EmoJanice

Hvad er GDPR

Recommended Posts

EmoJanice

Nede på pubben render nogle folk rundt fra Tjekkiet og snakker med håndværkere om at de skal sælge deres virksomhed nu inden at GDPR kommer og lukker virksomhenden for dem på grund af store bøder. De tjekkiske håndværkere siger at Tjekkiet ikke vil checke GDPR lige så hårdt som Danmark og man kan få lidt retur-kommision af kommende arbejde, hvis man sælger virksomheden og arbejder løst for dem.

Er det rigtigt at GDPR vil lukke danske virksomheder og hvad er det præcist at der er årsagen til at vi overhovedet skal have det der GDPR, som EU har fundet på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

General Data Protection Regulation

https://www.superoffice.dk/ressourcer/artikler/hvad-er-gdpr/

Lidt læsestof, mens du venter på bedre svar, der er i hvert fald tale om bøder som Tjekkiet får , hvis de ikke følger disse regler. Så mon ikke bøderne er dem som skræmmer, og får virksomheder lukket, hvis de ikke får det på plads.
De har vel haft længe til at få styr på det, så hvis de har glemt det, så koster det.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
Skrevet (redigeret)

Men er det de enkelte lande som skal kontrollere deres egne virksomheder eller er det EU som sætter en slags politi ind imod det? Og har alle lande forpligtet sig til at gribe lige alvorligt ind over for overtrædelser?

I min tid i banken havde vi mange jurister, men hvad med små firmaer?

Redigeret af ab1959

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Nej, det er ikke rigtigt. Person data loven (§34) og datatilsynet har længe haft langt skrappere regulativer for området end det EU kræver nu og selv meget små hjemme virksomheder har ret godt styr på det, da det software som købes til fks. at drive en lille webshop, som udgangs punkt har indbygget moduler som tager hensyn til lovkravene.

Om tingende stiller sig anderledes i fks Tjekkiet kan jeg ikke svare på

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Det er vel det enkelte land som er den dømmende instans, da vi vel skal følge de regler som EU lægger op til? Så overtræder du reglerne, så skal du stå skoleret i den danske domstol først, så kan du nok få din ret og sag op i en EU domstol, hvis den skaber præcedens for andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Justie skrev:

Nej, det er ikke rigtigt. Person data loven (§34) og datatilsynet har længe haft langt skrappere regulativer for området end det EU kræver nu og selv meget små hjemme virksomheder har ret godt styr på det, da det software som købes til fks. at drive en lille webshop, som udgangs punkt har indbygget moduler som tager hensyn til lovkravene.

Om tingende stiller sig anderledes i fks Tjekkiet kan jeg ikke svare på

Desværre har de kun lov og ret indenfor Danmark, og der træder denne nye regel i kraft med helt anden slagkraft.
Vi kan ikke bruge datatilsynet og dataloven i Sverige eller Tyskland , desværre, hvis virksomheder ligger der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
Lige nu, DenBruneMunk skrev:

Desværre har de kun lov og ret indenfor Danmark, og der træder denne nye regel i kraft med helt anden slagkraft.
Vi kan ikke bruge datatilsynet og dataloven i Sverige eller Tyskland , desværre, hvis virksomheder ligger der.

Helt enig, men spørgsmålet gik på om kravene evt. kunne lukke virksomheder i DK. Og det mener jeg ikke bliver en konsekvens da virksomheder i DK er klædt godt på til at håndtere kravene i forvejen.

Personligt mener jeg kun det er godt at EU går ind og implementerer skrappere krav på området og jeg er ikke i tvivl om at de har skævet til DK i processen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Justie skrev:

Helt enig, men spørgsmålet gik på om kravene evt. kunne lukke virksomheder i DK. Og det mener jeg ikke bliver en konsekvens da virksomheder i DK er klædt godt på til at håndtere kravene i forvejen.

Personligt mener jeg kun det er godt at EU går ind og implementerer skrappere krav på området og jeg er ikke i tvivl om at de har skævet til DK i processen.

Eksempel:

Overtræder dating.dk disse nye GDPR regler, og måske ikke dele af dansk datalov, så har de jo annonceret bøder på op til 20 Mil EUR, det er ikke småpenge, så måske kan disse bøder dræbe en dansk virksomhed, måske ikke nu men i en fremtid hvor vi handler persondata, som vi handler aktier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 20 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

måske ikke nu men i en fremtid hvor vi handler persondata, som vi handler aktier.

Det gør vi allerede nu og har gjort det de sidste 15 år. Og det er et stort forretnings område (Tidligere har jeg har været data ansvarlig i over 10 år for en af de største DB'er i DK)

Men loven berettiger (groft skitseret) virksomheder til at opkøbe, vaske og berige data til eget brug, men de må principielt ikke vider sælge berigede dataset uden skriftlig samtykke fra personen.

Der udover må BtC ikke samkøres med BtB data, hverken til eget brug eller til vidersalg.

Men rå BtC data (navn, adresse, telefon data og mail adresser) må gerne opsamles og vider sælges men må ikke anvendes i markedsførings sammenhæng, uden personens skriftlige accept.

Akkumulering og berigelse derudover er ulovligt uden en godkendelse fra datatilsynet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 32 minutter siden, Justie skrev:

Det gør vi allerede nu og har gjort det de sidste 15 år. Og det er et stort forretnings område (Tidligere har jeg har været data ansvarlig i over 10 år for en af de største DB'er i DK)

Men loven berettiger (groft skitseret) virksomheder til at opkøbe, vaske og berige data til eget brug, men de må principielt ikke vider sælge berigede dataset uden skriftlig samtykke fra personen.

Der udover må BtC ikke samkøres med BtB data, hverken til eget brug eller til vidersalg.

Men rå BtC data (navn, adresse, telefon data og mail adresser) må gerne opsamles og vider sælges men må ikke anvendes i markedsførings sammenhæng, uden personens skriftlige accept.

Akkumulering og berigelse derudover er ulovligt uden en godkendelse fra datatilsynet.

Jeg forklarede det lidt forkert.  "Vi" Folket må i fremtiden sælge vore data, og trække det tilbage, når aftaler udløber, og det håber nogen bliver big business for den private, hvor GDPR vil beskytte og hjælpe de private med at kunne sælge sine data.

Derfor bliver det ulovligt at firmaer sælger dine informationer, og det bliver dig som skal have penge for at sælge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind