CV:Jensen

Briefing og debriefing

Recommended Posts

Briefing:

I et kontor, helt uden smuds i hjørnerne, sidder en pæn mand med foldede hænder og lytter tålmodigt til en lille delegation af mænd, der sidder foran hans skrivebord.

-Så i kommer her og fortæller mig, at jeres lovning om vort forehavende, som i sagde kunne lykkedes, nu viser sig ganske umuligt?

Stilheden var al det svar de besøgende mænd kunne give, så manden bag skrivebordet fortsatte;

-Jeg gik ud til det Amerikanske folk, og lovede dem, at vi ville sætte en mand på månen og bringe ham tilbage i løbet af dette årti, og nu fortæller i mig at det er umuligt?

En af de besøgende, fra inderkredsen i NASA, tog ordet og gentog hvad han havde forklaret kort forinden;

-Sagen er som sagt, at vi ikke kan komme tilbage i kredsløb fra månelandingen. Det kan ikke lade sig gøre. Manden pegede ned på en planche, der havde måne affyrings fartøjet påtegnet, med pile og forklaringer. Han pegede på raketmotoren, som så abnormt stor ud, som den sad placeret der i midten af fartøjet.

Fartøjet er et landingsfartøj, ikke en raket. Nok er tyngdekraften kun et sjettedel af jordens, med det betyder immervæk at dette landingsfartøj skal accelereres til 5000 km/timen, for at bryde ud af månens tyngdekraft. Han slog cirkler om fartøjet med fingrene.

-Det vejer et ton dette fartøj. Det kan dette skrøbelige fartøj slet ikke tåle.

-Ydermere, og dette er det afgørende. Månen er fyldt med ganske fint støv. Idet raketmotoren tændes, vil en støvsky på størrelse med et fodboldstadium omslutte hele fartøjet, og tanken om at dette fartøj rejser sig fra månen omsluttet i en kæmpe støvsky, er ikke blot dumdristig, den er direkte dødelig.

En yngre videnskabsmand fik lyst til at forklare med;

-tænk på dine Aircraft Carriers Hr præsident. Hvordan mandskabet finkæmmer området for den mindste lille sten. Fordi den mindste lille sten kan forårsage en havarering og et tabt fly, og sikkert også pilot. Eller på vore raketaffyringer, vi finkæmmer hele området, en sten eller andet kunne skabe katastrofe. Og- tilføjede han,- det er endda fartøjer beregnet til affyring, månelandings fartøjet er jo at se som en edderkop, fyldt med skrøbeligheder og åbninger støv og sten kan trænge ind i.

Præsidenten kiggede ned på sine foldede hænder, slog dem fladt i bordet i det han kiggede op.

-De Herrer, jeg tror vort møde er forbi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skrevet (redigeret)

Debriefing

-Så er det altså bragt i orden, konstaterede den ene mand til den anden.

Ja blev der svaret.

-Jeg bryder mig ikke om det sagde den mand der sad med ansvaret, og lod som om han ikke selv havde truffet beslutningen.

Hans foresatte kom til hjælp som hans chef bad ham om;

-Vi kan ikke lade ham leve. Han vil fortælle det til befolkningen. Han vil holde pressekonference og forklare det til hele verden. USA skal ikke til månen og tilbage igen alligevel. Fiasko og vanære, vi kan ikke tåle det i denne konkurrence med Sovjet.

-Nej vi kan ikke tåle det gentog hans chef. Har han sagt yderligere om vor lille ide? Om at optage landingen her på jord, og så sende den tilbage fra rumfartøjet, når det er i kredsløb om månen?

-Sådan som han så ud i hovedet sidst det blev bragt op... tøvede den besøgende.

-jaja da. Men det bliver altså det vi gør. Du har talt med vores italienske Don, han har et horn i siden på Kennedy. Han får hævn og vor bekyttelse i resten af sit liv. Og vi fjerner enhver rival der stiller sig i vejen for ham.

-Ja jeg har talt med ham blev der svaret.

-Han har arrangeret det sådan, at han bliver skudt i Dallas.

Redigeret af CV:Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skrevet (redigeret)

Fra Wikipedia: Måneaffyringsfartøjet, var den eneste del af Apollo programmet, der aldrig kom i vanskeligheder, eller fejlfunktionerede.

Redigeret af CV:Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind