mimi-meme

Jeg har aldrig haft et arbejde- Hvordan kommer jeg videre

Recommended Posts

mimi-meme

Jeg er 26 år med en videregående uddannelse i engelsk og har aldrig haft et arbejde. Ja, det er rigtigt. Jeg har aldrig haft et arbejde. Hverken noget fritidsarbejde, frivilligearbejd eller noget praktik arbejde. 

Og som det ikke kan blive værre, så rækker min uddannelse heller ikke langt. Det er begrænset for hvad du kan finde med den uddannelse. Ønsker du at arbejde indenfor undervisning så forventes der at du har et andet sidefag du kan undervise i. Vil man arbejde indenfor oversættelse, så skal man enten have en cand. eller noget erfaring.

Jeg har nu meldt mig ledig i jobcenter som mit sidste håb. Når jeg sammenligner min CV med andres, så kan jeg ikke lade være med at føle en vis flovhed da min CV virker tom i forhold til de andre som har haft arbejde og erfaringer.

At være 26 år, med uddannelse og arbejdsløs kan kun være deprimerende. 

Er der nogle som har stået i samme situation og kan motivere mig lidt? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Der er vel ikke så meget andet for end at opsøge noget erhvervserfaring.

Hvilke overvejelser har du gjort dig, da du valgte uddannelse? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Nej måske ikke helt, men jeg stod ældre end du og skulle begynde forfra, efter jeg kom ud af et misbrug... Jeg er endt som daglig leder i en virksomhed, men har haft mange omveje dertil. Du er stadig et meget ungt menneske, og kan i princippet uddanne dig til hvad som helst, men på vejen dertil, vil jeg anbefale du begynder at arbejde med et eller andet.

Hvis jeg skal se på dit CV med interesserede øjne, så skal du på en eller anden måde skille dig ud fra mængden... Nu kan jeg ikke helt læse ud af det du skriver, hvad det egentlig er du ønsker fremadrettet? Men ønsker du at rette det med, at den uddannelse du har valgt åbenbart ikke dur til noget, så må du jo enten uddanne dig i en anden retning eller få det du mangler, og på vejen dertil vil jeg som sagt anbefale dig at arbejde. Du kan knipse i dine fingre og du har et rengøringsjob til 140 kr. i timen, og det viser en kommende arbejdsgiver, at du ikke er bange for at tage fat og at du ved hvad det vil sige at møde op på et job.

Bare en lille opmuntring - der er stort set ikke én eneste i vores folketing, der nogensinde har haft et reelt job, de klare sig jo meget godt på trods :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Det bedste foreslag jeg kan give dig Mimi-meme, er bare at klø på mht. jobansøgningerne.  Du har en udfordring mht. din mangel på erhvervserfaring, men hvis det er den eneste udfordring du har, så er det noget du kan bygge videre på.

Sørg for det første for at få et eller flere job.  Egentligt uanset hvad pokker det er.  Pointen er at vise at du er i stand til at bestride et arbejde, have ansvar, møde op til tiden etc.  Du siger du er uddannet i Engelsk.  Fair nok, du kan måske ikke få et officielt oversætter eller lærer job, men så start med at gå efter et vikarjob.  Hvis du mener du kan undervise, så tag fat i alle de skoler, der ligger indenfor en afstand du har mulighed for at komme frem til indenfor en overskuelig tid, og så tag en snak med dem om dine muligheder for at blive tilkaldevikar.  Folkeskolen mangler lærere, og mange steder bruger folk, der ikke er læreruddannede som vikarer. 

Du kan i teorien også prøve at gå efter nogle forskellige former for kontorjob.  Du har studeret, du har speciale i Engelsk, og jeg antager at du også har en eller anden form for gymnasial uddannelse bag dig.  Med andre ord at du har hovedet nogenlunde fornuftigt skruet på, har noget sund fornuft, og ellers kan regne og skrive, samt tilegne dig forskellige ting.  En af mine venner har en uafsluttet uddannelse i Geografi og Historie fra RUC, og han arbejder idag med IT-support indenfor staten, bare for at give dig et eksempel på at der ikke altid behøver at være sammenhæng imellem uddannelse og jobfunktion. 

Afhængigt af hvad du reelt gerne vil på sigt, så skal du måske også overveje om du skal tilføje et eller andet yderligere til dit uddannelsesmæssige CV.  F.eks. noget pædagogik og ekstrafag, hvis du gerne vil være lærer.

Cheer up and get cracking :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Magnus Hansen
Skrevet (redigeret)

Hej Mini-meme

Det er aldrig helt nemt at skulle søge jobs, og jeg har selv stået i den samme situation. Jeg skulle ligeledes søge mit første job, hvilket jeg også havde ret mange problemer med. Dog undersøgte jeg muligheden for at få noget professionel hjælp, da jeg havde ret store problemer med det. Derfor henvendte jeg mig til ET FIRMA, som var virkelig gode til at hjælpe mig. Deres skribenter forstår at sætte sig ind i situationen, og de går hele vejen indtil jeg var 100% tilfreds med produktet. 

Vil helt klart anbefale andre, der står med samme problem at tage kontakt til dem.

Held og lykke med jobjagten - til Mini-meme og alle andre!

Redigeret af DenBruneMunk
Reklame link fjernet, bevarede lidt henvisning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kasperhandyhand
Skrevet (redigeret)

Hej Mimi-Meme

Der er ikke andet for end at komme igang.

Når man ikke har noget erfaring er det svært at finde et job der er spændende. 
Jeg vil anbefale dig at starte med nogle småopgaver og derigennem få nogle kontakter og noget erfaring.
Jeg vil anbefale at gå på Handyhand og oprette dig som Der kan du nemt få noget erfaring med nogle småopgaver, hvorefter det vil være nemmere at få det næste job.
Hvis du ikke er så handy, kan du også blive en del af rengøring teamet.

Husk at alt erfaring tæller. Hvis det ikke passer til din uddannelse, vil det stadig vise at du kan udføre et job og at du er selvstændig og at du gerne vil. Så bare kom igang.

Redigeret af kasperhandyhand

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Er klar over at jeg får klø for dette svar men: de obligatoriske fritidsjobs er der ingen som tjekker. Du kan vælge at se mere normal ud ift CV ved bare at skrive en Brugs og en Café for hhv. skole- og studietid som begge er lukkede for længst. Jaja, jeg ved det er uuuha slemt, men tro mig, der er også arbejdsgivere der tager af nederste skuffe nogen gange så.... særligt hvis det er noget korttids arbejde eller noget som egentlig bare er "bytter tid mod penge" uden de store sentimentaliteter, vil jeg faktisk ikke mene at det er mere end en form for selvforsvar for ikke at ryge ud af ansøgningsprocessen. Der er så mange ligegyldige jobs hvor det ligeså godt kan være Dig som en anden.

Det er afgjort noget andet hvis Du opfinder noget decideret kvalificeret arbejde således at arbejdsgiveren tror han får noget erfaring som Du ikke har - det vil jeg ikke forsvare på nogen måde.

Efter at have fundet noget almindeligt arbejde Du at tage noget praktik et sted for at fylde på - ja, sideløbende/deltid. Det var dumt ikke at gøre det under Dine studier. Find et undervisningssted, et forlag eller whatever. Der er mange penge i integration pt. hvor man snakker engelsk hele tiden hver gang der mangler en tolk. Kig eventuelt også i de store myndigheder som politi osv. og tag gerne en slags translatøreksamen. Engelsk er ikke et mangelsprog, men certificeret oversætning kan være vigtig for myndigheder i officiel EU sammenhæng osv. Du kan sådan set gå de mest kringlede veje, jeg kender en uddannet bogtrykker (uddøende job) som søgte politiets uddannelse til fingeraftryksafdelingen (det er få måneders kursus for civile), blev derinde i et par år og så fandt de ud af hans baggrund indenfor trykkeri og nu sidder han som leder for et lille team som laver brochure og foldere for politiet.

Generelt er store offentlige arbejdsgivere gode i den sammenhæng fordi de har så mange sjove afdelinger og fordi de tit ansætter efter nogle test som kan trumfe CV. Så her vil der tit være nogle forløb som måske er "under Dit niveau" men hvor Du får en fod i døren.

Og ja, Du SKAL igennem alle de trin. Det er fortid med bare at score de fede jobs uden videre, det at etablere sig med et fast og givende arbejde er i dag noget som kræver investering af umage og tid. Hvis man ikke er indstillet på at bruge noget energi og måske 1-2 år(!) på at finde sin rette hylde, så kan man også blive 30 uden job.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind