MissUnique

at bringe ægteskab på banen.

Recommended Posts

MissUnique    3
MissUnique

Hejsa folkens.

Jeg står i den situation, at jeg skal bringe et "farligt" emne på banen i mit forhold.

Min kæreste og jeg har boet sammen i knap 6 måneder, og været kærester i 8 måneder.

Vores forhold er skønt, vi har det godt sammen. Vi har det jeg vil beskrive som et sundt forhold. Fælles og individuelle interesser. Ingen jalousi. Vi kan både være kærestekedelige og super sociale uden at hænge hinanden i skørterne. 100 % tillid og indtil videre fælles fremtidsudsigter. MEN! Han har ytret en gang, at han aldrig vil giftes. Det var mest i en sjov vending, noget med at han sidste ægteskab var en katastrofe. Jeg svarede så, at hvis han ville have en fremtid med mig så skulle han forvente at jeg en dag kom til at hedde Fru. Han grinte og sagde "nå nå"

Men jeg mente det. Jeg kan ikke få børn, hvilket stadig er en blandet følelse for mig. Men jeg vil sgu giftes en dag. Ikke sikkert det bliver med ham, men jeg ser ingen grund til at fortsætte forholdet hvis ikke vi har de samme ønsker.

Hvordan får jeg åbnet for den snak? Også uden han føler sig presset til noget som helst? 

Jeg vil jo ikke skræmme ham. Nogen siger det er for tidligt at bringe ægteskab på banen, men jeg er jo nødt til at få afklaret om vi vil det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie    196
Justie

En ting er at jeg syntes at det er meget hurtigt at begynde at tale om ægteskab inden for 8 måneder sammenlagt, men hvorfor vil du partout giftes?

Du skriver så oven i købet at du ikke er sikker på at det bliver med ham og at du ikke kan se nogen grund til at fortsætte forholdet hvis han ikke er enig med dig i lige præcis det spørgsmål..., alene det at du skriver det, får da mig til at tænke; at der har vi så lige verdens bedste argument for ikke at gifte sig (med dig)...

ja ja - det kan læses som hårde ord, beklager, men hvis det at indgå ægteskab er ideologisk vigtigere end at have en god hverdag sammen,ville jeg som potentiel ægtemand, takke pænt og højt nej tak - til begge dele

Der er mange måde man gensidigt kan sikre hinanden på , og ægteskab er kun en af dem.

Ægteskab har så den bagside som hedder skilsmisse og det er noget pokkers bøvl uanset om der er ægtepagt eller ej....

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissUnique    3
MissUnique

Jamen hvorfor er det hurtigt? Hvis jeg nu brændende ønskede mig et barn, og jeg så efter nogle år fandt ud af at min partner ikke ønsker børn.. Er det så ikke lidt at spilde hinandens tid? For mig er det her lidt det samme, jeg vil gerne vide om vi er på samme vej.

Jeg vil giftes, fordi for mig er det ikke selve brylluppet. Det er det ægteskab står for. For mig er ægteskab den "højeste status" inden for parforhold. At blive gift er for mig det samme som at sige "jeg elsker dig og vil ikke have andre" Ja det kan man gøre på så mange andre måder, men nu snakker vi om hvad det betyder for mig. Jeg ønsker ikke at blive gift for at sikre mig, men for at vise min partner at jeg vil ham og vores forhold resten af livet..

Men som jeg forstår dine ord, så er det okay at han siger at han ikke vil giftes, men ikke okay at jeg vil? Hvorfor? Hvorfor er det okay som person at ytre "jeg vil aldrig giftes" mens det ikke er okay at ytre man gerne vil.

Jeg siger at det ikke er sikkert det bliver med ham, fordi jeg kan ikke spå om hvad der sker..

Og ja der er en bagside med alting, det vil der altid være. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie    196
Justie
For 13 minutter siden, MissUnique skrev:

Men som jeg forstår dine ord, så er det okay at han siger at han ikke vil giftes, men ikke okay at jeg vil?

Nej, selvfølgelig er der da ikke noget galt i at du som udgangs punkt gerne vil giftes på et tidspunkt :D

men at indgå ægteskab har man (principielt) jo altid mulighed for, børn er en ganske anden og langt mere forpligtende sag, end ægteskab.

I bund og grund er ægteskabet jo intet andet end en forretningskontrakt som man har en række cermonier/ritualer omkring.

Men hvad nu hvis vi så siger at han bøjer nakken og lader sig blive slæbt med til præsten eller ægte fogeden og han i bund og grund stadig ikke har det samme synspunkt som dig.

Så siger han måske "ja, ja" for din skyld, men han deler måske bestemt ikke dit synspunkt om at ægteskabet er et "bevis" for at man vil sin partner resten af livet eller andet.

Er det så stadig en tilfredsstillende vielse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum    1.133
ThomasSneum

"..men for at vise min partner at jeg vil ham og vores forhold resten af livet."

Men kun hvis han vil giftes.. :blink:

Jeg kan forstå at det er et brændende ønske for dig, men det giver ikke mening hvis det er for at stadfæste jeres følelser om at være sammen altid og forever - men du ønsker ingen garentier. Det kan I jo uanset, så der må ligge noget andet bag. 

Eller jeg forstår måske bare ikke den situation. 
Personligt ville jeg have det dårligt med et "my way or the highway"  ultimatum. Men det er jo under alle omstændigheder fair at melde ud, at sådan har man det altså - hvordan det så siges "pænt", det har jeg ingen anelse om. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie    196
Justie
For 2 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Personligt ville jeg have det dårligt med et "my way or the highway"  ultimatum. Men det er jo under alle omstændigheder fair at melde ud, at sådan har man det altså - hvordan det så siges "pænt", det har jeg ingen anelse om. 

Nej, det er nok også sådan jeg har det.

Det er lidt ligesom når man får et tiltvunget undskyld for et eller andet.

Hvis afgiveren ikke mener det oprigtigt og af egen vilje er den jo i bund og grund komplet ubrugelig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissUnique    3
MissUnique
For 4 minutter siden, Justie skrev:

Nej, selvfølgelig er der da ikke noget galt i at du som udgangs punkt gerne vil giftes på et tidspunkt :D

men at indgå ægteskab har man (principielt) jo altid mulighed for, børn er en ganske anden og langt mere forpligtende sag, end ægteskab.

I bund og grund er ægteskabet jo intet andet end en forretningskontrakt som man har en række cermonier/ritualer omkring.

Men hvad nu hvis vi så siger at han bøjer nakken og lader sig blive slæbt med til præsten eller ægte fogeden og han i bund og grund stadig ikke har det samme synspunkt som dig.

Så siger han måske "ja, ja" for din skyld, men han deler måske bestemt ikke dit synspunkt om at ægteskabet er et "bevis" for at man vil sin partner resten af livet eller andet.

Er det så stadig en tilfredsstillende vielse?

Nej på ingen måder. Min partner skal gifte sig med mig, fordi HAN ønsker det. Ikke fordi jeg ønsker det. Og det var sådan set derfor jeg søgte råd til hvordan man tager snakken. For jo, jeg kunne godt se mig selv blive gift med min nuværende samlever, om nogle år. Men jeg ønsker på ingen måde at han skal sige ja, for min skyld. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissUnique    3
MissUnique
For 14 minutter siden, ThomasSneum skrev:

"..men for at vise min partner at jeg vil ham og vores forhold resten af livet."

Men kun hvis han vil giftes.. :blink:

Jeg kan forstå at det er et brændende ønske for dig, men det giver ikke mening hvis det er for at stadfæste jeres følelser om at være sammen altid og forever - men du ønsker ingen garentier. Det kan I jo uanset, så der må ligge noget andet bag. 

Men er det ikke lidt et ultimatum han giver mig? Han vil ikke giftes, så hvis det er det jeg vil så må jeg smutte ud og finde en der vil.. 

For 10 minutter siden, Justie skrev:

Nej, det er nok også sådan jeg har det.

Det er lidt ligesom når man får et tiltvunget undskyld for et eller andet.

Hvis afgiveren ikke mener det oprigtigt og af egen vilje er den jo i bund og grund komplet ubrugelig

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere mig, så det ikke lyder forkert. 

Men jeg vil på ingen måde tvinge manden til at gøre som jeg ønsker, for det skal være hans eget ønske. Hvorfor skal jeg så gøre som han ønsker og give afkald på mit ønske? 

I sidste ende, hvis vi ønsker 2 forskellige ting, så for at blive sammen må den ene give sig. Hvilket vil blive mig, i dette tilfælde, for jeg vil aldrig tvinge nogen til noget. 

Jeg giver ham egentlig ikke et ultimatum, jeg prøver at finde ud af hvad han vil. For så derefter at forholde mig til hvad der så skal ske.

Redigeret af MissUnique

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum    1.133
ThomasSneum

Forventningsafstemning er altid et godt udgangspunkt. Og naturligvis må man gøre op med sig selv om, hvor meget man er villg til at gå på kompromis med. Det her ønske finder jeg personligt, er mærkeligt at have som et ultimatum. Når nu følelserne ellers er til at I kan dele resten af tilværelsen sammen og du ikke leder efter nogen garentier. 

Jeg håber da I finder ud af det, og hvem ved.. ved alvorlig overvejelse, så kan det da være at han "overgiver sig" :)  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie    196
Justie
For 10 minutter siden, MissUnique skrev:

Jeg giver ham egentlig ikke et ultimatum, jeg prøver at finde ud af hvad han vil. For så derefter at forholde mig til hvad der så skal ske.

Altså, nu har I jo ikke haft snakken endnu og alt det der, samt at du jo har uddybet dine tanker og begrundelser..

Men den sætning kan altså sagtens læses som afpresning/manipulation af 1. grad...

Måske får jeg også bare så heftige en mentale røde knopper fordi jeg netop har været gift med en hvis evige klagesang dybest set gik på at "hvis du ikke bla, bla, bla...som jeg ønsker, vil, har behov for" så "ææælsker du mig ikke"

(nej, jeg siger ikke at du er sådan!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind