Male81

Ondt i lænden

Recommended Posts

Male81

Hvad gør i når i har ondt i lænden.??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, Male81 skrev:

Jeg bruger en massagestol. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, Male81 skrev:

Overvejer bl.a. min syre-/base-balance.

Hvis man har for meget syre i kroppen holder det bl.a. på vandet, og det vand befinder sig i urinvejene, hvor det kan trykke på ryggen og give lænde-smerter.

Du kan finde noget om det her: http://www.sund-viden.dk/78300763

Sukker, kaffe, alkohol, tobak, brød og kød giver syre i kroppen. Grøntsager, urter (herunder urte-the) og tildels frugt er med til, at gøre kroppen basisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Læg dig ned som om du vil lave armbøjninger, men lad underkroppen hvile på underlaget, således det kun er overkroppen du løfter og laver et svaj i ryggen... Løft så lagt op du kan, det må gerne stramme, men ikke blive værre og bliv liggende sådan et kort stykke tid. Gentag dette nogle gange i løbet af dagen og smerten forsvinder. Du kan evt, starte på underarmene, hvis du har meget ondt, så du ikke løfter dig så højt.

Hvis du har egentlige problemer med ryggen, så skal du have fat i nogle flere øvelser, hvilket sådan set vil være godt udanset hvad, vores krop er skabt så fantastisk, at den kan hele sig selv, hvis vi blot spiser fornuftigt og bevæger kroppen. Øvelserne kan du google dig frem til eller gå til en fysioterapeut og få denne til at lave et program. Gerne til hele kroppen og ikke blot ryggen.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, Gospel skrev:

Læg dig ned som om du vil lave armbøjninger, men lad underkroppen hvile på underlaget, således det kun er overkroppen du løfter og laver et svaj i ryggen... Løft så lagt op du kan, det må gerne stramme, men ikke blive værre og bliv liggende sådan et kort stykke tid. Gentag dette nogle gange i løbet af dagen og smerten forsvinder. Du kan evt, starte på underarmene, hvis du har meget ondt, så du ikke løfter dig så højt.

Hvis du har egentlige problemer med ryggen, så skal du have fat i nogle flere øvelser, hvilket sådan set vil være godt udanset hvad, vores krop er skabt så fantastisk, at den kan hele sig selv, hvis vi blot spiser fornuftigt og bevæger kroppen. Øvelserne kan du google dig frem til eller gå til en fysioterapeut og få denne til at lave et program. Gerne til hele kroppen og ikke blot ryggen.

Hvis man har rygsmerter bør man være undersøgt ordentligt inden man begynder på ryg-øvelser. Nogle ryg-lidelser kan forværres af visse ryg-øvelser.

Jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel (d.v.s. at bue-rødderne mangler, så hvirvlen kan glide frem og tilbage). Inden jeg fik diagnosen lavede jeg i en periode intensiv ryg-træning i et træningscenter, hvor der blev lavet et træningsprogram, som jævnligt blev justeret, og forud for dette var jeg igennem en kort undersøgelse hos en læge (som var kendt for, at vide rigtig meget om ryg-problemer), der arbejdede sammen med træningscenteret. Men mine ryg-smerter blev blot værre. Senere fandt jeg ud af, at flere af de øvelser jeg lavede må man slet ikke lave når man har en fremadglidning.

Men senere har jeg fundet ud af, at jeg kan være smertefri ved at sørge for, at jeg ikke har for meget syre i kroppen.:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 8 timer siden, Entrelac skrev:

Hvis man har rygsmerter bør man være undersøgt ordentligt inden man begynder på ryg-øvelser. Nogle ryg-lidelser kan forværres af visse ryg-øvelser.

Den omtalte øvelse skaber mere mobilitet i ryggen, og er fuldstændig uskadelig... Manglende mobilitet er i langt de fleste tilfælde grunden til smerte, men har man egentlige problemer skal man gå til en fysioterapeut, som vil foreslå det samme som jeg lige har gjort, motion af kroppen. Måden man finder ud af om der skal tages billeder og andre ting er, ved at begynde at bruge kroppen, og derfor skriver jeg "Det må gerne stramme, men ikke blive værre"

Det eneste du kan bruge en læge til, er til at få en henvisning til en der kan hjælpe kroppen til at hele.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, Gospel skrev:

Den omtalte øvelse skaber mere mobilitet i ryggen, og er fuldstændig uskadelig... Manglende mobilitet er i langt de fleste tilfælde grunden til smerte, men har man egentlige problemer skal man gå til en fysioterapeut, som vil foreslå det samme som jeg lige har gjort, motion af kroppen. Måden man finder ud af om der skal tages billeder og andre ting er, ved at begynde at bruge kroppen, og derfor skriver jeg "Det må gerne stramme, men ikke blive værre"

Det eneste du kan bruge en læge til, er til at få en henvisning til en der kan hjælpe kroppen til at hele.

De øvelser du beskrev, hvor man bøjer bagover i ryggen, må man ikke lave hvis man har en fremadglidning i en lændehvirvel.

Lægen kan også henvise til røntgen, så man kan få styr på, om der er noget, der skal tages hensyn til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 12 timer siden, Entrelac skrev:

De øvelser du beskrev, hvor man bøjer bagover i ryggen, må man ikke lave hvis man har en fremadglidning i en lændehvirvel.

*Den øvelse, der er trods alt kun tale om en. Nu spurgte trådstarter hvad du gør, og du har skrevet hvad du gør og jeg hvad jeg gør, så må vi gå ud fra trådstarter kan tage hvad bruges kan og lade resten ligge.

Klik på denne og tjek ud hvordan man behandler din lidelse i samarbejde med en fysioterapeut...  Selvfølgelig er der øvelser du skal undgå, derfor en gang til, du skal lægge mærke til om det bliver værre, men du bliver ikke henvist til rønten fordi du har en smule ondt i lænden.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/paediatri/tilstande-og-sygdomme/ortopaedi/spondylolyse-spondylolistese/

Redigeret af DenBruneMunk
Modereret , pga. brug af dårlig uegnet sprogbrug. Tal pænt til hinanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, Gospel skrev:

*Den øvelse, der er trods alt kun tale om en. Nu spurgte trådstarter hvad du gør, og du har skrevet hvad du gør og jeg hvad jeg gør, så må vi gå ud fra trådstarter kan tage hvad bruges kan og lade resten ligge.

Klik på denne og tjek ud hvordan man behandler din lidelse i samarbejde med en fysioterapeut... Træk svaret ud af røven på dig selv eller hold dig til fagkundskab, valget er dit. Selvfølgelig er der øvelser du skal undgå, derfor en gang til, du skal lægge mærke til om det bliver værre, men du bliver ikke henvist til rønten fordi du har en smule ondt i lænden.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/paediatri/tilstande-og-sygdomme/ortopaedi/spondylolyse-spondylolistese/

Og hvis du så i din søgning tilføjer "arcolyse", som jeg har beskrevet i mit 2. indlæg i denne tråd, så er det muligt du får et andet resultat.

Desuden står der i dit link intet om hvilke øvelser der anbefales/frarådes.

Som sproget har udviklet sig i denne tråd vælger jeg at stoppe min deltagelse i tråden her.

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, Entrelac skrev:

Og hvis du så i din søgning tilføjer "arcolyse", som jeg har beskrevet i mit 2. indlæg i denne tråd, så er det muligt du får et andet resultat.

Desuden står der i dit link intet om hvilke øvelser der anbefales/frarådes.

Som sproget har udviklet sig i denne tråd vælger jeg at stoppe min deltagelse i tråden her.

Nu er det jo ikke google ;) Faktisk var det jo slet ikke en debat, men et svar på et spørgsmål, som du så ønskede at gøre til en debat om ingenting... Når øvelserne ikke er nænt her, er det jo fordi det sortere under fysioterapeuten, og derfor du ikke rigtig kan bruge lægen til noget, denne ved intet om det. Den mest fornuftige beslutning du har taget i dag, må være at forlade en debat, der slet ikke er en debat :D

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind