset, når en ræv, vildsvin, rådyr, ænder m.fl. står eller vandrer rundt på kørebanen, heldigvis har mine opbremsninger aldrig ført til uheld eller til fare for andre bilister. Jeg har endda af og til været så heldig at kunne stoppe andre bilister i tide, så de ikke ramte svanemor med sine ællinger, da de lå og hyggede sig på kørebanen, eller når vildsvin partout ikke vil forlade kørebanen.

Hvordan forholder eller ville du forholde dig, når du ser dyr på kørebanen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Da jeg tog kørekort (ja bilen var opfundet) fik jeg at vide, at jeg ikke måtte bremse for noget mindre end en hund, så det har jeg egentlig altid regnet som værende det jeg skulle gå efter... Man jo selvfølgelig bremser jeg for en kat, men jeg forsøger at orientere mig om hvor tæt bilen bagved kører og så klodser jeg jo ikke ligefrem bremserne, men tager farten af bilen, når og hvis jeg ser en ubuden gæst i vejkanten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Jeg har flere gange bremset for en råbuk dengang jeg havde bil. Jeg har også bremset for en kat og ræv, for nogle hunde har samme størrelsen som disse dyr. Man må se på hvilken situation man er i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Synes det afhænger af omstændighederne. Hvis det er en tæt trafikeret motortrafikvej med 90 km/t skal man ikke bremse.

Men hvis det er på en villavej uden ret meget trafik og med mindre end 50 km/t skal man naturligvis bremse for en kat.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 22 timer siden, Gospel skrev:

Da jeg tog kørekort (ja bilen var opfundet) fik jeg at vide, at jeg ikke måtte bremse for noget mindre end en hund, så det har jeg egentlig altid regnet som værende det jeg skulle gå efter...

Din kørelærer har nok ikke været klar over hvor små hunde kan være.:D

Her i kvarteret bor der en chihuahua på 2 kg.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Nu kører jeg ganske vist ikke bil, men det er da kun sund fornuft...

Men hvis jeg kørte bil, er jeg ret overbevist om at jeg ville være den tosse som hoppede på bremsen hvis jeg så så meget som en snegl på kører banen - af ren instinkt...

Så nej, jeg skal nok ikke begynde at tage kørekort  :blush:

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 9 timer siden, Entrelac skrev:

Din kørelærer har nok ikke været klar over hvor små hunde kan være.:D

Her i kvarteret bor der en chihuahua på 2 kg.

Nu er det mange år siden, der var de der håndtasker ikke på mode :D Så er jeg også født og opvokset på landet og der er alt under 50 cm. en kat :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, Gospel skrev:

Nu er det mange år siden, der var de der håndtasker ikke på mode :D

Hmmm, for ca. 30 år siden havde jeg en hund på 3 kg. Men hun var nu ikke en "håndtaske", hun gik pænt ved siden af mig, uden snor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, Entrelac skrev:

Hmmm, for ca. 30 år siden havde jeg en hund på 3 kg. Men hun var nu ikke en "håndtaske", hun gik pænt ved siden af mig, uden snor.

Og du er helt sikker på, det ikke var en kat?  Nej selvfølgelig var der også mindre hunde den gang, og du har da ret i, at det var en noget unøjagtig beskrivelse. Alle sagde det dog dengang, og jeg forestiller mig de fleste betargtede det som færdselslov. Sådan er det jo når ting bliver gentaget mange gange.

Jeg så forresten en fasan på motorvejen i dag, og jeg tror den havde læst avisen, den havde meget travlt med at forlade gaden :D 

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højbens fætter

Hørt,hvis nu den amerikanske chef,render rundt på motorvejen,hvad så:o:o ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind