Zorglup

Påske

15 svar i dette emne

Hey.
Vil bare ønske alle en god påske.
Tager ud og trille æg med ungerne.
Peace.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Mange tak. Håber også at du og din familie får en gode påske.:D

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Tak og også god påske fra mig, her får i et billede af en tysk påsketradition, vi hænger påskeæg på træer og busker i vores haver.

god-paaske.jpg

4

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 6 timer siden, dewey skrev:

Tak og også god påske fra mig, her får i et billede af en tysk påsketradition, vi hænger påskeæg på træer og busker i vores haver.

Sådan et påske-pyntet træ (dog knap så pyntet) er der også her i byen, midt på Sjælland.:)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jamen god påske, også fra ateisten på Djursland. 

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Hvorfor ønsker folk hele tiden god påske? Påsken markerer Jesus Kristus død på korset pga. svage og hævngerrige mennesker, hans genopstandelse samt himmelflugt. Kan ikke se, det er noget særligt at glæde sig over (bortset fra alle de dejlige fridage man får og Aldis marcipanpåskeæg)!

Jeg ville mere tage det som en opfordring til, at tænke over, at livet er kort og uforudsigeligt og at man skal huske på at værdsætte det nu og her. Så måske man skulle finde på noget andet at sige end "god påske"?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 minut siden, Henry Kissinger skrev:

Hvorfor ønsker folk hele tiden god påske? Påsken markerer Jesus Kristus død på korset pga. svage og hævngerrige mennesker, hans genopstandelse samt himmelflugt. Kan ikke se, det er noget særligt at glæde sig over (bortset fra alle de dejlige fridage man får og Aldis marcipanpåskeæg)!

Jeg ville mere tage det som en opfordring til, at tænke over, at livet er kort og uforudsigeligt og at man skal huske på at værdsætte det nu og her. Så måske man skulle finde på noget andet at sige end "god påske"?

Der mener jeg du tager fejl.

Påske, for den almindelige dansker, er en serie af fridage, som på andre helligdage, ønsker man sin familie eller kollegaer en god påske, da man da håber de hygger sig og er sammen med familie/venner eller bare børnene i nogle dedikerede dage. Og disse skal jo være nogle gode dage, så det er jo ikke af kristen overtro at folk idag, ønsker en god påske. Det er præcis som man ønsker en god fødselsdag , eller god jul. eller sidst bare godt nytår.

Skal man forholde sig til det kristne ord og begivenheden der, så kan man vel fristes til også at ønske at de kristne får nogle gode påske dage, og at alt foregår efter bøgerne og at disse begivenheder består og gennemføres , så alt er godt. Og derfor vil en kristen måske synes en god påske der fortælles at den betyder man hengiver sig til de skrevne ord, og de ikke troende at du bare får de bedste fridage du kan , da det for mange, som har fri, er muligheden for at være sammen med dem man elsker ;)

2

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Der mener jeg du tager fejl.

Påske, for den almindelige dansker, er en serie af fridage, som på andre helligdage, ønsker man sin familie eller kollegaer en god påske, da man da håber de hygger sig og er sammen med familie/venner eller bare børnene i nogle dedikerede dage. Og disse skal jo være nogle gode dage, så det er jo ikke af kristen overtro at folk idag, ønsker en god påske. Det er præcis som man ønsker en god fødselsdag , eller god jul. eller sidst bare godt nytår.

Skal man forholde sig til det kristne ord og begivenheden der, så kan man vel fristes til også at ønske at de kristne får nogle gode påske dage, og at alt foregår efter bøgerne og at disse begivenheder består og gennemføres , så alt er godt. Og derfor vil en kristen måske synes en god påske der fortælles at den betyder man hengiver sig til de skrevne ord, og de ikke troende at du bare får de bedste fridage du kan , da det for mange, som har fri, er muligheden for at være sammen med dem man elsker ;)

Jo, det kan jeg såmænd godt se. Men påsken i Danmark handler jo nu en gang om, hvordan Jesus døde osv. Uden det, så havde vi næppe påskefri. Og ja, påsken indeholder også nogle hedenske elementer, som jeg har det helt fint med. Jeg har det nemlig fint med både den gamle, nordiske mytologi og kristendommen - det hele hænger jo fint sammen i vores nordiske verdensopfattelse. Så dumme var de gamle vikinger og senere danskere jo alligevel ikke ;)!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Påsken er en mindedag om "forbigangen", hvor Dødens engel, senere kaldet Azrael, gik forbi hebræernes huse som indledningen til den sidste plage og udfrielsen fra Ægypten. Hvilket også synes at være en skrøne. Der var jo noget med blodet af et lam, der skulle smøres på dørstolperne og overliggeren, hvorefter lammet skulle steges, ej koges, in toto (senere udlagt at intet ben måtte brydes derpå), og man skulle spise op (resterne skulle brændes). Man var mere end velkommen til at dele et lam med naboen, og et gedekid var også acceptabelt. 

Så ud over at fejre foråret med at æde et lam (måske ikke relevant i Ægypten eller med en hebræisk månekalender), så har det en meget kompliceret historie. Og lam smager godt, også for en ateist. Et offer, der kommer mennesker til gode, er aldrig spildt. 

Og fortolkninger fortsætter, at Jesus var det nye lam (agnus dei), der blev slagtet for at ingen (troende) skulle dø (det gør de nu alligevel). Jeg kan ikke huske, at Jesus bliver citeret for, at han var en stor mæhæ. Men derfor er det også vigtigt, at Jesus døde, inden de romerske soldater blev sendt ud for at knuse benene på de korsfæstede, så de måtte dø lidt hurtigere, for hvis Jesus var et påskeofferlam, måtte man heller ikke brække hans bene. 

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 12 timer siden, Henry Kissinger skrev:

Hvorfor ønsker folk hele tiden god påske?

Gammel skik ?
Hav en god dag :)

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind