ab1959

Er MUS ikke bare fordi der nu er kommet software til?

Recommended Posts

ab1959

Mennesker bliver hyret til bestemte jobs. Jobbet ændrer sjældent karakter, men folk bliver fyret når jobbet af forskellige grunde forsvinder som det er sket for tusinder i den grafiske industri, i butikkerne og i bankerne på grund af nethandel, globalisering og andre faktorer.

Hvad skal man så bruge MUS (Medarbejder UdviklingsSamtaler) til?

Ingenting, mener de fleste

MUS er 'en sludder for en sladder', mener danskerne TV2 Nyhederne

Men de senere år har HR arbejderne også fået budget til at købe IT-programmer og nu er det pludselig muligt at lave MUS flere gange om året. Er det grunden til at man overhovedet har MUS?

Og er MUS overhovedet gavnligt? Det er som om at det er blevet forkert at være introvert og bare passe sit arbejde indtil chefen banker på døren og siger stop. Hvad er der blevet af bare at være glade for at have fået lov til at tjene?

Skyldes udbredelsen af MUS at der er købt IT-programmer og disse programmer derfor skal bruges for at ingen skal kunne se at det i virkeligheden er spild af penge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

MUS (Medarbejder Udviklings Samtaler) Giver god mening, hvis de implementeres korrekt. 

Hos os har vi godt nok udviklet konceptet, så vi også her nogle målbare forventninger med. 
Det giver medarbejderen et fint indblik i hvor man præsterer og hvor man måske har brug for noget udvikling. Det er også med til at klart definerer forventninger og sikre at man har fokus på de korrekte arbejdsområder. Men får altså mere konpetente, afklarede arbejdstagere. 

Forudsætningen er naturligvis at ledelsen formår at håndterer og efterleve MUS grundlaget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Mus eller pus ( personlig udviklingssamtale) som de hedder hos os, kært barn har mange navne :-), er et godt værktøj til at få drøftet alle de ting man ikke kommer omkring i hverdagen, alene det at man river 2-3 timer ud af kalenderen og sætter sig sammen, og er tvunget til at gennemgå samtalens punkter, få noget ned på papir i form af en handlingsplan, giver utroligt meget ifht til at lære at være ærlige og åbne overfor hinanden i hverdagen, og samtidig så forpligter det også når der bliver lavet en handlingsplan på skrift, den kan altid hives frem på et senere tidspunkt, hvis en af parterne ikke lever op til det aftalte.

Det man får ud af selve samtalen, kan på ingen måde opvejes af et elektronisk spørgeskema.

Synes også det er med til at trækker folk lidt ud af den daglige trummerum, fordi man lige pludselig er tvunget til at forholde sig til ting, man ellers ikke tænker over til hverdag, men det kræver selvfølgelig at begge parter er indstillet på at tage det alvorligt, og det ikke bare bliver afholdt fordi Hr siger man skal

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Jeg lider af MUS/PUS, what ever you call it -had

For mig er det total spild af tid og skønne spildte kræfter.

Forstå min bevæg grund. 

Jeg har været til et utal af dem. Og min dejlige chefer har altid brugt megen tid på at forklare mig, "jammen Justie - kan du ikke se at du er nødsaget til at bløde op og blive mere social?" "Du skal se det sociale som det vigtige?", "Du må forstå¨at du skal kommunikere ud at vi vil favne ?"

Mam - du hyrede mig fucking hell fordi jeg får tingende gjort - ikke fordi jeg er nuttet!

Jeg har i den grad været til MEAN  - sorry LEAN - kurser og fanden og hans pumpestok. Og rend mig langsomt. Jeg er ikke en "chef" som er på mode - jeg er hende som kalder en skovl for en skovl og beder om at få tingende gjort og jeg mener ikke "når du føler for det" Jeg mener ret meget nu.

Og jeg gider ikke at have personale ansvar når klage sangen er hvordan man får sit barn afleveret i institution  fordi man selv er snottet. Dine personlige problemer må du enten gå til din psykolog eller din HR medarbejder med. Jeg er ikke ansat for at være social - jeg er ansat for at få tingende gjort. også når jeg ikke er chef.

Mit fokus er at få jobbet udført.

Og det pisser mig komplet af at se at firmaer bruger oceaner af kroner på "føle/bøle" kurser til slik røv segmentet i stedet for at bruge pengene på reelle kompetance udviklende ting. Fks. kurser til de som laver noget...

Sorry - men det må så være mit "rant" over det emne :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 12 timer siden, Justie skrev:

Jeg lider af MUS/PUS, what ever you call it -had

For mig er det total spild af tid og skønne spildte kræfter.

Forstå min bevæg grund. 

Jeg har været til et utal af dem. Og min dejlige chefer har altid brugt megen tid på at forklare mig, "jammen Justie - kan du ikke se at du er nødsaget til at bløde op og blive mere social?" "Du skal se det sociale som det vigtige?", "Du må forstå¨at du skal kommunikere ud at vi vil favne ?"

Mam - du hyrede mig fucking hell fordi jeg får tingende gjort - ikke fordi jeg er nuttet!

Jeg har i den grad været til MEAN  - sorry LEAN - kurser og fanden og hans pumpestok. Og rend mig langsomt. Jeg er ikke en "chef" som er på mode - jeg er hende som kalder en skovl for en skovl og beder om at få tingende gjort og jeg mener ikke "når du føler for det" Jeg mener ret meget nu.

Og jeg gider ikke at have personale ansvar når klage sangen er hvordan man får sit barn afleveret i institution  fordi man selv er snottet. Dine personlige problemer må du enten gå til din psykolog eller din HR medarbejder med. Jeg er ikke ansat for at være social - jeg er ansat for at få tingende gjort. også når jeg ikke er chef.

Mit fokus er at få jobbet udført.

Og det pisser mig komplet af at se at firmaer bruger oceaner af kroner på "føle/bøle" kurser til slik røv segmentet i stedet for at bruge pengene på reelle kompetance udviklende ting. Fks. kurser til de som laver noget...

Sorry - men det må så være mit "rant" over det emne :-D

Man kan nu sagtens være den der får tingene gjort og så stadig være social og favnende til en vis grænse.

Men sorry to say med din indstilling så får dine medarbejdere heller intet ud af en MUS, de tør simpelthen ikke sige deres mening, så ja i dit tilfælde er det helt sikkert spild af tid :-)

Det er klart at for at sådanne samtaler skal have en effekt kræver det at begge parter er positivt indstilliet overfor udvikling

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
On 23/3/2018 at 08:14, basle72 skrev:

Men sorry to say med din indstilling så får dine medarbejdere heller intet ud af en MUS, de tør simpelthen ikke sige deres mening, så ja i dit tilfælde er det helt sikkert spild af tid :-)

Nu er det gud være lovet lang tid siden at jeg stod med den type ansvar, men hvis der var noget de ikke "var bange for" var det at sige deres uforblommede mening.

Et af de helt store problemer var at stå med en programmør som havde et akut behov for faglig kompetance udviklene kurser og ikke kunne sende hende afsted med henvisning til økonomien, men vide at der var oceaner at kr. øremærket til kurser for personlig afvikling, undskyld - udvikling, men det var bare hverken kurser som ville få løst opgaven på sigt, eller noget kollegaen ønskede.

On 23/3/2018 at 08:14, basle72 skrev:

Man kan nu sagtens være den der får tingene gjort og så stadig være social og favnende til en vis grænse.

Nemlig - til en hvis grænse, og den var der ledelsesmæssig præcedens for at overskride. Og nej, hverken firmaet som udgangs punkt eller afdelingen var præget af en "kvindelig" overvægt, tvært i mod. Den var bare svensk *suk*

I øvrigt vægter jeg rent faktisk et godt psykisk arbejdsmiljø afsindig højt, vi skal immervæk glo på hinanden mindst 8 timer om dagen og jeg ved på egen krop hvordan det er når det ikke er tilstede.

Jeg siger bare at MUS samtaler som de bruges og div "personligheds afviklende kurser" i bedste fald er spild af tid, i værste fald kan have en direkte negativ indflydelse. 

Hvis "man" fks ved at der er alvorlige bugs i UI og der skal hives 50 mandetimer ud af udviklings afdelingen til MUS og at man så ikke kan få lavet rettelser, testes og realese til tiden, samtidig med at man ikke kan bruge 250K på at få allokeret server tid, fordi der skal bruges en mill på at klappe salgsafdelingerne på ryggen, i form af en fest, så ender man meget hurtigt med at stå i en situation som vil forfølge virksomheden i 3 år, og som vil afspejle sig godt og grundigt på bundlinien, og ikke kun i form af en flok stiktossede programmører

Dumt...meget dumt....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
On 24/3/2018 at 09:25, Justie skrev:

Nu er det gud være lovet lang tid siden at jeg stod med den type ansvar, men hvis der var noget de ikke "var bange for" var det at sige deres uforblommede mening.

Et af de helt store problemer var at stå med en programmør som havde et akut behov for faglig kompetance udviklene kurser og ikke kunne sende hende afsted med henvisning til økonomien, men vide at der var oceaner at kr. øremærket til kurser for personlig afvikling, undskyld - udvikling, men det var bare hverken kurser som ville få løst opgaven på sigt, eller noget kollegaen ønskede.

Nemlig - til en hvis grænse, og den var der ledelsesmæssig præcedens for at overskride. Og nej, hverken firmaet som udgangs punkt eller afdelingen var præget af en "kvindelig" overvægt, tvært i mod. Den var bare svensk *suk*

I øvrigt vægter jeg rent faktisk et godt psykisk arbejdsmiljø afsindig højt, vi skal immervæk glo på hinanden mindst 8 timer om dagen og jeg ved på egen krop hvordan det er når det ikke er tilstede.

Jeg siger bare at MUS samtaler som de bruges og div "personligheds afviklende kurser" i bedste fald er spild af tid, i værste fald kan have en direkte negativ indflydelse. 

Hvis "man" fks ved at der er alvorlige bugs i UI og der skal hives 50 mandetimer ud af udviklings afdelingen til MUS og at man så ikke kan få lavet rettelser, testes og realese til tiden, samtidig med at man ikke kan bruge 250K på at få allokeret server tid, fordi der skal bruges en mill på at klappe salgsafdelingerne på ryggen, i form af en fest, så ender man meget hurtigt med at stå i en situation som vil forfølge virksomheden i 3 år, og som vil afspejle sig godt og grundigt på bundlinien, og ikke kun i form af en flok stiktossede programmører

Dumt...meget dumt....

Man lever vel en prioritering, ellers skubber MUS. Jeg kender ingen steder hvor MUS ville får førsteret hvis man står over for en "Show stopper". 

Det er jo også kun hvis man ikke tror på de kvaliteter MUS har, at man kun anser de brugte timer for spildte timer. Hvis du stolede på at de ville løfte dine medarbejdere 10%, så ville du måske have en anden proritet? 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 6 timer siden, ThomasSneum skrev:

Man lever vel en prioritering, ellers skubber MUS. Jeg kender ingen steder hvor MUS ville får førsteret hvis man står over for en "Show stopper". 

Det er jo også kun hvis man ikke tror på de kvaliteter MUS har, at man kun anser de brugte timer for spildte timer. Hvis du stolede på at de ville løfte dine medarbejdere 10%, så ville du måske have en anden proritet? 

Kunne ikke sige det meget bedre :-)

Har aldrig oplevet en MUS som noget hvor man får trukket kurser ned over hovedet man ikke gider eller har brug for, men mere en forventningsafstemning om hvilken retning ens udvikling skal i, og hvad der skal ske for at man kommer derhen.

Så kan det da godt være der kommer et kursus undervejs, men da ikke det der er formålet med MUS

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind