ThomasSneum

EU Knalleret - Parkering

Recommended Posts

ThomasSneum

Hej ..

Jeg har for nyligt modtaget to parkeringsafgifter for min scooter (30) på min arbejdsplads. 

Jeg køre på arbejde på scooter om sommeren, da det er langt det nemmeste/hurtigste. Det har aldrig været et problem at parkerer på mit arbejdes parkeringsplads. Parkeringspladsen er lukket af fra offentligheden med bomme, og der er opsat et skilt som siger noget i retning af:

"Parkering er alene tilladt i de afmærkede båse - alt anden parkering af køretøj er ikke tilladt. Lovlig parkering skal ske ved synlig tilladelse i forruden." 

Mange medarbejdere tager cyklen ind - og de holder fint uden for båsene i gården/parkeringspladsen. Vi har en cykelkælder, men den er ret besværlig at komme ned i, så mange fravælger den løsning.

Jeg parkerer også uden for båsene. Min scooter står ikke uhensigtmæssigt og er ikke i vejen på nogen måde.

Men jeg har altså modtaget parkeringsafgifter.

Første afgift fik jeg da jeg lod scooteren stå weekenden over, da jeg var i Jylland - Da jeg kommer tilbage søndag, til en næsten tom parkeringsplads, har jeg altså modtaget en afgift som er sat på styret med en elastik. 

Dagen efter (mandag) modtager jeg endnu en. 2 x 750 kr. 

Ingen andre køretøjer har fået en bøde/afgift, selvom der står massere af cykler omkring mig. 

Hvordan ville I forholde jer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Eftersom p-pladsen tilsyneladende tilhører arb.pladsen, så bør det være muligt, at finde en på arbejdspladsen, som du kan spørge hvor og hvordan du må parkere.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ja enig med @Entrelac... Men tilhører den ikke arbejdspladsen, så kan der være lokale parkeringsregler og du er nødt til at gå til hestens mule, altså dem der står for p-pladsen. Normalt ville jeg jo sige, at du overholder alle regler, men jeg er fra Jylland, og vi er muligvis ikke så langt fremme som i :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Yep!.. Vi ejer parkeringspladsen sammen med 4 andre virksomheder. 

Arbejdspladsen har intet imod at jeg parkerer på pladsen. 

Min scooter skal sidestilles med en cykel når det kommer til parkering, men jeg kan ikke komme i cykelkælderen med denne scooter, og jeg kan ikke holde i båsene, for det må min scooter ikke for færdselsloven.

Ingen cykler har fået nogen afgifter/bøder - det er alene min scooter de reagerer på. 

Først var jeg helt sikker i min sag, for læser man færdselsloven, så står der tydeligt, at en scooter (2 hjul) ikke regnes for et motorkøretøj. Men nu skriver de jo også kun "køretøj" på skiltningen, og så er min scooter reelt omfattet forbudet. 

Spørgsmålet er:

Kan/må man overhoved udstede parkeringsafgifter til scooters, når nu de skal sidestilles med cykler? Ingen cykler får jo en afgift.

Jeg fyr jeg har talt med har prøvet noget tilsvarende. Han kontaktede politiet som kunne oplyse ham, at nej, men kan ikke udstede parkeringsafgift til scooter, med mindre at den står uhensigtmæssigt/i vejen. Og det alene så er politiet som udsteder en bøde. 

Hvad tror I gælder her? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 30 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Hvad tror I gælder her? 

Det politiet siger! Man kan ikke lave sine egne cowboy regler, i stil med "Cykler fjernes uden ansvar" Det er tyveri, og du står naturligvis til ansvar, hvis du stjæler en anden mands cykel. Der er også nogle der sætter skilte op med fartbegrænsninger, og udover den der skilter kan straffes, så skal du naturligvis ikke overholde skiltet.

Der må være et privat firma der står for at reglerne bliver overholdt, og dem skal du i første omgang kontakte med en klage... Dit firma har forentlig en aftale om, at de kan annullere bøder for de ansatte, så det skal du naturligvis undersøge, men du skal jo også have gjort ham der parkeringslærlingen opmærksom på, at han skal holde sine sedler fra dit køretøj.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Du har meget ret Gospel.

Det er et privat vagtfirma som holder øje. Det er også en privat parkeringsplads. Færdselsloven oplyser at man skal følge skiltningen på private parkeringspladser, og det så er skiltningen som er gældende. Men den trumfer ved ikke alm. lov, som du selv oplyser. Man kan ikke skilte sig fra fyveri osv. - så mit dillemma står sådan set stadig.

Vi har dog taget nogle skridt imod en løsning på arbejdet. 
Som du selv er inde på, så har arbejdet naturligvis annulleret bøderne - og jeg har tilmed fået udleveret en parkeringstilladelse  gratis, fordi jeg jo reelt ikke optager en bås. 

men jeg overholder stadig ikke skiltningen. Skiltet oplyser at kun parkering i bås er tilladt, men det må jeg ikke for færdselsloven og det ville være fjollet at optage en bås, alene for en scooter. Jeg kan, af åbenlyse årsager, heller ikke placerer tilladelsen i vinduet. :P 

Jeg bliver altså ikke ramt økonomisk og behøver ikke kæmpe med parkeringsselskabet osv. - men jeg spørger stadig, og man reelt kan modtage en parkeringsafgift når man køre sccoter? 

Jeg har jo ikke selv talt med politiet, og mange mener godt at man kan. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 8 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Du har meget ret Gospel.

Det er et privat vagtfirma som holder øje. Det er også en privat parkeringsplads. Færdselsloven oplyser at man skal følge skiltningen på private parkeringspladser, og det så er skiltningen som er gældende. Men den trumfer ved ikke alm. lov, som du selv oplyser. Man kan ikke skilte sig fra fyveri osv. - så mit dillemma står sådan set stadig.

Vi har dog taget nogle skridt imod en løsning på arbejdet. 
Som du selv er inde på, så har arbejdet naturligvis annulleret bøderne - og jeg har tilmed fået udleveret en parkeringstilladelse  gratis, fordi jeg jo reelt ikke optager en bås. 

men jeg overholder stadig ikke skiltningen. Skiltet oplyser at kun parkering i bås er tilladt, men det må jeg ikke for færdselsloven og det ville være fjollet at optage en bås, alene for en scooter. Jeg kan, af åbenlyse årsager, heller ikke placerer tilladelsen i vinduet. :P 

Jeg bliver altså ikke ramt økonomisk og behøver ikke kæmpe med parkeringsselskabet osv. - men jeg spørger stadig, og man reelt kan modtage en parkeringsafgift når man køre sccoter? 

Jeg har jo ikke selv talt med politiet, og mange mener godt at man kan. 

Svaret på om du kan få en afgift med en scooter er, ja det kan du godt.. Der er nogle genrelle parkeringsregler du skal overholde, tror de er forskellige for henholdsvis 30 og 45, men ting har det med at blive ændret hele tiden. Den almindelige parkeringslovgivning kan du google dig frem til (læs den hos rette myndighed og ikke i scooter-galleriet ;)) ... Men ja der kan som sagte være lokale parkeringsregler, det har man ret til når man ejer p-pladsen, og de skal (som de er) skiltes med godkendte skilte, og du har jo ret i, at i dette tilfælde kan du i princippet ikke overholde reglerne, hvis du læser dem bogstav for bogstav, men der må være noget fornuft.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 13 timer siden, ThomasSneum skrev:

Min viden om p-pladser og p-vagter/-firmaer er meget begrænset, men jeg har indtryk af, at det er parkeringsselskabet (eller hvad det nu hedder), der sørger for skiltningen. Og på den baggrund synes jeg det må være relevant, at kontakte dem (parkeringsselskabet) og spørge hvor du må parkere din scooter lovligt.

Og gør det helst skriftligt, så du får et skriftligt svar, du kan bruge som dokumentation.

Redigeret af Entrelac
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
On 12/5/2018 at 00:42, Entrelac skrev:

Min viden om p-pladser og p-vagter/-firmaer er meget begrænset, men jeg har indtryk af, at det er parkeringsselskabet (eller hvad det nu hedder), der sørger for skiltningen. Og på den baggrund synes jeg det må være relevant, at kontakte dem (parkeringsselskabet) og spørge hvor du må parkere din scooter lovligt.

Og gør det helst skriftligt, så du får et skriftligt svar, du kan bruge som dokumentation.

Det  er en gråzone. 

Hvis jeg skal holde lovligt, skal de enten tillade cykelparkering, eller skilte og lave specielle båse til EU knallert. Det er nok lidt for omfattende - så vi lever med at jeg har fået en tilladelse, og så må parkeringsfolket accepterer min parkering. Smutter den, så får firmaet bøden/afgiften annulleret. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

Hej Thomas Snerum

Selv om at dette indlæg er af ældre dato har jeg alligevel ikke kunne nære mig for lige at se på spørgsmål og især de svar du har fået.

Men jeg siger dig bare vær du glad for at du ikke kører på MC for de parkeringsregler der gælder for MC de er helt skøre for der er faktisk ikke nogen regler der er brugbare sådan over hele landet på private som offentlige pladser.

Her for et stykke tid siden der var jeg hos tandlægen i Sønderåparken i Vejle og det var ret dyrt, det er jo en ret kostbar folkefærd, og da jeg kom ned i P kælderen hvor jeg naturligvis havde parkeret min MC hvor der nu stod at der her skulle holde MCer så ved gud om der ikke sad en bøde på 750 kr sådan en lang gul strimmel.

Jeg fik omgående ringet til P selskabet og brokkede mig over den P bøde for hvad havde jeg dog gjort forkert, jo jeg fik den besked at jeg ikke havde trukket en P billet og hvor man så lige lægger sådan en billet fra sig på en MC det var nu ikke lige hans problem...

Så efter dette her så så jeg på nettet at man kunne købe en vandtæt holder som skrues på styret på MC og der kommer jeg så min P billet og elektronisk P ur og fart advarslen dimsen det kan lige være der, det har efterfølgende sparet mig for nogle gode Danske kroner.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind