ab1959

Elever afvises på nærmeste gymnasium. Skal de så nøjes med at blive ufaglærte

15 svar i dette emne

Man kan selvfølgelig hævde at folk skal tænke på deres børn, når de bosætter så langt væk fra alt at man kun kan tilbyde 9 års skolegang i lokalområdet.

Børn fra Stevns kan nu ikke længere blive optaget på nærmeste gymnasium som ligger i Køge fordi de bor for langt væk.

Hvad skal de så lave resten af deres dage?

52 afvist på gymnasium fordi de kommer fra Stevns og Faxe (Sjællandske Nyheder)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 4 minutter siden, ab1959 skrev:

Man kan selvfølgelig hævde at folk skal tænke på deres børn, når de bosætter så langt væk fra alt at man kun kan tilbyde 9 års skolegang i lokalområdet.

Ikke engang det kan man hævde, for hvis familierne har boet sådan i en årrække havde de ikke anet at det kunne udvikle sig på den måde da de bosatte sig :-/

Det eneste som ville være ret og rimeligt er der oprettes små kollegieværelser til de studerende for de år som de skal gå i gymnasiet og at betalingen skal være indkomst bestemt så der ikke opstår en for stor social skævvridning.

Det er en ordning som gælder studerende på erhvervs uddannelserne og som bor x kilometer fra skolen, og det må også kunne indføres for gymnasielle uddannelser.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Men det tager kun 45 minutter i tog fra Store Heddinge. Det er rent administrativt at man beslutter sig at kategorisere alt syd for Hårlev som Sibirien.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Som det meste andet 'nyt' fra det offentlige, er det hul i hovedet. Det er sgu en ommer.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

http://sn.dk/Stevns/52-afvist-paa-gymnasium-fordi-de-kommer-fra-Stevns-og-Faxe/artikel/649757

"- Nye regler indebærer, at rektorerne i praksis ikke har nogen mulighed for at foretage et kvalificeret skøn på baggrund af hverken menneskelige, samfundsmæssige eller faglige hensyn, siger rektor for Køge Gymnasium, Peter Schiødt.

Det er bekendtgørelsen om optagelse på de gymnasiale uddannelser, som fremover lægger et afstandskriterium til grund for, om de unge kan blive optaget på det ønskede gymnasium."

Som jeg forstår det, så handler det om, at en bekendtgørelse gør, at rektor ikke må lade unge med mere end x antal km til gymnasiet starte på "deres" gymnasie.

Eller misforstår jeg det?

Det er jo fuldstændig sindssygt, og diskriminerende, at man udelukker unge mennesker fra bestemte landsdele fra at gå i gymnasiet.

Redigeret af Entrelac
1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Gymnasierne bør ikke afvise folk pga geografisk placering som de gør i dette tilfælde. Hvis en elev er villig til at bruge x antal minutter i transport så skal vedkommende have lov til det. Jeg skulle selv af sted med bus ca. en time før undervisningen startede (selv om der kun var 7 km) og det var ikke noget problem. Man kan udnytte transporttiden til lektier.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det er meget bekymrende. Især fordi mange gymnasier / HHX / HTX steder udbyder specielle linjer. Er man til gamedesign er der kun et håndfuld antal steder i Danmark og derfor har mange af dem skolehjem i byen. En STX eksamen er ikke bare en matematisk eller sproglig linje. Det er valgfag og især niveauet, der betyder noget. I min optik bør det været karaktererne som bestemmer om folk kommer ind og ikke andet.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, ab1959 skrev:

Børn fra Stevns kan nu ikke længere blive optaget på nærmeste gymnasium som ligger i Køge fordi de bor for langt væk.

Hvad skal de så lave resten af deres dage?

52 afvist på gymnasium fordi de kommer fra Stevns og Faxe (Sjællandske Nyheder)

Det lyder helt hen i vejret.

Den artikel havde været mere passende for 20 dage siden.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg har ledt efter noget lovgivning på området, bl.a. denne:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186027#id74f30f82-9764-4bbf-a491-373b980ff0aa

men heri står der ikke noget om afstand.

Men her fandt jeg noget, der ser ud til, at være relevant: https://www.regionh.dk/uddannelse/gymnasium-og-hf/Sider/Saadan-behandler-vi-din-ansoegning.aspx

"Bemærkninger:

Fordelingsudvalget lægger som udgangspunkt transportafstanden til grund. Afstanden opgøres via Google Maps for at sikre, at alle ansøgere behandles lige. Læs mere i FAQ under: Sådan opgøres afstanden.

Fordelingsudvalget kan uanset transportafstanden indplacere dig på en skole, hvis

1. du ikke ellers kan få plads inden for en rimelig geografisk afstand
  2. du er handikappet
  3. du har særlige forudsætninger i forhold til skolens særlige profil (gælder gymnasierne: Aurehøj, Rysensteen og Skt. Annæ).
Men hvis det er denne regel de læner sig op af, så er der jo mulighed for, at lade de unge mennesker starte på gymnasiet til trods for afstanden.:gruble:

Jeg håber da, at forældrene klager.
0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 22 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg har ledt efter noget lovgivning på området, bl.a. denne:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186027#id74f30f82-9764-4bbf-a491-373b980ff0aa

men heri står der ikke noget om afstand.

Men her fandt jeg noget, der ser ud til, at være relevant: https://www.regionh.dk/uddannelse/gymnasium-og-hf/Sider/Saadan-behandler-vi-din-ansoegning.aspx

"Bemærkninger:

Fordelingsudvalget lægger som udgangspunkt transportafstanden til grund. Afstanden opgøres via Google Maps for at sikre, at alle ansøgere behandles lige. Læs mere i FAQ under: Sådan opgøres afstanden.

Fordelingsudvalget kan uanset transportafstanden indplacere dig på en skole, hvis

1. du ikke ellers kan få plads inden for en rimelig geografisk afstand
  2. du er handikappet
  3. du har særlige forudsætninger i forhold til skolens særlige profil (gælder gymnasierne: Aurehøj, Rysensteen og Skt. Annæ).
Men hvis det er denne regel de læner sig op af, så er der jo mulighed for, at lade de unge mennesker starte på gymnasiet til trods for afstanden.:gruble:

Jeg håber da, at forældrene klager.

Stykke 3 ligner et knæfald for de rige forældre fra Rungsted, som skal finde et særligt sted, når deres au pair er færdig med at holde dem i hånden igennem grundskolen.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind