Yrsa12

Sige nej til tilbudt jobsamtale

Recommended Posts

Yrsa12    0
Yrsa12

Må man godt som ledig takke nej til en jobsamtale?
Det er et deltidsjob (som økonomisk ikke vil kunne hænge sammen for mit vedkommende), hvor halvdelen af arbejdstiden vil foregå i en afdeling 200 km væk fra min bopæl. 
Det er ikke et job der er anvist af jobcenter eller a-kassen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk    386
DenBruneMunk
For 23 minutter siden, Yrsa12 skrev:

Det er ikke et job der er anvist af jobcenter eller a-kassen. 

Direkte sagt, så ja. Hvad kommunen / Jobcenter ikke ved, har de ikke ondt af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
us74    130
us74

Ja - men hvorfor har du så søgt det ? Det er jo spild af arbejdsgivernes tid du søger et job du ikke er interesseret i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk    386
DenBruneMunk
For 31 minutter siden, us74 skrev:

Ja - men hvorfor har du så søgt det ? Det er jo spild af arbejdsgivernes tid du søger et job du ikke er interesseret i.

En i familien langt ude, er på kontanthjælp, og det er ikke meget anderledes der. Der sendes en masse standard breve af sted til annoncer og firmaer, uopfordret. Ingen håber de får en reel jobsamtale , det er bare et krav fra jobcenter, ellers er der ingen penge, så desværre, sådan er vilkårerne for støtte. Gør man det i mange år, så må det være svært ikke at søge job hos nogle man egentlig slet ikke vil arbejde hos, selvom det er meningsløst så at søge der, så gør man det vel.
Kender ikke nærmere vilkår, heldigvis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yrsa12    0
Yrsa12
For 41 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

En i familien langt ude, er på kontanthjælp, og det er ikke meget anderledes der. Der sendes en masse standard breve af sted til annoncer og firmaer, uopfordret. Ingen håber de får en reel jobsamtale , det er bare et krav fra jobcenter, ellers er der ingen penge, så desværre, sådan er vilkårerne for støtte. Gør man det i mange år, så må det være svært ikke at søge job hos nogle man egentlig slet ikke vil arbejde hos, selvom det er meningsløst så at søge der, så gør man det vel.
Kender ikke nærmere vilkår, heldigvis.

Ja, lige præcis der er bare krav, hvor man bare bliver nødt til at søge noget, man faktisk ikke har lyst til. Jeg er ellers ikke kræsen hvad det angår jobs, men hvis jeg blev ansat der, ville jeg hurtigt skulle finde noget andet, da det privat ikke vil hænge sammen. Det synes jeg også er spild af tid, da arbejdsgiverne bruger tid på jobsamtalen og voteringen bagefter. Derfor ville jeg have det bedst med at sige fra med det samme og jeg var derfor i tvivl om jeg kan sige nej uden konsekvenser af dagpengene.

Jeg har hørt et sted at man godt må sige nej til et job, hvis det ikke er anvist af jobcenter, er det korrekt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72    247
basle72

Ja det må man da gerne, bare man så frasiger sig kontanthjælp samtidig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS    103
IHS

For dagpengemodtagere står reglen i Arbejdsløshedsforsikringslovens § 63, stk. 1, nr. 1 (min fremhævning):

Dagpenge må ikke udbetales, jf. stk. 3, til et medlem, hvis ledighed skyldes,

1) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår et rimeligt arbejde, som pågældende er henvist til af jobcenteret, arbejdsløshedskassen eller andre efter kapitel 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

Det er altså kun arbejde man er henvist til, som man ikke må afslå, man må gerne afslå arbejde man søger på eget initiativ. Så du må gerne takke nej til jobsamtalen.

Som ekstra info, hvis man er på kontanthjælp, så står reglen i Aktivlovens § 13, stk. 2, nr. 1 (min fremhævning):

Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får kontanthjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen

1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,

Så også når man er på kontanthjælp er det kun henvist arbejde man ikke må afslå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72    247
basle72
For 10 timer siden, IHS skrev:

For dagpengemodtagere står reglen i Arbejdsløshedsforsikringslovens § 63, stk. 1, nr. 1 (min fremhævning):

Dagpenge må ikke udbetales, jf. stk. 3, til et medlem, hvis ledighed skyldes,

1) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår et rimeligt arbejde, som pågældende er henvist til af jobcenteret, arbejdsløshedskassen eller andre efter kapitel 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

Det er altså kun arbejde man er henvist til, som man ikke må afslå, man må gerne afslå arbejde man søger på eget initiativ. Så du må gerne takke nej til jobsamtalen.

Som ekstra info, hvis man er på kontanthjælp, så står reglen i Aktivlovens § 13, stk. 2, nr. 1 (min fremhævning):

Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får kontanthjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen

1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,

Så også når man er på kontanthjælp er det kun henvist arbejde man ikke må afslå.

Hvornår er man så er henvist til et job?

Er det kun de jobs, som jobcentret sender en til, eller er det også et af de jobs, som man søger fordi jobcentret siger man skal søge?

Tænker hvis man nu tænker at der en en person derude ( har intet med ts at gøre) som egentligt har det fint med at gå hjemme på dagpenge eller kh, så søger man bare kun jobs 200 km væk, fordi enten så får man det ikke eller også afslår man pga. afstand, men man har opfyldt kravene fra jobcentret om at søge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR    122
DDR

du bliver jo pålagt at søge i  områder og fag, omend det er ret bredt.....der er også defineret hvor meget rejsetid man skal påregne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS    103
IHS
For 4 timer siden, basle72 skrev:

Hvornår er man så er henvist til et job?

Er det kun de jobs, som jobcentret sender en til, eller er det også et af de jobs, som man søger fordi jobcentret siger man skal søge?

Tænker hvis man nu tænker at der en en person derude ( har intet med ts at gøre) som egentligt har det fint med at gå hjemme på dagpenge eller kh, så søger man bare kun jobs 200 km væk, fordi enten så får man det ikke eller også afslår man pga. afstand, men man har opfyldt kravene fra jobcentret om at søge?

Man er kun ”henvist” til et job når jobcenteret eller en anden har henvist en til et specifikt job.

Som jeg skrev må man gerne afslå arbejde man søger på eget initiativ. Men man skal have en gyldig grund.

TS skal samlet rejse 400 km dagligt hvis hun tager jobbet, og man skal ikke tage arbejde der giver en samlet daglig rejsetid på mere end godt 3 timer, jf. Bekendtgørelse om rådighed § 9, stk. 1. Og man kan jo ikke rejse 400 km på godt 3 timer.

Men det er forkert at hun overhovedet søgte jobbet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind