dewey

Folketinget siger nej til møde med niqabklædte kvinder: Vi skal k

Recommended Posts

dewey

https://politiken.dk/indland/politik/art6294637/Folketinget-siger-nej-til-møde-med-niqabklædte-kvinder-Vi-skal-kunne-se-jeres-ansigter

En forening imod burka- og niqabforbud ønsker at mødes med folketingsudvalg. Men udvalget kræver, at de kommer uden niqab.

Det er ikke kun på gader og stræder, at et flertal i Folketinget vil forbyde burka og niqab.

Endnu før det bebudede forbud bliver vedtaget, har et flertal i Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg sagt nej tak til at få besøg af niqab-klædte modstandere af forbuddet.  I hvert fald hvis de har tænkt sig at bære niqab til det pågældende møde.

Det oplyser flere udlændinge- og integrationsordførere.

»Vi vil altid gerne mødes med borgere, som ønsker at diskutere vores kommende lovforslag. Men i det her tilfælde, hvor det drejer sig om maskering, eller at man bærer niqab eller burka, så har vi altså det klare krav, at man skal kunne se ansigterne på dem, vi taler med. Så de må meget gerne møde op, men det skal være uden burka eller niqab«, siger Venstres Marcus Knuth.

Hvad mener du om udvalgets krav?

Jeg synes det er helt i orden og acceptabelt alene af den grund, at vi i Danmark viser vores ansigter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg har en forståelse for behovet for det "frie ansigt", i de her dage - men det sagt, så bryder jeg mig ikke om at man ikke ønsker at mødes med folk, fordi de bærer en traditionelt hovedbeklædning. Det er bare ikke god kommunikation. 

En ting er at man kan stille større krav omkring dit udseende, når du lever på samfundets gunst - og skal stå til rådighed for arbejdsmarked osv., men helt at nægte kommunikation igennem fysiske møder, er for mig en unødig optrapning af en konflikt. Hovedbeklædningen er ikke forbudt - så det mener jeg de bør tage med i deres overvejelser.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Man kommer jo heller ikke til et møde med sin styrthjelm på.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 5 timer siden, ThomasSneum skrev:

En ting er at man kan stille større krav omkring dit udseende, når du lever på samfundets gunst - og skal stå til rådighed for arbejdsmarked osv., men helt at nægte kommunikation igennem fysiske møder, er for mig en unødig optrapning af en konflikt. Hovedbeklædningen er ikke forbudt - så det mener jeg de bør tage med i deres overvejelser.  

Hoved beklædning er ikke, men der er et maskerings forbud...

Og der er jo ingen som har nægtet et fysisk møde, tvært i mod ser jeg nærmere at kravet om at de kun vil komme hvis de må maskere sig som en helt unødvendig provokation og optrapning af en eventuel konflikt. 

Eller forstiller disse kvinder sig at de bliver voldpulet af en flok til kaldte vagter hvis man ser så meget som deres ansigter?

Deres krav om at måtte maskere sig kan jeg næsten kun tolke som en ren og skær provokation, og var jeg som kvinde med i det møde udvalg ville jeg også afslå at mødes med dem hvis der så kun måtte være kvinder tilstede.

Inddirekte beskylder de jo en potentiel mandlig kollega for at være "uren" alene i kraft af hans køn, og jeg ville ikke finde mig i at en kollega blev svinet til på den måde eller lave knæfald for en middelalderlig religiøs dogme.

Der er ingen grund til at udvise tolerance på det plan for den intolerante...

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 33 minutter siden, Justie skrev:

Hoved beklædning er ikke, men der er et maskerings forbud...

Og der er jo ingen som har nægtet et fysisk møde, tvært i mod ser jeg nærmere at kravet om at de kun vil komme hvis de må maskere sig som en helt unødvendig provokation og optrapning af en eventuel konflikt. 

Eller forstiller disse kvinder sig at de bliver voldpulet af en flok til kaldte vagter hvis man ser så meget som deres ansigter?

Deres krav om at måtte maskere sig kan jeg næsten kun tolke som en ren og skær provokation, og var jeg som kvinde med i det møde udvalg ville jeg også afslå at mødes med dem hvis der så kun måtte være kvinder tilstede.

Inddirekte beskylder de jo en potentiel mandlig kollega for at være "uren" alene i kraft af hans køn, og jeg ville ikke finde mig i at en kollega blev svinet til på den måde eller lave knæfald for en middelalderlig religiøs dogme.

Der er ingen grund til at udvise tolerance på det plan for den intolerante...

Har maskringsforbuddet ikke forbehold på religiøse beklædninger? 

Det er jo netop det religiøse aspekt de vil argumenterer for, og så nytter det jo ikke at dialogen skal starte med en krav som går imod den ene part.

Kan man tale i telefon, så kan man også kommunikerer igennem et slør. ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 3 timer siden, Zorglup skrev:

Man kommer jo heller ikke til et møde med sin styrthjelm på.

Man man beholder hjælmen på uanset, når man er på byggepladsen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 5 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Kan man tale i telefon, så kan man også kommunikerer igennem et slør. ;) 

Så ville jeg sende min sekretær med en spand over hovedet, hvis et møde skal synke så lavt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Så ville jeg sende min sekretær med en spand over hovedet, hvis et møde skal synke så lavt.

Men her er de religiøse forbehold nok ikke dækkende. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 11 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Men her er de religiøse forbehold nok ikke dækkende. :P

Og det er vel det samme som en sammenligning med telefon samtaler, de kan jo også tale med folk igennem enhvert andet over hovedet, hvad end parterne vælger. bare de kan se, lyder det til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Mon folketingets område, tillader heldækket beklædning uden at politiet kropsvisiterer dem først? Og så kommer de ikke ind, da de ikke vil berøres af mænd, og mon de tillader en kvinde at gøre det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind