Zach

Min kærestes søster prøver at ødelægge det for os

Recommended Posts

Zach

Jeg kunne ikke lige finde et forum der handler om kærlighed og romantiske relationer, så "Liv & Sjæl" må være den nærmeste:

Okay, jeg befinder mig i en situation, som er meget indviklet at forklare.

Jeg er en ung mand, knægt, dreng whatever på 23 år, som har fået mig en kæreste i Kenya. Vi mødtes i juni, og lærte hinanden at kende kort før jeg skulle hjem til Danmark. Og siden da har vi skrevet sammen, og holdt kontakten. Også med videoopkald. Den 10. november, efter at have skrevet sammen i lang tid med hjerter og søde ord, blev vi så enige om at være kærester. Jeg har på ingen måde været i tvivl om at det var ægte. Hun har gentaget “I love you” til mig mange gange, hvor jeg har svaret igen på samme måde, og vi har også haft et videoopkald hvor vi tydeligt var tætte sammen, som også endte med at hun smilte stort til mig, og sagde “You made my night”. Så kærligheden er ægte. Jeg skal så ned til Kenya igen til december mellem den 10. Og den 30.. Så alt er jo fantastisk! Men så skete der noget fuldstændigt surrealistisk her den 17. November.

Jeg definerer lige nogle dæknavne for de involverede personer, men som ikke er de korrekte navne:

Min kenyanske kæreste: Charlotte

Min kenyanske kærestes lillesøster: Victoria

Min kenyanske kærestes storesøster: Liv

Min kenyanske kærestes nyeste ex: Søren

Min kenyanske kærestes første ex: Lukas

Det er sådan, at min kenyanske kæreste ikke selv har en telefon. Derfor har hun siden jeg forlod Kenya i juni lånt hendes mors samt hendes søsters telefon til at skrive til mig fra, via en app som fungerer ligesom WhatsApp. Man skal altså ikke logge ind, og hvis ejeren af telefonen vil, kan vedkommende faktisk også læse vores beskeder.

Okay, så Charlotte skrev altså til mig den 17. November, fra hendes storesøsters (Liv)  telefon at hendes hendes mor blev sur da hun hørte jeg tog derned for at besøge hende, og havde fået hendes ex (endnu ikke nævnt hvilken ex) til at vogte over hende, og at jeg skulle holde mig væk for vores egen sikkerheds skyld. Jeg gik selvfølgelig i panik, og prøvede at ringe til hende, men forbindelsen var så dårlig, at jeg knapt nok kunne kommunikere med hende. Dette er ikke nyt, da der altid har været problemer med at få en ordentlig videoopkaldsforbindelse. Jeg har ikke været i stand til at komme i kontakt med hende, eller vide hvorfor at moderen skulle have noget imod at jeg kommer for at se hende. Jeg ved så meget, at de er kristne i familien. Så det er altså ikke en muslimsk ting.

Først her i morges lykkedes det mig at komme i kontakt. Det var hendes storesøster Liv, der skrev via Charlotte’s facebook konto til mig. (Det må altså være fordi hun havde telefonen, og Charlotte var logget ind til at starte med) Hun sagde at jeg skulle lade være med at kontakte Charlotte, og at hun (Liv) hadede mig og alt muligt. Jeg prøvede selvfølgelig at opnå en forståelse for hvad problemet var, men jeg kom ikke nærmere end at Liv havde noget imod min nationalitet, og syntes at Charlotte burde være sammen med sin første ex, Lukas, (som var sort). Jeg har selvfølgelig gjort det klart, at hun går imod sin tro ved at ødelægge sin søsters forhold til mig, og forsøge at tvinge hende til at elske sin ekskæreste i stedet for mig. Men hun er ikke til at argumentere med. Alligevel har hun givet Charlotte lov til at ringe til mig, og jeg har så dermed sikret mig, at min kæreste i det mindste ikke vil give op. Jeg har fået bekræftet at det ikke er Charlotte selv der ønsker at slå op med mig overhovedet, men at det er hendes storesøster Liv, som forsøger at ødelægge vores forhold.

Jeg har så chattet med Charlotte efter vores opkald, mens Charlotte stadigvæk sad med telefonen, og hvor hun slettede sine beskeder igen efter at have sendt dem, for at fjerne vores samtale, hvor hun har bedt mig om at være meget forsigtig, og ikke opsøge hende når jeg kommer til Kenya, fordi hendes storesøster kan gøre slemme ting, såsom at slå ihjel. Og det er jo selvfølgelig meget chokerende. Jeg har foreslået at gå til politiet, men Charlotte ville aldrig tilgive mig hvis hendes søster kom i fængsel, også selvom det er tydeligt, at noget skal gøres, fordi Charlotte bliver kontrolleret af sin søster, som jo slet ikke er rigtig klog.

Charlotte bor normalt inde i en lille by (som også er den jeg rejser til, til December, og hvor jeg kender en masse andre) inde i landet. Men hun har skrevet til mig, at hendes søster er taget med hende til kystbyen Mombasa ligenu. Derfor betyder det altså at hendes mor må være hjemme for sig selv i den lille by inde i landet. Charlotte siger, at hendes mor lytter til hendes storesøster, og derfor også er med på idéen om, at jeg skal holde mig væk når jeg kommer til Kenya. Derudover har Charlotte en lillesøster, Victoria, som IKKE har et problem med mig. Så det er hovedsageligt storesøsteren som på en måde holder min kæreste fanget, og så ved jeg ikke hvor meget moderen også er involveret.

Jeg havde lige fornylig en chatsamtale med storesøsteren via den der app vi bruger. Jeg ville bevise, at historien var sand, og at det ikke bare var min kæreste der havde to sider af sig selv, og opdigtede det hele. Jeg bedte søsteren om at sende mig et billede af hende selv med hendes hånd op ved siden af ansigtet. Der gik lidt lang tid, men så fik jeg det. Jeg tænkte at det KUNNE tænkes at Charlotte havde bedt hendes storesøster om at sende hende sådan et billede for sjov, for så at bruge det, så jeg skulle lige være HELT sikker, og bad hende om at sende mig et billede af hende selv og Charlotte i samme billede, med begrundelsen at jeg først dér ville respektere hende, og lade Charlotte være. Det gjorde hun så, hvorefter jeg afslørede at jeg faktisk brugte det som et bevis på at det ikke var min kæreste der opdigtede alt dette, og at jeg kunne stole på hende som kæreste.

Jeg har nu fortalt om disse ting til en voksen kvinde jeg kender dernede fra også, og som arbejder med menneskerettigheder og den slags. Hun var min underviser i sin tid, og jeg har et personligt forhold til hende. Hun bor i nærheden af byen inde i landet, og skrev til mig igår, at hun ville forsøge at finde frem til dér hvor Charlotte bor. Da vidste jeg heller ikke at de var i Mombasa. Jeg har nu advaret hende om de ting Charlotte har skrevet om hendes storesøster til mig, og bedt hende om at være varsom. Men jeg regner med at hun trods alt vil prøve at finde moderen, og snakke med hende om disse ting.

Så det er lidt af en deep-shit situation jeg står i ligenu. Jeg var så lykkelig for kun kort tid siden. Jeg havde fået mig min første kæreste, og så frem til at være sammen med hende i Kenya. Og nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal regne med. Jeg kender ikke den kenyanske lovgivning, men jeg ved at man er myndig som 18-årig i Kenya, og Charlotte er altså 18 år. Så jeg tror ikke at det hendes storesøster gør på nogen måde er lovligt. Men så er der også al den snak om korruption i landet, og politiet som i virkeligheden ikke duer til meget.

Så det er en kæmpe kompliceret situation. Ligenu har jeg sat det hele lidt på pause, for at tænke over hvad jeg gør. Måske skal jeg bare lade tiden gå, og se om der sker noget positivt? Om storesøsteren efter en periode giver sig, fordi hun har haft en dårlig periode med jalousi? Storesøsteren prøver med alt muligt, og skriver at Charlotte stadigvæk elsker hendes nylige ex, Søren, og truer mig med at fortælle Charlotte at jeg har sagt at jeg ikke er interesseret i hende længere. Men jeg ved godt at hun ikke er troværdig, og at Charlotte elsker mig, og ingen andre på samme romantiske måde. Og jeg håber også at Charlotte godt kan regne ud, at jeg ikke har sagt at jeg har mistet min interesse i hende, hvis storesøsteren påstår det.

Charlotte selv siger “Don’t worry, just rest” og vil hellere have at jeg ikke gør noget. Men jeg har det bare så dårligt med det hele. Jeg ønsker jo ikke at hendes storesøster skal bestemme at hun ikke må have mig som kæreste, hvis det er det hun vil.

Jeg står med skiftende følelser. Følelser af håbløshed og opgivelse. Men samtidigt følelser af vrede og viljen til at have lov til at elske den pige som jeg elsker, især når hun også elsker mig. Nu har jeg gjort det klart, at jeg ikke vil give slip på hende, og at jeg vil kæmpe for min ret til at være sammen med hende, både overfor hende selv og storesøsteren.

Jeg vil gerne høre hvordan I ser situationen. Det er fair nok hvis I selv mener at jeg bør give op, og acceptere at miste hende, hvis det virkelig er det i selv ville have gjort med hånden på hjertet. Men vær søde ved mig, for jeg vil gerne bevare håbet. Jeg vil også høre lidt om hvad man kan gøre i sådan en situation… Jeg skal også passe på mig selv, og skal jo ikke komme ud for noget. Især når hendes storesøster tilsyneladende er en farlig person. Hvad gør jeg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lampefeber

Helt ærligt, med det jeg ved om Kenya, så løb så langt væk som du overhovedet kan.
Der er folk der er blevet slået ihjel for mindre dernede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zach

Nu har jeg været dernede i 3,5 måned, så jeg har et godt kendskab til landet og det sociale liv dernede. Der bor 45 millioner mennesker, så det er klart, at der sker mere i Kenya af den slags end i Danmark, hvor der bor 5 millioner. Men nu er Kenya jo ikke Somalia. Man kan sagtens gå rundt alene på gaden dernede, og kenyanere er fredelige og imødekommende folk. Man får selvfølgelig opmærksomhed på grund af hudfarven, men den er kun positiv. Ved godt det selvfølgelig ikke helt har at gøre med familie og romantiske relationer, men nu når man snakker om Kenya generelt, så tror jeg mere at det er de politiske konflikter som skaber de drab, som medierne fokuserer på. Men tak for dit svar

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lampefeber

Det kan være det kommer an på hvor man færdes og hvilket køn man har. jeg kunne ihvertfald ikke gå alene dernede.
Men stadig synes jeg ikke det er det værd at risikere liv og lemmer uanset hvor skøn hun så end er.
Måske det ville være en bedre ide om hun besøgte dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Du har været en længere periode i landet og så ved du jo godt at du er "mzungu".

Og den eneste grund til at en pige vælger en mzungu er....lette penge og forhåbentlig en fri billet til en let tilværelse. Og kun en pige i problemer (eller hvor familien er i problemer) gør den slags. Hun risikerer at blive brændemærket som spoiled goods i omverdenens øjne og det samme bliver familien.

Tænk lidt over hvad det betyder for familien, at din kæreste bliver sat ind i den forbindelse for en religiøs familie og hvad det vil betyde for familiens og din kærestes ry og rygte i nabolaget, hvor lige netop det, er noget af det vigtigste de har af "kredit" i deres liv.

ALT er centreret omkring det. Familiens børns bedømmelse og muligheder skole mæssigt, deres muligheder for at forhandle på markedet, deres jobmuligheder, alt....

Søsteren ved at hun risikerer at hendes børn kan risikere at blive sværtet til for livet og at mange døre kan lukke sig på grund af din kærestes forelskelse i dig, så det er nok det som det handler om. Og så er det desværre ikke så mærkeligt at hun reagerer som hun gør.

Alene det at de vælger at tage hende til Mombassa i den periode du er i landet burde sige dig lidt om hvor alvorlig situationen er  - ikke mindst for din kæreste...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zach

Inden jeg vender tilbage vil jeg lige hurtigt rette nogle misforståelser, og nævne nogle ting jeg glemte at nævne:

Jeg har fået det bekræftet af hende, at hun ikke er ude efter noget ved mig. Hun er ikke ude efter mine penge, eller går efter mig fordi jeg er en "mzungu". Det gjorde hun klart for mig i løbet af den uge der gik, hvor alt var som det skulle være, og hendes søster endnu ikke havde blandet sig. 

Desuden har jeg ikke sagt, at de vil tage til Mombasa når jeg kommer. De var i Mombasa på det tidspunkt jeg fik fat på hende, hende og hendes søster. Jeg ved ikke hvad de lavede i Mombasa. Men jeg fik fornylig at vide, at de var hjemme igen derfra. Så Mombasa har ikke rigtigt nogen relevans for denne situation

Desuden har jeg slet ikke nogle store ambitioner om at ændre på hverken hendes eller mit liv. Jeg har bare forestillet mig, at jeg vil tage ned til Kenya og besøge hende og være sammen med hende i ferier fremover, så længe vores forhold nu varer. Jeg har aldrig haft planer om eksempelvis at blive gift, eller flytte til Kenya eller omvendt, at hun flytter hertil. Vi vil sikkert være kærester i en periode som kan være alt fra et halvt år til flere år, men min tanke har aldrig været at jeg skulle ændre på hendes liv eller mit, af denne årsag. Bare, at jeg så kommer til at rejse lidt meget frem og tilbage mellem Kenya, og føre mange videoopkald gennem tiden. Altså et long-distance relationship

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lampefeber

Hvad har hun forestillet sig med jeres forhold?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 8 timer siden, Zach skrev:

Jeg har fået det bekræftet af hende, at hun ikke er ude efter noget ved mig. Hun er ikke ude efter mine penge, eller går efter mig fordi jeg er en "mzungu". Det gjorde hun klart for mig i løbet af den uge der gik, hvor alt var som det skulle være, og hendes søster endnu ikke havde blandet sig. 

Det siger jeg heller ikke - og eller betvivlet dine hensigter, eller det vil sige, det gjorde jeg ikke....

Jeg siger at hun/familien kan risikere at sådan vil hendes lokale omverden kunne se sådan på det. Og det er nok der hunden er begravet. Og for så vidt kan søsteren meget vel have ret.

For 8 timer siden, Zach skrev:

Desuden har jeg slet ikke nogle store ambitioner om at ændre på hverken hendes eller mit liv. Jeg har bare forestillet mig, at jeg vil tage ned til Kenya og besøge hende og være sammen med hende i ferier fremover, så længe vores forhold nu varer. Jeg har aldrig haft planer om eksempelvis at blive gift, eller flytte til Kenya eller omvendt, at hun flytter hertil. Vi vil sikkert være kærester i en periode som kan være alt fra et halvt år til flere år, men min tanke har aldrig været at jeg skulle ændre på hendes liv eller mit, af denne årsag. Bare, at jeg så kommer til at rejse lidt meget frem og tilbage mellem Kenya, og føre mange videoopkald gennem tiden. Altså et long-distance relationship

Men det gør du jo, altså ændrer det. 

Og med hendes oprindelse (jeg kender ikke hendes fremtids perspektiver og/eller økonomiske fremtids mulighed) risikerer du at afskære hende fra en lang række muligheder.

Hvis det var omvendt (altså du var kvinde og hun mand) stillede situationen sig radikalt anderledes - men sådan er det ikke.

Et eller andet sted opfører du dig netop som en mzungu når du siger at du ikke lige ser en fælles fremtid med de forpligtelser som det indebærer, men bare noget løst lang distance - du vil gerne have mælken, men du gider ikke at købe koen.

Hvordan kan dog du forvente at det skulle fungere for hende i det lange løb?

Tænk lidt over hvad det er du risikerer at stille hende i udsigt over tid. Dig over alle bjerge i trygge lille DK, med en række varme minder - hende; et hus med bliktag i township og nul muligheder?

Jeg siger ikke at det kommer til at gå sådan, men det er en yderst reel mulighed. Syntes du virkelig at en lang distance forelskelse, med meget begrænsede muligheder, er den pris værd?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind