DenBruneMunk

bilafgiften koster arbejdspladser men koster den ikke også andet?

Recommended Posts

DenBruneMunk

Nu skriver DR omkring tab af arbejdspladser, fordi bilsalget er gået i stå, og får det til at lyde så sørgeligt. Er sandheden ikke også at staten mister kroner, helt specifikt 1/12 indtil videre, når ingen hvide plade biler sælges lige nu

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/strandede-forhandlinger-tvinger-bilforhandler-til-fyringer-det-er-dybt

Da papegøje biler ikke påvirkes, så kan man kun formode, dette salg ikke er gået i stå, de sparer jo allerede en god portion afgift :)

Noget som også mener at det ikke kun er forhandlere som har et problem men hele Danmark, når vi får mindre afgifter i kassen i denne periode?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Der er noget timing ifh. budgetter, men set i et års perspektiv, så mister staten vel kun den del som afgifterne nedskrives med. Det sagt, så er der jo også nogle dynamikker, som kan gøre at salget øges efterfølgende, som faktisk kan akumulerer til et samlet øget indtægt for staten. Tja,.. det er svært at spå om staten mister eller vinder på dette her. 

For forhandleren, så gør det samme sig gældende, men her vil forhandleren typisk, være hårdere ramt i den stille måned, da han er langt mere påvirket af en faldende salg, måned til måned. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Man kan sige helt generelt at man får mindre af det, der er afgift på og jo højere afgiften des større virkning er der. Ved biler udarter det sig ofte sådan at i stedet for at købe den bil vi gerne vil have eller har brug for så køber vi i stedet den bil vi har råd til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Der er noget timing ifh. budgetter, men set i et års perspektiv, så mister staten vel kun den del som afgifterne nedskrives med. Det sagt, så er der jo også nogle dynamikker, som kan gøre at salget øges efterfølgende, som faktisk kan akumulerer til et samlet øget indtægt for staten. Tja,.. det er svært at spå om staten mister eller vinder på dette her. 

For forhandleren, så gør det samme sig gældende, men her vil forhandleren typisk, være hårdere ramt i den stille måned, da han er langt mere påvirket af en faldende salg, måned til måned. 

mange biler har jo leveringstid, og når vi nu har skubbet planen 1 måned, så må der jo også være et måneds salg som foregår med levering i 2018 istedet nu, så selvom de sælger 1 måneds mersalg i oktober måske, så kan folk ende med en længere leveringstid og så prissættes de jo først til betaling i 2018.

Men jo, forhandleren er ramt men det tror jeg også skattefar er, selvom de så bare får lidt mere i 2018.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Der kan være en rentebyrde for bilforhandlerne, som kan blive så stor at de må skære ind til benet eller lukke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind