Mulle92

Kviklån, ludomani, HJÆÆÆLP

Recommended Posts

Mulle92

Hej derude,

Først vil jeg gøre klart at jeg ikke forvente andre skal betale for mine dumheder, men jeg er nået til et punkt hvor jeg ikke kan finde en udvej.

Jeg er 25 år og har et job, et job der ikke betaler regningerne på trods af en pæn løn. Dette er dog primært min egen skyld !

Jeg er tidligere ludoman og har igennem kviklån fået oparbejdet mig en gæld på knap en 300.000, hos 6 forskellige kreditorer. Jeg kæmper med næb og klør for at lukke denne gæld, men fortiden haler ind på mig og jeg kan ikke betale det hele pga. de skyhøje rente, jeg i min naive tilstand har godkendt.

Jeg har været i kontakt med min egen bank der ikke vil hjælpe.

Jeg har indtil nu betalt ALLE kreditorer til tiden og med aftalt beløb, men med lån til 25% i renter ser det sort ud og afbetalingerne på lånene er højere end min indtægt. 

Denne debat er med det formål at jeg håber nogen vil/kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre, altså rådgive mig, for at jeg kan komme videre i mit liv så jeg kan lægge det bag mig med tiden. 

Måske nogen der selv har siddet i lignende situationer vil give råd om hvordan de kom igennem og hvad jeg skal gøre for at komme levende ud på den anden side? 

Jeg har lige nu 6 kviklån, med en samlet gæld på knap 300.000, og nogle af renterne ligger på 25%, jeg afbetaler det som jeg aftalte ved optagelser af lånene men er begyndt at overveje om det kan betale sig at afvise nogle af betalingerne for at afdrage mere på nogle af de andre så de kan komme ud af verden, men jeg ønsker ikke at misholde gælden.. So what to do ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
us74

Ring til dine kreditorer. Fortæl dem hvordan tingene hænger sammen - og prøv at høre ad om du kan få nedsat renten til et niveau hvor det også er muligt at få afdraget på gælden (såfremt du afdrager hele gælden og betaler en rente hvor kreditorerne stadig tjener penge kan der være muligheder). Husk dog at får du en aftale skal den overholdes (ligesom de viser i luksusfælden) 

Giver det ikke resultat så søg på gældsrådgivning og søg professionel hjælp.

Redigeret af us74
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulle92

Hej us74

Først og fremmest tak fordi du gav dig tid til at komme med råd !

Rådet med at ringe og forhandle er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gribe an i praksis, i Luksusfælden er tilfældet ofte(jeg tror endda altid) at noget af gælden af misligeholdt og kreditor har derfor interesse i at genforhandle så de får deres penge. Men i mit tilfælde er gælden ikke misligeholdt, i hvert fald ikke endnu. Jeg er derfor ikke sikker på hvordan jeg skal forhandle, på nuværende tidspunkt tjener de jo kassen på mine dumheder, og man skulle derfor tro de ville gå med til en lavere rente og forsat tjene deres penge, men så længe jeg har betalt som aftalt og forsat gør vil du jo hellere tjene 25% end 15% så hvordan ville du få dem til at forhandle ? 

Jeg vil selvfølgelig overholde en evt. ny aftale. Jeg ville også hjertensgerne overholde den nuværende men jeg har desværre fornyligt skiftet job hvor min løn er gået 5000 ned, i starten brugte jeg af min opsparing for at dække differencen mellem indtægten og udgifterne, og nu er opsparingen sluppet op og de penge står jeg nu og mangler til at kunne betale alle kreditorer. I forvejen lever jeg på absolut intet, min kæreste er så sød at betale for maden, og huslejen er på minimum, jeg ryger ikke og har ingen bil at spare væk.

Ang. professionel hjælp koster dette jo desværre penge, penge jeg ikke har. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulle92

Jeg vil lige tilføje at jeg har forsøgt at lave samle lån hos en kreditor samt forsøgt at få banken til at overtage dem, men blevet afvist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 minutter siden, Mulle92 skrev:

Hej us74

Rådet med at ringe og forhandle er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gribe an i praksis, i Luksusfælden er tilfældet ofte(jeg tror endda altid) at noget af gælden af misligeholdt og kreditor har derfor interesse i at genforhandle så de får deres penge. Men i mit tilfælde er gælden ikke misligeholdt, i hvert fald ikke endnu.

Jeg synes, at du skal ringe til dine kreditorer, lægge kortene på bordet, fortælle at du har været ludoman (fortæl dem hvis du har været i behandling, og hvor længe du ikke har lavet ny gæld), at du ikke længere kan få din økonomi til at hænge sammen, og ser dig nødsaget til at stoppe med at betale medmindre i kan finde en løsning.

Og jeg ville gå efter, at få fjernet rentetilskrivningen totalt.:cool:

Og hvis de afviser dit forslag, så må du overveje, om du har så meget is i maven, at du kan stoppe med at betale, og så prøve igen om et stykke tid, om de vil være med til en aftale.

Ud fra det vi har set i Luksusfælden, så vil de fleste kreditorer heller have lidt end ingenting.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulle92

Hej Entrelac

Tusind tak for dit svar.

Jeg må vist mande mig op og trampe i jorden, gud hvor ville det være en befrielse hvis de ville fjerne rentetilskrivningen total, dette tør jeg dog slet ikke drømme om, men jeg må så igang med telefonen. 

Jeg frygter dog deres reaktion og konsekvensen af at sige man er tidligere ludoman, da det hos min bank betød at man blev puttet i en risiko kategori hvor de intet ville gøre til eller fra og alt bliver kontrolleret til mindste detalje. Måske en kreditor reagere anderledes?

Sandheden er at jeg havde råd til at betale alle før jeg skiftede job, men det har jeg desværre ikke nu. 

Det er en udfordring med is i maven og stoppe betalinger da jeg føler mig ansvarlig over pengene jeg har lånt og brugt, men må også indrømme de allerede nu har tjent al rigeligt på mig som kunde. Måske jeg skal se sandheden i øjnene og slå i bordet og afvise dem hvis ikke de vil hjælpe. 

Skal man kommentere på der er mange andre kreditorer eller skal man holde denne information for sig selv i en forhandling og blot sige det ikke hænger sammen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 12 timer siden, Mulle92 skrev:

Hej us74

Rådet med at ringe og forhandle er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gribe an i praksis, i Luksusfælden er tilfældet ofte(jeg tror endda altid) at noget af gælden af misligeholdt og kreditor har derfor interesse i at genforhandle så de får deres penge. Men i mit tilfælde er gælden ikke misligeholdt, i hvert fald ikke endnu. Jeg er derfor ikke sikker på hvordan jeg skal forhandle, på nuværende tidspunkt tjener de jo kassen på mine dumheder, og man skulle derfor tro de ville gå med til en lavere rente og forsat tjene deres penge, men så længe jeg har betalt som aftalt og forsat gør vil du jo hellere tjene 25% end 15% så hvordan ville du få dem til at forhandle ? 

Jeg vil selvfølgelig overholde en evt. ny aftale. Jeg ville også hjertensgerne overholde den nuværende men jeg har desværre fornyligt skiftet job hvor min løn er gået 5000 ned, i starten brugte jeg af min opsparing for at dække differencen mellem indtægten og udgifterne, og nu er opsparingen sluppet op og de penge står jeg nu og mangler til at kunne betale alle kreditorer. I forvejen lever jeg på absolut intet, min kæreste er så sød at betale for maden, og huslejen er på minimum, jeg ryger ikke og har ingen bil at spare væk.

Ang. professionel hjælp koster dette jo desværre penge, penge jeg ikke har. 

Tror ikke du skal undervurdere det faktum at du netop har overholdt dine forpligtelser indtil nu. Vi var selv i en lignende situation, havde begge meget godt betalte job, byggede huset om, købte ny bil, campingvogn osv. ja hele pakken for det gik jo godt, så skete der det at min kone gik ned med stress og blev sygemeldt og derefter fyret, jeg opsagde mit lederjob og fandt et 37 timers job da jeg kunne mærke at hvis jeg skulle forsøge at holde hende og familien oppe, så nyttede det ikke noget at arbejde 70 timer om ugen, men det betød en enorm lønnedgang. Vi solgte bil, campingvogn, og alt andet der kunne sælges så vi kunne beholde huset. Det lykkedes med vi var spændt MEGET hårdt for, vi er 3 personer i familien, og havde ca 4500 kr til alt hvad der ikke var faste udgifter om måneden, og de faste udgifter var barberet ind til absolut minimum. Det levede vi med et par år, men kunne godt mærke at det ikke var holdbart, og der var absolut ikke råd til nogen former for fornøjelser. Så vi tog kontakt til banken og fortalte historien, men fortalte også at det var uholdbart som det var nu, og ville sikkert ende med at vi ikke betalte vores regninger til tiden, men at vi rigtigt gerne ville være med til at finde en holdbar løsning. Bankmanden kom på besøg, vi kiggede på tallene og fik lavet en 5 årsplan som vi satte i værk med det samme, og nu kører det bare.

Tror man kommer rigtigt langt med at være ærlig i sådanne situationer, og helt ærligt med 25% i rente har de rigeligt at give af.

Er der ingen af dem der vil lytte, så tror jeg jeg ville betale alt hvad jeg kunne på den med den mindste saldo, eller den med den største rente, alt efter hvad de lyder på, og så lade være med at betale til de andre. Ja så ryger man til inkasso og i rki, men der havner du jo alligevel hvis ikke du kan betale. Når så det dyreste/mindste lån er betalt ud, kaster du alt ind på det næst dyreste/mindste osv. til det hele er betalt.

En anden løsning ville være hvis du havde noget familie der ville hjælpe dig med at optage et lån til en noget billigere rente og så samle det i et lån, en bank som feks. coop bank kan man låne op til 300,000kr til en åop på ca 6% det vil alene det første år spare dig for i omegnen af 55.000kr i renter det første år, penge som kan gå til afvikling af gælden i stedet, det ville nok være den allerbedste løsning, men det kan også være svært at bede et familiemedlem om, specielt når det handler om ludomani.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 13 timer siden, Mulle92 skrev:

Hej Entrelac

Tusind tak for dit svar.

Jeg må vist mande mig op og trampe i jorden, gud hvor ville det være en befrielse hvis de ville fjerne rentetilskrivningen total, dette tør jeg dog slet ikke drømme om, men jeg må så igang med telefonen. 

Jeg frygter dog deres reaktion og konsekvensen af at sige man er tidligere ludoman, da det hos min bank betød at man blev puttet i en risiko kategori hvor de intet ville gøre til eller fra og alt bliver kontrolleret til mindste detalje. Måske en kreditor reagere anderledes?

Sandheden er at jeg havde råd til at betale alle før jeg skiftede job, men det har jeg desværre ikke nu. 

Det er en udfordring med is i maven og stoppe betalinger da jeg føler mig ansvarlig over pengene jeg har lånt og brugt, men må også indrømme de allerede nu har tjent al rigeligt på mig som kunde. Måske jeg skal se sandheden i øjnene og slå i bordet og afvise dem hvis ikke de vil hjælpe. 

Skal man kommentere på der er mange andre kreditorer eller skal man holde denne information for sig selv i en forhandling og blot sige det ikke hænger sammen ?

Du skal helt klart fortælle der er mange andre kreditorer, du skal have dem til at forstå at din situation som den er nu kun fører et sted hen og det er at du ikke kan betale alle, men at du vil gøre alt hvad du kan for at alle får deres penge, og en af mulighederne er at de nedsætter renterne eller fjerner dem, få dem til at stå med et valg, ned med renten og få jeres penge eller risiker ikke at få en krone. en god ting er at lave et regnestykke over hvor meget du kan betale hver måned så du ved præcis hvad du har at forhandle med, for lykkedes det at få noget igennem er du også nødt til at kunne stå 110% inde for den aftale du indgår med dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulle92
For 17 minutter siden, basle72 skrev:

Tror ikke du skal undervurdere det faktum at du netop har overholdt dine forpligtelser indtil nu. Vi var selv i en lignende situation, havde begge meget godt betalte job, byggede huset om, købte ny bil, campingvogn osv. ja hele pakken for det gik jo godt, så skete der det at min kone gik ned med stress og blev sygemeldt og derefter fyret, jeg opsagde mit lederjob og fandt et 37 timers job da jeg kunne mærke at hvis jeg skulle forsøge at holde hende og familien oppe, så nyttede det ikke noget at arbejde 70 timer om ugen, men det betød en enorm lønnedgang. Vi solgte bil, campingvogn, og alt andet der kunne sælges så vi kunne beholde huset. Det lykkedes med vi var spændt MEGET hårdt for, vi er 3 personer i familien, og havde ca 4500 kr til alt hvad der ikke var faste udgifter om måneden, og de faste udgifter var barberet ind til absolut minimum. Det levede vi med et par år, men kunne godt mærke at det ikke var holdbart, og der var absolut ikke råd til nogen former for fornøjelser. Så vi tog kontakt til banken og fortalte historien, men fortalte også at det var uholdbart som det var nu, og ville sikkert ende med at vi ikke betalte vores regninger til tiden, men at vi rigtigt gerne ville være med til at finde en holdbar løsning. Bankmanden kom på besøg, vi kiggede på tallene og fik lavet en 5 årsplan som vi satte i værk med det samme, og nu kører det bare.

Tror man kommer rigtigt langt med at være ærlig i sådanne situationer, og helt ærligt med 25% i rente har de rigeligt at give af.

Er der ingen af dem der vil lytte, så tror jeg jeg ville betale alt hvad jeg kunne på den med den mindste saldo, eller den med den største rente, alt efter hvad de lyder på, og så lade være med at betale til de andre. Ja så ryger man til inkasso og i rki, men der havner du jo alligevel hvis ikke du kan betale. Når så det dyreste/mindste lån er betalt ud, kaster du alt ind på det næst dyreste/mindste osv. til det hele er betalt.

En anden løsning ville være hvis du havde noget familie der ville hjælpe dig med at optage et lån til en noget billigere rente og så samle det i et lån, en bank som feks. coop bank kan man låne op til 300,000kr til en åop på ca 6% det vil alene det første år spare dig for i omegnen af 55.000kr i renter det første år, penge som kan gå til afvikling af gælden i stedet, det ville nok være den allerbedste løsning, men det kan også være svært at bede et familiemedlem om, specielt når det handler om ludomani.

Hej Basle72,

Tusind tak for dine svar, det sætter jeg stor pris på.

Dejligt at hører det lykkedes jer at komme igennem jeres krise. Jeg har desværre optaget 4 af lånene på alle ca 30.000 inden for det sidste halve år, og har to store på henholdsvis 90.000 og 80.000 der er et år gamle. Så jeg har ikke afbetalt i mange år, og desværre er mine afbetalinger på lån på nuværende tidspunkt 12.000, hertil kommer de faste udgifter, forsikring, husleje m.m. så jeg har desværre intet til rådighed når de faste udgifter er betalt, absolut intet, og dette holder jo ikke, det ved jeg godt selv. Jeg har hængt på indtil nu da jeg ikke kunne se en udvej, at låne af familie er desværre ikke en mulighed da mine forældre er pensionister og lever minimalt i forvejen, min søster er studerende på SU og der er ikke andre at søge denne slags hjælp hos, så det er min egen kamp, hvilket også er okay. 

Jeg har overvejet blot at afvise dem hvis ikke de vil forhandle da jeg på den måde kan få et lån ud af verdenen af gangen og de har intet at komme efter da lejligheden er i min kærestes navn og jeg intet ejer af værdi. Ud fra jeres råd kan jeg godt se det nok er denne vej tingene må gå desværre. Jeg håber selvfølgelig at kreditorerne vil være med til at forhandle. Men ved en forhandling hvordan vil du så prioritere? Skal alle så have en lige stor sum? eller skal jeg sige til nogle af dem at jeg det næste år ikke kan give meget da nogle andre skal lukkes og når de er lukket skal jeg nok sætte afdraget op ? 

Jeg har 4 lån på ca. 30.000 som sagt, her afdrager jeg mellem 1400 - 2300, den med højest rente får 2300 og den med lavest 1400, og så har jeg de 2 store på henholdsvis 90.000, den har en rente på 10% og får 1900(det bedste lån jeg har) og 80.000 med en rente på 25% og afbetaler 1750, her er rente tilskrivningen hver måned 1700, så ingen reel afbetaling. 

Derudover er det jo ikke holdbart at have et rådighedsbeløb på 0 kr. på trods af en ok løn på 19.000 udbetalt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 14 timer siden, Mulle92 skrev:

Hej Entrelac

Tusind tak for dit svar.

Jeg tror du skal smide kortene på bordet, fortælle at du nu har et job, hvor du tjener mindre og dermed ikke længere har råd til, at betale.

Ja, jeg tror du skal fortælle som det er, at du har flere kreditorer, og medmindre alle vil gå med til, at slette rentetilskrivningen, så vil du kun være i stand til, at betale et par stykker af dem, og her vil du selvfølgelig prioritere dem, der sletter rentetilskrivningen.

Som du selv skriver, så har de jo allerede tjent på dig, så jeg tror de fleste kreditorer vil foretrække, at få hovedstolen betalt fremfor at risikere at de ikke får en krone.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind