Denrustneflamingo

Studievejlederen har da tavshedspligt ikk?

Recommended Posts

Denrustneflamingo

Hej

Sidder med den der fornemmelse at min vejleder ved noget om.mig som jeg har fortalt til en studievejleder.

Er det ikke klokkeklart sådan at studievejlederen har tavshedspligt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Om rent private forhold i hvert fald... Det er jo almindelig kendt, at et af de store problemer for de unge mennesker der har/har haft det svært i uddannelsessystemet/folkeskolen er videregivelse af "relevante" oplysninger... "Sad du forkert på en gynge i børnehaven, så følger det dig hele vejen op"... Jeg har heller aldrig hørt om, hverken lærer, vejleder eller andet i den retning, der er blevet holdt ansvarlig for noget de har pådraget en elev, medmindre vi går over i noget helt andet end ord og uvidenhed.

Så ja din studievejler kan sagtens have videregivet oplysninger om dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Skal lige være med på hvad der er forskellen på en vejleder? og en studievejleder?

De er vil begge ansat ved kommunen? og skal journalisere hvad der bliver talt om. Som andre i tilsvarende jobfunktioner også har mulighed for at gå ind og læse. 

Men jo de har naturligvis tavshedspligt på den måde at de ikke må fortæller det til partneren der hjemme eller frisøren. Men gerne må fortælle det videre internt i faggruppen. Ja det forventes vil nærmest at de gør det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål.

Det afhænger nok af i hvilken relation din vejleder er din vejleder. Er det en generel mentor rolle, er det ren faglig sparring inden for et fag eller hvor er vi henne?

Din studievejleder mener jeg ikke kan have adkomst til private fortroligheder (med mindre du selv har fortalt det) og er din vejleder i en mentor rolle hvor private ting kan komme op, vil jeg ikke mene at det vedkommende må fortælle det til din studie vejleder.

Altså som i; det kan være relevant og fagligt nødvendigt at din vejleder gør opmærksom på at du har dumbet kemi og fysik men at vedkommene mener at årsagen er udefrakommende omstændigheder til din studie vejleder, da det kan påvirke dit videre studie forløb. 

Men vejlederen må ikke tale om at det er fordi du havde en depression på grund af dit hamster døde i semestret og du derfor har brugt 3 måneder på den lukkede.

Men du kan jo spørge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind