Recommended Posts

helenekaas

Jeg har tænkt meget over hvordan jeg skulle få det her sagt. Og om jeg overhoved skulle sige noget, da jeg endeligt ikke ønsker at træde nogle over tæerne, men blot ønsker at belyse et emne jeg føler kan have stor relavans til nogle, samt undre mig over, hvorfor der ikke er nogen som har stillet spørgsmål ved dette før. Jeg har nu ledt en del på nettet og det virker ikke til at der kan findes den mindste form for kritik i forhold til skolerne, hvilket også undre mig. Som i nok kan læse handler dette om UWC skolerne. Dette emne henvender sig dermed også mest til kommende søgende samt alumni. Dertil vil jeg også tilføje at jeg blot præsentere et spørgsmål her, som jeg håber i kan svarer på. Dette er IKKE en anklage.

Det, at jeg dette forår fik en afvisning efter sidste udvælgelsesrunde er selvfølgelig vigtigt at nævne, men ville ikke mene det betyder noget i denne sag.

Efter jeg fik min afvisning var jeg selvfølgelig knust. Det giver vel kun god mening. Jeg accepterede dog at der sikkert var flere der havde klaret sig generelt bedre gennem udvælgelsen, og havde det helt fint med denne konklusion, da jeg ville mene at det jo var meget fair. Det var dog da jeg fandt ud af at en af mine klassekammerater var kommet ind at jeg begyndte så småt at stille spørgsmålstegn. Vil ikke gå for meget i detalje med denne person af forskellige grunde, med lad mig forkorte det til: Ikke vellidt i klassen grundet en meget arrogant attitude omkring sig selv og overfor andre, går op i at være sammen med folk som har mange penge eller grundet popularitet, har flere gange gjort grin af hans venner grundet anden etnicitet. Dertil er hans forældre gode venner med de højestsiddende i udvælgelsen.

Her må jeg så stille mit første spørgsmål: Med erkendelse af at UWC understreger at de ikke har nogen bestem type de vælger efter. Er dette dog et aspekt af deres forestilling om en ideel kandidat?

Jeg vil hertil tilføje at jeg ikke på nogen måde ønsker at udtrykker at jeg selv er den bedre kandidat eller at det udelukkende skal komme an på persona, på nogen måde.

Jeg tænker blot om det kunne være en ulempe i forhold til deres udvælgelsesstrategier, at kravet om den højeste diversitet fjerne fokus fra, Hvem man er, over på, Hvad man er.

Denne klassekammerat er ikke den eneste jeg kender der er kommet ind. Ville dog ikke mene at jeg ville sætte spørgsmålstegn med de andre på samme måde.

Set fra et økonomisk perspektiv, er jeg også nysgerrig på, om penge, fonde og hvem det er der kommer i betragtning, spiller en rolle. Da skolerne jo er afhængige af generøse fonde og bidrag.

Jeg ved udemærket godt at dette er således verden fungere på rigtig mange måde, og det nok ikke ville være muligt for et sådan koncept som UWC at eksistere foruden disse mindre tendenser.

Jeg forstår bare ikke hvordan det så helt kan hænge sammen med at brande sig selv, overfor håbefulde unge, ud fra principper der er i modstrid med tendenserne.

Som sagt har jeg ikke kunne finde lignende kritik nogen steder og ville høre om der var nogen der havde noget at sige om det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind