dewey

"Utøya 22. Juli"

Recommended Posts

dewey

87 minutter kan ændre meget og skubbe et land i afgrunden.

Den 22. juli 2011 skød den norske højrekstremist Anders Breivik 69 mennesker på øen Utøya nær Oslo og sårede33. De fleste af dem deltog i en sommerlejr i det socialdemokratiske arbejdspartis ungdomsorganisation. Gerningsmanden ankom til øen forklædt som en politibetjent kl. 17.00. Kl. 18:27 blev han anholdt af politiet. Massakren varede 87 minutter, hvor morderen jagede og henrettede børn og unge voksne. Dramaet Utøya 22. juli af den norske filmmaker Erik Poppe varer også 87 minutter.

Men skal man overhovedet lave en spillefilm, der viser snesevis af unge skuespillere på Utøya, der i panik løber væk, gemmer sig, springer i vandet og forsøger at undslippe ved at svømme væk? Og hvordan nogle af dem dør?

Til dette spørgsmål svarer regissøren Erik Poppe bl.a.: "Ja det skal man endda, for at advare mod højreekstremisme og for at hjælpe ofrene".

Od det er jeg slet ikke enig med Erik Poppe i, spørgsmålene er for mig, om filmen overhovedet bidrager til at advare mod højreekstremisme og om ofrene overhovedet kan eller bliver hjulpet med filmen, og mine svar er nej, det anser jeg for udelukket, og tilslutter mig et af ofrenes mor, der ikke kunne støtte filmen,  med udtalelsen  »Det eneste, der skete på den ø var én ting. Uskyldige unge mennesker blev dræbt. Intet andet. Min datter blev dræbt«

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg ved sgu ikke. 
Som alt andet er det vigtigt ikke at glemme. Filmen er med til at holde fokus på nogle centrale problemstillinger omkring ekstremisme- måske er der også et element at at ære de som mistede livet. Jeg har ikke noget personligt imod filmen. Og jeg har indtrykket af at man har strakt sig langt, for ikke at træde nogen over tærene, eller hylde Anders. 

Jeg væver dog lidt ved om den var "nødvendig" - lukrerer den alene på hyben, spændingen? 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Filmen var i hvert fald god, men også uhyggelig fordi den er laver som om man selv var der og blev jagtet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind