Justie

El opkrævning acconto

Recommended Posts

Justie

Mor er hverken sur eller skuffet - mor er RASENDE

Jeg fik - som vanligt - min el opkrævning her til december. Alt bliver kørt over PBS og jeg går bare ind d. 9 for at se om alt er ok og betalt.

Betalt....det skal jeg da love for!

Jeg har et gns forbrug på max 170 KWh pr kvartal i strøm( højt sat og jeg plejer altid at få penge tilbage efter års afregning). Det svarer til ialt til max 650 kr. De har opkrævet lige under 4000 denne gang. Omtrent 2 års samlet forbrug, eller præcist 3.650 KWh pr kvartal.

Det klager jeg selvfølgelig over med det samme til Ørsted A/S med billed dokumentation af min el-måler....og får følgende, mega flabede svar til bage:

[Tak for din mail, som jeg netop har læst. Du får lige et foreløbigt svar fra mig, så du ved, vi er i gang med at kigge på det.

Du skriver, at du vil have tilbageført din betaling for din seneste regning hurtigst muligt, fordi den er helt ude i hampen. Jeg kan godt se, at den ikke umiddelbart ser ud til at passe med, hvad du plejer at bruge.

Vi har lige brug for at undersøge ordentligt, hvad der er sket, og om der evt. er sket en fejl. Det er Radius Elnet (dem der før hed DONG Energy Eldistribution), der registrerer dine aflæsninger, fastsætter det forventede forbrug, og det er dem, der byttede din elmåler. Så vi skal lige have afklaret forbeuget med dem, før vi kan vende tilbage til dig.

Jeg kan derfor ikke lige nu sige dig, præcis hvornår du hører fra os. Men vi er på sagen, og vi gør, hvad vi kan fr at svare dig hurtigst mulig. ]

Taget i betragtning af at min el måler er blevet udskiftet i sommers er det saftsusme for både flabet og groft at de svarer at de skal undersøge det indbyrdes mellem 2 firmaer, så jeg svarede;

[Tak for dit svar pr d.d. 

Jeg må gøre opmærksom på at acconto opkrævningen ikke alene er helt ude af trit med mit forbrug på matriklen her i gennem snart 6 år, men også at der er vedhæftet dokumentation i form af billede af el måleren taget d. 10/12-2017 og at det klart og tydeligt viser et forbrug på 407 KWh siden udskiftningen i sommers  – altså at det passer nogenlunde med mit tidligere gennemsnitlige forbrug. (Og der forinden har været en acconto opkrævning på den nye måler som også stemmer fint overens med mit forbrug) 

Jeg har stor forståelse for at I (Ørsted) har behov for at undersøge faktureringen til bunds med Radius Elnet, men jeg har absolut ingen forståelse for at jeg skal sættes i en økonomisk klemme af den årsag.

Det må være et mellemværende de respektive virksomheder i mellem, som jeg under ingen omstændigheder vil acceptere at skulle tages som gidsel i. 

I særdeleshed ikke når min el måler viser de KWh timer som den gør.

Som følge der af må jeg fast holde mit krav på at den absurde mer opkrævning tilbageføres øjeblikkeligt til min konto.]

Hvad ville I have svaret i en lignende situation?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Desværre så tjener de nye selskaber ikke mange penge på el, så de tjener penge på dine 3 måneders a'conto beløb som opspares og investeres i den tid , de har pengene, da dette er den eneste sikre måde at få afkast, så nu flere penge de trækker ud af dig, nu bedre for dem og deres opsparing af mellem beløb og afkast.

Din bedste og hurtigste måde at få pengene ud , hvis de ikke retter op, er at skifte selskab, det sker på 14 dage hos mange, så er du inden for 1 måned, sikret en afregning fra de andre, og udbetaling af deres overtræk. Besværligt og surt? ja men så ved du at du ikke kan stole på dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Jeg tror personligt at det er dit helt enormt lave elforbrug der er synderen, 170kwh i kvartalet, svarer til 1,9 kwh i døgnet, det kan du knapt have et køleskab kørende for hvis du også laver varm mad en gang i døgnet. Så kommer der pludselig en ny leverandør på der siger her er noget galt, skifter el måleren for at være sikker på det ikke er den der er defekt, og nu har der sikkert været en eller anden skæringsdag i systemet og så har computeren vurderet at der er noget galt, og sætter dig til et estimeret forbrug

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Jeg syntes ikke at det er abnormt lavt - og jeg års aflæser altid - virkelig altid, for netop ikke at få en mango, så ville jeg jo kun snyde mig selv. Men går man ind og kigger på gns. el forbrug pr person er det ikke vanvittig skævt hvad jeg forbruger. Det ligger lidt lavere ja, men ikke absurd lavt. 

Og den nye elmåler (samme selskab) bonger heller ikke ud efter skift af den. Og der er saft suseme langt fra fks bare 250 KWh (som siges at være normal forbrug af energi styrelsen for en husstand som ligner min) og op til de 3650 KWh de har stjålet (i mangel af bedre formulering).

3650 KWH timer pr kvartal svarer jo nærmest til hvad D'Angle Terre og og Amalien Borg bruger - pr hel år, inkl jule belysning!!! Ja, ja - men det er helt absurd højt i al fald

Måske har jeg et lavt el forbrug - jeg føntørrer ikke hår, jeg tumbler ikke, jeg har ikke 10 ting på standby, vasker kun når der er en fuld maskine og har kun minimum AA+ af installationer og pærer - og jeg tænker mig om på nordjydsk maner...(når nu ovnen er tændt så sætter vi også et rugbrød og en kage ind - agtig)

Og min datter bruger ikke ret mere når hun er hjemme heller, da mad/køleskab, pc etc er i brug uanset hvad.

Og igen - el måleren er ikke bonget vanvittigt ud på nogen måde efter den blev udskiftet i sommers. Det kan jeg jo dokumentere.

Min første tanke er lidt i stil som DBM også bringer på banen - at der er et hul i regnskabet indtil års regnskabet er revisor godkendt - og det er BARE ikke i orden.

Og som et ps - det var hele bebyggelsen her der fik udskiftet el målere på en gang, så det er næsten 700 hustande ialt. Jeg har spurgt mig for i vores fælles plænum, men det lader til at det er meget få som den er gået amok for (jeg har i alt modtaget 10 henvendelser som er ramt af det samme). Opkrævningen altså

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 14/12/2017 at 19:18, Justie skrev:

Jeg syntes ikke at det er abnormt lavt - og jeg års aflæser altid - virkelig altid, for netop ikke at få en mango, så ville jeg jo kun snyde mig selv. Men går man ind og kigger på gns. el forbrug pr person er det ikke vanvittig skævt hvad jeg forbruger. Det ligger lidt lavere ja, men ikke absurd lavt. 

Og den nye elmåler (samme selskab) bonger heller ikke ud efter skift af den. Og der er saft suseme langt fra fks bare 250 KWh (som siges at være normal forbrug af energi styrelsen for en husstand som ligner min) og op til de 3650 KWh de har stjålet (i mangel af bedre formulering).

3650 KWH timer pr kvartal svarer jo nærmest til hvad D'Angle Terre og og Amalien Borg bruger - pr hel år, inkl jule belysning!!! Ja, ja - men det er helt absurd højt i al fald

Måske har jeg et lavt el forbrug - jeg føntørrer ikke hår, jeg tumbler ikke, jeg har ikke 10 ting på standby, vasker kun når der er en fuld maskine og har kun minimum AA+ af installationer og pærer - og jeg tænker mig om på nordjydsk maner...(når nu ovnen er tændt så sætter vi også et rugbrød og en kage ind - agtig)

Og min datter bruger ikke ret mere når hun er hjemme heller, da mad/køleskab, pc etc er i brug uanset hvad.

Og igen - el måleren er ikke bonget vanvittigt ud på nogen måde efter den blev udskiftet i sommers. Det kan jeg jo dokumentere.

Min første tanke er lidt i stil som DBM også bringer på banen - at der er et hul i regnskabet indtil års regnskabet er revisor godkendt - og det er BARE ikke i orden.

Og som et ps - det var hele bebyggelsen her der fik udskiftet el målere på en gang, så det er næsten 700 hustande ialt. Jeg har spurgt mig for i vores fælles plænum, men det lader til at det er meget få som den er gået amok for (jeg har i alt modtaget 10 henvendelser som er ramt af det samme). Opkrævningen altså

Tja, det kommer jo så an på hvem man er :-)

Vi er 2 voksne og 1 barn der bor i eget hus, og bruger ca 6500 kwh om året og ifølge energiselskabet er det et meget normalt forbrug :-)

Men har også prøvet et år hvor jeg glemte at slukke for cirkulationspumpen, da vi gik fra varmt vand opvarmet fra fyret til varmt vand opvarmet af elpatron, da vi slukkede fyret i sommerperioden. Opdagede det først da kvartalsregningen på el kom, og den var næsten 3 doblet. Det bevirkede så at man året efter satte a`conto forbruget voldsomt højt fordi der havde været 2 mdr med et helt vildt forbrug, var så bare fedt når man fik 5000 kr tilbage i el :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind