ab1959

Moralsk spørgsmål omkring at opdage et selvmordsforsøg

Recommended Posts

ab1959

Scenarie:

Du er medarbejder for ved et behandlingshjem.

Du har til opgave at vise nye kunder rundt i butikken så de kan overlade deres familiemedlemmer til din virksomhed.

Under en rundvisning opdager du at der hænger en klient fra et bruseanlæg, hvor personen er i gang med at begå selvmord. Hvad gør du?

a ) Lukker døren og finder en kollega, som kan pille patienten ned, så de mulige kunder ikke får en kedelig oplevelse.

b ) Skynder dig hen og prøver at få patienten ned. Du er ligeglad med mulige kunder i den situation.

Herunder står hvad man gjorde i et konkret tilfælde (Snuppet fra denne rapport):

Men er det moralsk korrekt at reagere på den måde

---

35. At approximately 4:38  p.m., M.L. entered his bathroom with his suicide note inhand and closed the door. He was clothed and wearing the belt DRA sold to him.

36. At approximately 5:01 p.m., while giving prospective clients a tour of the facilities and M.L.’s room, a DRA staff member opened the bathroom door and discovered M.L. hanging by the neck from a non-breakaway shower rod with the belt DRA sold to him.

37. When the staff member discovered M.L. and saw him hanging from the shower rod, he closed the bathroom door and ushered the prospective clients away.

38. Moments after the first staff member opened and closed the door on M.L., another staff member opened the bathroom door, looked at M.L., closed the door on him again, and walked away.

39. M.L. was left hanging from his neck until approximately 5:04  p.m., when DRA staff removed him from the hanging position and then administered CPR.

40. Approximately 2 ½ minutes passed between the time M.L.was discovered and the time he was removed from the shower rod.

41.Ultimately, M.L.was left unsupervised for a total of 39 minutes.

42. Two days later, on September 8, 2013, M.L.died as a result of the injuries he sustained from his September 6, 2013 suicide attempt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

a) lukker døren og finder en kolega , som kan pille patienten ned , så de mulige kunder ikke får en kedelig oplevelse , i skal huske på kunden har altid ret , både de selvmordstrue kunder og de betalende kunder , jeg går ind for aktiv dødshjælp , den selvmordstruede kunde mener at der ikke er mere at leve for , så begynde at stoppe den selvmordstruede kunde i det han/hun har gang i , vil jeg mene er forkert , i vores såkalte demokratiske samfund er det forbudt at yde aktiv dødshjælp , det mener jeg er forkert , folk kan være dødsyge og lider af deres sygedom , vor man holde dem i live men de lider , det mener jeg er forkert , og folk der mener at de ikke har mere at leve for , hvorfor ikke hjælpe dem med at komme af dage , det mener jeg er det mest rigtige 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

I den slags situationer tvivler jeg stærkt på at man begynder at udrede det som et moralsk dilemma - man handler nærmere pr instinkt, og det vil for de allerflestes vedkommende være at løbe hen og prøve at få personen ned og råbe om hjælp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Jeg kan forstå at der er folk som bare ikke vil hjælpes og det er nogens opfattelse at de skal have lov til at holde deres "Neck tie party", men er det så ikke et moralsk problem at de netop sælger ydelsen at de kan holde den pårørende i live og så ikke gør det når selvmordsforsøget finder sted?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Jeg ved hvad Bassil fra halløj på badehotelet ville have gjort. :D

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind