AndersL

Hælp! Hvordan får du dit barn til at sove om aftenen?!?

Recommended Posts

AndersL

Jeg er nok ikke den eneste som rigtig mange gange har brugt meget mere tid end planlagt for at få mine børn til at blive klar til at komme i seng og falde til ro. Derfor er jeg nu igang med at starte en blog om børn, sovetider og putningTanken er at skrive seriøse indlæg baseret på den nyeste forskning og hvad eksperterne siger. Men de rigtige eksperter er jo mange gange vi forældre, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle gode tips fra børneværelser rundt om i Danmark. 

Vi vil gerne lave en artikel om hvad som virker (og ikke virker) i helt almindelige (og ualmindelige) familier. Jeg er sikker på at der er et hav af smarte tricks til putningen som fortjener at flere hører om dem!

Skriver en kommentar med hvad som virker for dig, bliver jeg rigtig glad! Vil også gerne høre om ting som ikke fungerede efter hensigten!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Allerførst, så er min erfaring, at små børns mønstre hurtigt ændrer sig.

Så det der er frustrerende lige nu, det er med en vis sandsynlighed overstået helt af sig selv om en måneds tid. Og så er det uanset om det er sovevaner eller spisevaner.

Mens mine var helt små synes jeg mest det handlede om ro, tryghed og nærhed.

Min datter var lidt af en udfordring i en periode, hvor jeg tit var nødt til, at lægge mig sammen med hende. Og så var den aften gået;). Men, igen, det var kun i en periode, dog længere end én måned.;)

Da mine børn var små sørgede jeg for, at de var ude og brænde krudt af om eftermiddagen, og når vi havde spist aftensmad var det "stilletid", altså ingen vilde lege, men rolige aktiviteter og TV.

Og ca. en halv time før sengetid gjorde jeg dem opmærksom på, at der var en halv time til sengetid, og tilsvarende gjorde jeg ca. 10 minutter før sengetid. På den måde vidste de, at de skulle gøre det færdigt de evt. var i gang med.

Når jeg læser og hører om forældres tilgang til det at putte børn i dag, så kan jeg få indtryk af, at nogle forældre med al vold og magt vil undgå at lægge sig sammen med barnet. Jeg ved ikke om de frygter, at det vil blive en vane. Men den tryghed man giver barnet mens det er lille kan ikke overvurderes.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 8 timer siden, AndersL skrev:

Jeg er nok ikke den eneste som rigtig mange gange har brugt meget mere tid end planlagt for at få mine børn til at blive klar til at komme i seng og falde til ro

Hvorfor dog bruge tid på at planlægge hvad man ikke kan planlægge?

Men man kan følge ånden i de 3 R' - Ro, Renlighed, Regelmæssighed

Og man starter fra før fødsel.

Hvis dit (lille) barn skal op kl 6 skal de være i seng kl 17.30 så der er tid til læs og nus. Helt små børn og op til 3/4 år har virkelig brug for de 12 timer. Herefter 10 timer osv

Og forrykker man tingende på grund af weekend komer det virkelig til at bide sig selv i numsen

Så mor eller far må flekse så der ikke er stress på med hentning og mad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 13 minutter siden, Justie skrev:

Hvorfor dog bruge tid på at planlægge hvad man ikke kan planlægge?

Det kan vist ikke siges bedre.:gogo:

Når man vælger at få børn, så må man være indstillet på, at det er et vilkår, at der kommer nogle år hvor børnene kommer forud for alt andet. Og sådan er det bare.

Pt hygger jeg mig gevaldigt over, at mine børn er kommet over den alder. Den ældste er flyttet hjemmefra og den yngste kommer næsten kun når han skal spise eller skifte tøj. :glad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 6 minutter siden, Entrelac skrev:

Pt hygger jeg mig gevaldigt over, at mine børn er kommet over den alder. Den ældste er flyttet hjemmefra og den yngste kommer næsten kun når han skal spise eller skifte tøj. :glad:

ja ok - for mig er den tid jo lige om lidt - jeg syntes det er FEDT at tøsen er selvkørene på mange område, men jeg vil nu altså også gerne se hende..... Bare en gang i mellem :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, Justie skrev:

ja ok - for mig er den tid jo lige om lidt - jeg syntes det er FEDT at tøsen er selvkørene på mange område, men jeg vil nu altså også gerne se hende..... Bare en gang i mellem :rulle:

Ja, den er ikke altid nem.:gruble:

Vi vil gerne, at de kan klare sig selv, men vi er heller ikke meget for at slippe dem helt.:lol:

Jeg var selv meget spændt på hvordan jeg ville klare opgaven med at give slip, men jeg synes faktisk det går fint. Jeg synes, at jeg har formået, at give slip i takt med, at de har vist, at de har kunnet "klare opgaven".

På et tidspunkt brokkede knægten sig lidt over, at han ikke fik lige så meget frihed, som tøzen fik i samme alder. Men han kvajede sig nogle gange, så jeg fornemmede, at han ikke var helt klar til, at blive sluppet i samme takt som søsteren. Men siden er han kommet efter det.

Min datter flyttede til en anden del af landet da hun var 19, og der har jeg da haft mine bekymringer, men jeg vil simpelthen ikke være den der irriterende pylrede mor, der ringer eller skriver flere gange om ugen for at høre, om hun er ok. Så ind i mellem har jeg da måttet sidde på hænderne. Men jeg følger hende lidt på facebook og kan nogenlunde se hvornår hun har været på.

Og som ung havde jeg en nær ven, der flyttede til udlandet, som i "meget langt væk", og hans mor sagde engang, at "så længe jeg ikke hører noget, så regner jeg med, at alt er i orden, for hvis noget går galt, så skal jeg nok få det at vide".

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højbens fætter
For 22 timer siden, AndersL skrev:

Jeg er nok ikke den eneste som rigtig mange gange har brugt meget mere tid end planlagt for at få mine børn til at blive klar til at komme i seng og falde til ro. Derfor er jeg nu igang med at starte en blog om børn, sovetider og putningTanken er at skrive seriøse indlæg baseret på den nyeste forskning og hvad eksperterne siger. Men de rigtige eksperter er jo mange gange vi forældre, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle gode tips fra børneværelser rundt om i Danmark. 

Vi vil gerne lave en artikel om hvad som virker (og ikke virker) i helt almindelige (og ualmindelige) familier. Jeg er sikker på at der er et hav af smarte tricks til putningen som fortjener at flere hører om dem!

Skriver en kommentar med hvad som virker for dig, bliver jeg rigtig glad! Vil også gerne høre om ting som ikke fungerede efter hensigten!

Hvornår begynder jeres barn af udvise tegn på træthed tidspunkt

,og får jeres barn middags søvn,måske i skulle droppe middagsluren,eller begrænse den

hvad er jeres barns alder

måske der er for varmt i rummet 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fnys

Start i god tid med at forberede på, at når I har gjort sådan og sådan er det tid til at gå i bad og børste tænder. Jeg er ret god til selv at falde i søvn, når jeg skal putte, så når jeg ikke læser højt, sætter jeg en lydbog på, eller Musicure - hvor nr. 2 og nr. 5 er favoritterne. Vi kalder det sovemusik. Peter Haleløs er også blandt favoritterne. Og Emil fra Lønneberg fortalt af Thomas Vinding (Han har bare den bedste fortællerstemme).

Min yngste er nu så stor, at han selv kan læse. Det opfordrer jeg ham også ofte til. Der går ikke lang tid, så lægger han bogen væk, slukker lyset og sover som en sten. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind