snoozz

SKAT, førtidspension og enkeltydelse

Recommended Posts

snoozz

Hej alle.

Hvad bør jeg gøre i denne situation (som jeg selv finder lettere uoverskuelig)

1. 19 juni 2017 kom jeg i fængsel (2 år gammel sag) 49 dage.

2. 13 juli meddeles jeg førtidspension (kræft, har ikke som sådan noget med fængslet at gøre)

3. Ved løsladelse udbetales en "paragraf 25A" som angiveligt var 5900-noget kr, men på min konto var det ca 3600 (antager de har taget fuld skat så?

1. Juli udbetaltes ingen kontanthjælp (selvom jeg mener jeg stadig har/havde ret til den del der er 1-19 juni, altså hvor jeg IKKE var fængslet.

7. august udbetaltes beløbet nævnt i nr 3.

2. august udbetale forhøjelse af boligsikring (forskellen mellem "gammel og ny" boligsikring da jeg overgår fra kontanthjælp til førtidspension).

Derudover er der de 7 uger i fængslet udbetalt "kostpenge", ca 800 kr pr uge afhængig af hvor meget man har gidet arbejde for 10 kr i timen, men de røres ikke af SKAT og er i øvrigt også forbrugt til netop kost og lign dagligdags ting.

Dertil har kommunen betalt husleje 1 Juli, og 1. August.

Altså ingen fast indtægt siden 31 maj, og den næste kommer 31 august i form af førtidspensionen.

Mine spørgsmål er nu:

A:Jeg har en skattegæld pga et barn og anden (meget dyrere gæld). Der er indgået afdragsordning med SKAT som holdes, men de tager jo også al overskydende SKAT. Jeg vil derfor gerne have min årsopgørelse til at ramme 0, så der hverken er overskydende SKAT eller restskat. Så jeg kan betale på den dyre gæld, istedet for til SKAT. Hvorledes gør jeg det? I de sidste mange år har er typisk været 3-4000 kr de har beholdt.

B: Nu stiger min indkomst betragteligt brutto (ja og også netto). Skal jeg ændre noget i den forbindelse eller ved SKAT allerede alt hvad de skal vide?

C: Skal der overhovedet trækkes noget SKAT af den paragraf 25A, burde jeg ikke have fradrag op til de 5900 kr, i og med at jeg inden fast indkomst havde for hverken juni eller juli? I så fald hvordan ændrer jeg det så jeg får forskellen mellem 5900 og 3600 som de udbetalte, udbetalt. Jeg er jo ikke interesseret i at det blot bliver til overskydende SKAT næste år, jeg vil meget hellere betale dyrere gæld med dem nu.

D: Andet jeg bør være opmærksom på i forbindelse med skift fra kontanthjælp til førtidspension (kan jeg fx køre billigere i tog ligesom de gamle og studerende, medicintilskud, og hvad man ellers kan forestille sig?

E: Præcist omkring 1-19 juni mener jeg jo at være fuldt berettiget til kontanthjælp som hidtil, idet jeg ikke var fængslet i den periode. Det har jeg naturligvis klaget over, og afventer svar (svartid 6 uger, så det må være snart). Hvad er mit næste skridt såfremt jeg ikke for medhold? Advokat og retssag? I så fald starter man så med de gratis råddgivninger eller hvordan (har ingen erfaring med den slags retssager).

F: Har overgangen fra kontanthjælp til førtidspension nogen som helst betydning for min datter (13 år). Moren er arbejdsløs og den nye kæreste ligeså hvis det har noget at sige, og også på kontanthjælp. Tænker på om det har betydning for tilskud til SFO, Efterskole, eller hvad der nu kan blive relevant?

Takker for inputs !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

PS.

Det gør det ikke nemmere at kommunen hverken har fremsendt "kvitteringer" eller "udregninger". på dels betalingerne af husleje, eller hvordan de er kommet frem til beløbet nævnt i punkt 3.

Når man spørger til lovhjemmel om at nægte kontanthjælp for hele juni, når fængslingen har været fra 19.- og fremefter, får man en paragraf som slet ikke omhandler sådan en situation. Telefonisk siger de at det er "situationen på udbetalings-tidspunktet der er afgørende". Altså at jeg var fængslet på datoen jeg ellers ville få dem udbetalt = ingen kontanthjælp.

Det giver bare ikke så meget mening.

For det vil jo så sige, at hvis jeg istedet var gået fra et alm fuldtidsjob den 30. i en måned (og fik løn den 31.) så kunne jeg have stillet den 30. og bedt om kontanthjælp oven i den sidste løncheck? - Er jo "ledig og ikke-fængslet" på udbetalings-datoen?

Der er i al fald noget der ikke passer sammen. Nogen der er klogere end mig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Tingene du nævner her hænger sammen som ærtehalm så du kan ikke få konkrete svar uden at "vi" kender kommunens og udbetaling Danmarks beslutnings grundlag.

Du skriver at du ikke har fået noget fra kommunen angående de afgørelser der er truffet. Nu spørger jeg måske dumt, men har du tjekket din e-boks? Selv om du selv kan mene at du ikke benytter e-boks (det ved jeg selv sagt ikke) har du alligevel en og kommunen kan godt have sendt afgørelser til den. Jeg nævner det bare for alle eventualiteters skyld.

Det offentlige har journalpligt og alle afgørelser, beregninger og udbetalings oplysninger er gemt i din journal

Men; Din §25 er en engangsydelse og du betaler ikke skat af den. Den kan højest være på 4.231 kr i 2017. Men det er et individuelt kommunalt skøn hvad beløbet bliver og afgørelsen burde som sagt ligge i din e-boks, hvor kommunen begrunder beløbet.

Din skat skal du selv ind og rette.

Og jo, du bliver berettiget til "mimre-kort", medicin tilskud mm.

Overgangen til førtidspension har ingen indflydelse på de børnepenge du betaler til moderen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay ! Så langt så godt.

Så er der sådan set kun "hængepartiet" med de manglende papirer, dels for betalt husleje og den hersens paragraf 25A.

Jeg har naturligvis tjekket min E-boks og også min alm fysiske postkasse efter jeg er løsladt. Det var et helvedes ringen ringen rundt, så det er foregået telefonisk (og jeg har dermed ingen beviser på skrift),

Men udlejeren har bekræftet at min husleje ER betalt for juli og august (selvom det blev den 29 juli inden de betalte for juli, og det var en tilfældighed jeg opdagede det ikke var sket, for den 5. juli fik jeg besked i E-boks at jeg var bevilget det ansøgte (husleje for juli og august) og så regnede jeg jo med at der var styr på den del. Det var der så IKKE (men det er der så nu, udlejer har bekræftet på mail og telefonisk at de HAR modtaget husleje for juli og august.

Men der er stadig ingen papirer på det, hverken i E-boks, Fysisk postkasse eller noget. Altså dels huslejerne og så den her paragraf 25A som jeg ikke mener at skulle betale SKAT af.

Du nævner et beløb på 4231 kr. Hvor har du det beløb fra? Jeg har faktisk en mail fra kommunen hvor der står 5900-noget så det er der skrift på. Der står ordret, at det har jeg ret til når jeg bliver løsladt og de står der samme dag jeg kommer ud, men altså ingen papir på det, og min netbank siger de har indbetalt 3600-noget.

Ok det har ingen indflydelse i forhold til mit barn og moren (udover at børnepengene bortfalder når barnet bliver 18 år).

Men min konklusion må blive:

Have fat i både kommunen og SKAT på mandag både men henblik på papirer på de beløb, både med husleje og den her 25A.

Begundelsen om 5900 kr, er ikke som sådan argumenteret for i skrivelsen (ikke en standardformular), den er i form af en email hvor jeg spurgte om det, og hun så nævnte at beløbet i øvrigt ville blive 5900 kr og på min konto den dag jeg bliver løsladt.

Takker for hjælp og mere overblik !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 15 minutter siden, snoozz skrev:

Du nævner et beløb på 4231 kr. Hvor har du det beløb fra?

Social loven som du kan se via borger.dk. Det beløb du nævner er et 2013 beløb og det er stadig et individuelt skøn hvad der kan udbetales og hvorfor.

Men du må bede om fuld journal og akt indsigt og anke kontanthjælps afgørelsen.

Med det sagt - man kan søge om økonomisk bistand - men det er ikke en ret at man kan få den.

Men enhver afgørelse er journalført, beregnet og begrundet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja der er også grænser for hvor meget tid jeg gider spilde på måske ingenting jo.

Men hvis de 4231 er et 2013-beløb er det jo nok steget siden til de omtalte 5900-noget. Det synes jeg igen er underligt. For det sagde hun at det får man for "hele måneden" altså ligemeget om man blir løsladt den 2. eller den 30. i måneden.

Det viser jo igen problemet med, at så får nogen dobbelt og andre mangler en måneds indtægt?

Du skal ikke bruge oceaner af tid på at undersøge div regler og alt muligt, nu afventer jeg først og fremmest svar på min klage (og der står formentligt blot at den er sendt videre til ankestyrelsen, og så kan der gå flere måneder oveni), inden vi graver mere i de sager.

Jeg kan også regne sådan med overslag som kommunen gør og sige at jeg har fået 11 dages husleje gratis, da jeg var fængslet 49 dage og ikke 2 hele måneder. Og den ene husleje indholdt en efterregning på varme på 1100 kr. Og jeg forbrugte for 2500 kr af medicinske ting i fængslet som jeg fik gratis jeg ellers selv skulle have købt på apoteket.

Så måske går det hele op med de manglende 19 dages kontanthjælp sådan med runde tal.

Det er bare stadig noget rod at blande forskellige regnskaber sammen og slet ikke kvitterere for udbetalte beløb udover at jeg selv skal ringe til min boligudlejer og spørge om de har modtaget de penge kommunen påstår at have sendt (det der tog næsten hele juli, fordi jeg i fængslet kun kunne svare på mails mellem 8 og 12 i "skolen", og omvendt ikke kunne bruge telefon i samme tidsrum da telefonen er fastgjort i cellen ;)

Jeg er blevet lidt klogere nu, men ringer nok stil både SKAT og kommunen i morgen, synes ikke jeg helt har overblkket endnu, men det er nok bare mig der er dum ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind