hellowdodohead

Hjælp til overførsel (fra bånd til videofil)

4 svar i dette emne

Hej alle!

Jeg har et problem med at få overført materiale fra bånd til computer.

Min faster har bedt mig overføre min onkels gamle bånd til videofiler, så hun kan se dem på sin computer. Kameraet er et Sony Digital Video Camera Recorder Mini DV (Digital Handycam), med modelnummeret "DCR-TRV 18", og har plads til både bånd og memory kort. 

Jeg har et alm. usb stik til computeren (den der hedder "mini" på billedet: http://blog.showmecables.com/wp-content/uploads/2015/03/usb-type-guide1.jpg ), og så strømstik til kameraet. 

Kameraet vil kun overføre filer hvis memory kortet sidder i, og så er det KUN filerne på memory kortet den kan læse. Den vil altså ikke læse båndet. Jeg har prøvet med forskellige softwares og videoredigeringsprogrammer til at finde kameraet og båndet, når det er slået til, uden memory kortet, men den registrerer ikke noget.

Kan I hjælpe mig? 
Der er mange bånd, og min faster vil meget gerne have dem som let-tilgængelige videofiler, da hun ikke kan finde ud af alt det tekniske med computer og videokameraer. 

Hilsen Fie
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

Jeg vil tro du skal have fat i en firewire ledning (og en port til denne i din pc).

Redigeret af THorgrim
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Mange tak for svar! 

Nu har jeg fået fat på et FireWire kabel. Min gamle bærbare har en indgang der passer, så det er perfekt! Efter lige søgning på google, har jeg også fundet ud af præcist hvordan jeg får materialet over på computeren, så nu står det egentlig bare og passer sig selv.

Dog har jeg lige et spørgsmål: Ved du evt. hvor mange minutters optagelse der kan være på sådan et almindeligt Mini DV bånd? - Og hvor meget plads et fuldt bånd vil fylde?
- Indtil videre har den overført 8,5 minut, og det fylder 1,60 GB. 
Jeg skal have købt en harddisk til det hele, og tænker jeg næsten må investere i en 2 TB for at få alle de 35 bånd til at kunne være der? 

Hilsen Fie
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Nu har jeg ikke personlig erfaring med mini DV camcordere, men jeg mener at der kan være en times tid på et bånd i standard-play (SP). Der er også en long play (LP) funktion som vist giver 90 minutters optagetid.

Det program du bruger til at "optage" med må have nogle indstillingsmuligheder, hvor der kan indstilles kvalitet? Det er klart at jo højere kvalitet man "optager" i jo større filer. Men dertil bør man nok have i mente at det er en rimelig gammel teknologi som ikke just er i HD kvalitet.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind