Jubii Debat

Skal man automatisk være organdonor, når man fylder 18 år?

Recommended Posts

Jubii Debat

På nuværende tidspunkt skal man som borger selv tilmelde sig som organdonor. Det aktive tilvalg betyder desværre, at kun 22% af danskerne har registret deres holdning til organdonation.

Derfor er der nu rejst et borgerforslag "Automatisk organdonor fra man fylder 18 år", som vil vende systemet rundt, så man i stedet for at melde sig til som organdonor, skal melde sig fra, hvis ikke man ønsker at være organdonor.

Organdonation redder som bekendt liv, men er det rimeligt, at man automatisk bliver organdonor, når man fylder 18 år, med mindre man melder sig fra? Hvad synes I?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 22 minutter siden, Jubii Debat skrev:

På nuværende tidspunkt skal man som borger selv tilmelde sig som organdonor. Det vil sige at en masse danskere slet ikke har taget stilling til det endnu. Organdonation kan redde liv, så ville det ikke være smartere, hvis man aktiv skulle ind og framelde sig det, hvis man kunne tænke sig det, frem for at man skal melde sig til?

Fordelen er åbenlys. 

Folk som enten "glemer" at tage stilling, ikke forstår det eller bare ikke "gider". De bliver så automatisk leverandører af de nødvendige reservedele. så flere mennesker kan hjælpes. 

Er det så fint nok?

Det er jeg lidt i tvivl om. 
Jeg mener jo at sagen er så vigtig, at alle bør tage stilling - jeg kan ikke finde ro omkring, at hvis man ikke lige får taget et valg, af den ene eller den anden årsag, så er der bare frit slag til at høste din krop. Det virker noget bombastisk på mig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Irma
Skrevet (redigeret)

Jeg synes det er en god ide...

Fordi langt de fleste synes at organdonation er en god ide - og 99% af os ville helt sikkert også gerne tage imod et organ, hvis vi skulle blive ramt af livstruede sygdom. Når flertallet går ind for organdonation og stort set alle gerne vil modtage, hvorfor vedtager vi så ikke bare, at man automatisk er organdonor? Og så må mindretallet melde sig fra, hvis ikke de ønsker at være organdonor... 

Det er vel sådan et demokrati virker?
Går flertallet ind for noget, så er det det man følger og vedtager. :)

Redigeret af Irma

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 17 minutter siden, Irma skrev:

Jeg synes det er en god idé...

Fordi langt de fleste synes at organdonation er en god idé - og 99% af os ville helt sikkert også gerne tage imod et organ, hvis vi skulle blive ramt af livstruede sygdom. Når flertallet går ind for organdonation og stort set alle gerne vil modtage, hvorfor vedtager vi så ikke bare, at man automatisk er organdonor? Og så må mindretallet melde sig fra, hvis ikke de ønsker at være organdonor... 

Det er vel sådan et demokrati virker?
Går flertallet ind for noget, så er det det man følger og vedtager. :)

Nej.. 

Vores repræsentative demokrati skal altid veje hensynet for mindretallet. 

Vi ved reelt heller ikke hvem som vil sige nej. Vi ved hvem hsom har taget stilling, men reelt ikke hvor mange som samlet ikke vil være donor. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Irma
Skrevet (redigeret)

Jo... Du kan da ikke bare skrive "Nej.." på den måde, som om dit ord er lov... 

Jeg har en helt anden opfattelse... Hvis et flertal går ind for organdonation og stort set alle gerne vil modtage, så må et være rimeligt, at det fåtal, som ikke ønsker at bidrage, at de melder sig fra i stedet for. Det er vi danskere nemlig ekstremt god til - at sige nej og melde os fra, hvis der er noget vi ikke ønsker.

Det må være rimeligt, når flertallet vil organdonation... Desuden fungerer det allerede sådan i mange andre lande og her er der ikke nogen der tvinges til noget. Her melder man sig fra som organdonor, hvis ikke man ønsker at være det. Og det skal der til gengæld være plads til - at man kan sige fra og nej tak til at være organdonor.

Så jo tak...
Jeg har støttet borgerforslaget - og synes det er en glimrende ide. Håber mange andre vil gøre det samme.

Redigeret af Irma

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Nej.. 

Vores repræsentative demokrati skal altid veje hensynet for mindretallet. 

Vi ved reelt heller ikke hvem som vil sige nej. Vi ved hvem hsom har taget stilling, men reelt ikke hvor mange som samlet ikke vil være donor. 

Det kommer vi så ikke til på alle fronter.

Med flytning af licens spørgsmålet, så bliver vi alle ligestillet, og problemet med sort seere forsvinder.

Samme med at blive auto donor kandidat, det måtte nok gerne blive et automatisk JA, så man skal besvære sig selv med at komme ud af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hver gang jeg læser om organdonation og/eller hjernedødskriterie kommer jeg til, at tænke på Ole.

Ole var nogle år ældre end mig, som ung blev han ramt af en bil, og kom over det, men der gik mindre end et år, så blev han igen ramt af en bil. Denne gang var det mere alvorligt, han kom på sygehuset i en anden by, og efter noget tid fik forældrene den besked, at der ikke var mere at gøre, der var ingen hjerneaktivitet.

For at gøre det nemmere for familien skulle Ole overflyttes til det lokale sygehus. Men turen i ambulancen gjorde, at Ole begyndte at vågne.

Mit kendskab til Ole begyndte først nogle år senere. Hans far var erhvervsdrivende her i byen, og de fleste vidste hvem Ole var. Han kom vist aldrig på arbejdsmarkedet, men gik til hånde flere steder, bl.a. gik han ærinder for flere forretningsdrivende, f.eks. i banken og på posthuset. Derudover hjalp han til på kontoret i den lokale ungdomsskole, og det var her jeg lagde mærke til ham, og det var en af lærerne der fortalte mig Ole's historie.

Ole var afholdt og respekteret, han havde ikke nogen synlige handicap, udover, at han med lange mellemrum fik nogle epilepsi-lignende anfald. Alt i alt er det mit indtryk, at Ole havde et godt og socialt liv.

Den samme lærer, som fortalte mig om Ole's historie har senere fortalt, at hun af en speciallæge har fået at vide, at hos nogle mennesker vil man aldrig kunne måle en hjerneaktivitet.

På den baggrund synes jeg, at organdonation er en meget svær beslutning.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

I sidste ende kan det vel gøres lidt op i: Hvem ejer et menneskes krop? Skal staten have lov til at ekspropriere borgernes kroppe? Jeg synes det egentlig ikke, men på den anden side synes jeg at flere bør tage stilling til om de vil være donorer eller ej.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 16 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Det kommer vi så ikke til på alle fronter.

Med flytning af licens spørgsmålet, så bliver vi alle ligestillet, og problemet med sort seere forsvinder.

Samme med at blive auto donor kandidat, det måtte nok gerne blive et automatisk JA, så man skal besvære sig selv med at komme ud af det.

Men med flytning af licensen mister vi også armslængdeprincippet -og bevæger os mere i en statskontrolleret retning. 

Det er fint at det er din holdning til donation, jeg er dog noget i tvivl her - også selvom jeg kan se fordelene i den ordning. 
Skal vi også tvangsdonerer vores penge til kattens værn, hvis vi ikke får skrevet testamente? :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 17 timer siden, Irma skrev:

Jo... Du kan da ikke bare skrive "Nej.." på den måde, som om dit ord er lov... 

Jeg har en helt anden opfattelse... Hvis et flertal går ind for organdonation og stort set alle gerne vil modtage, så må et være rimeligt, at det fåtal, som ikke ønsker at bidrage, at de melder sig fra i stedet for. Det er vi danskere nemlig ekstremt god til - at sige nej og melde os fra, hvis der er noget vi ikke ønsker.

Det må være rimeligt, når flertallet vil organdonation... Desuden fungerer det allerede sådan i mange andre lande og her er der ikke nogen der tvinges til noget. Her melder man sig fra som organdonor, hvis ikke man ønsker at være det. Og det skal der til gengæld være plads til - at man kan sige fra og nej tak til at være organdonor.

Så jo tak...
Jeg har støttet borgerforslaget - og synes det er en glimrende ide. Håber mange andre vil gøre det samme.

Beklager.. det skulle opfattes således: 

Dig:
"Det er vel sådan et demokrati virker?
Går flertallet ind for noget, så er det det man følger og vedtager."

Mig:
Nej... så simpelt fungerer vores repræsentative demokrati ikke.

Jeg respekterer 100% at du har en anden holdning til spørgsmålet. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind