King.Dingeling

højresvingsulykker
Hvilket ansvar har Cyklistforbundet for fremtidens ulykker?

21 svar i dette emne

"Bondam: Refleksvest og cykelhjelm hjælper intet

REPLIK: Cyklisterne kan ikke ændre på uheldsraten ved at bære vest og hjelm. Det kan lastbilchaufførerne til gengæld ved nye førerhuse og opmærksomhed i trafikken, skriver Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet."

Læs Klaus Bondams reaktion på et debatindlæg fra Erik Østergaard her: http://www.altinget.dk/transport/artikel/bondam-refleksvest-og-cykelhjelm-hjaelper-intet
Her er Erik Østergaards debat indlæg: http://www.altinget.dk/transport/artikel/dtl-til-cyklister-i-har-ogsaa-et-ansvar-for-trafiksikkerheden

Hvis man nægter at bidrage til højere sikkerhed, er man så de facto medansvarlig for nogle af ulykkerne? 
Er forfængelighed og/eller pyntesyge en dræber i trafikken?
Har cyklister fået så meget curling, at det er ved at udarte sig til en dødsensfarlig bjørnetjeneste?

Cyklisme er ubetinget godt men kan den trafikpolitiske korrekthed tage overhånd og dermed koste liv?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

De har naturligvis intet ansvar, og i øvrigt er det rigtigt. Hvis lastbilchaufføren ikke kan se cyklisten hjælper hverken hjelm eller refleksvest. Eller noget som helst andet end et kompressorhorn. Problemet er manglende udsyn og manglende opmærksomhed.

Derfor er det naturligvis en god ide at køre med hjelm for det tilfælde at man ryger over styret og i øvrigt holde lygterne i orden og reflekserne rene. Men at man skulle køre med refleksvest, tændte lygter om dagen, fjerbusk som en ridder, blinklys på en mast - det får man aldrig folk til. Det er lidt som at ville have en mand med et rødt flag til at gå foran et Automobil.  

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Bondam er et fjols. Han har sikkert aldrig kørt en lastbil igennem myldretiden i København. Det med hjelmen vil jeg give ham ret i, da en glasfiber/plastikhjelm har ringe modstandskraft mod 40-50 tons lastvogn. Men selv om cyklisten har det lovpligtige lys på, så kan de stadig være meget svære at se, især om aftenen. Problemet er, bla., at cykellygter generelt er noget pis der næsten ikke kan ses, og de forsvinder stort set i mængden af lys fra omgivelserne inde i København. Og modsat almindelig sund fornuft, så skal cykellygter jo ikke lyse konstanst, så dem der blinker når man kører, den moderne dynamo, dem ser man jo ikke når de holder for rødt.

Det svarer lidt til når man på en lang lige landevej skal svinge til venstre, og først i sidste øjeblik får man øje på den tåbe der kommer kørende i en grå bil, uden lys på. Ja det er lyst, men man ser den ikke pga. manglende lys. Det er langt hen ad vejen det samme med cyklister. Og når mange så i forvejen vælger at køre i sort eller mørkt tøj, så gør det kun situationen værre.

En ordentlig refleksvest ville helt klart hjælpe, især i storbyerne hvor lys fra butikker mv. vil reflektere i vesten. Dette fritager selvfølgelig ikke lastbilerne for at være opmærksomme, og jeg ser stadig en del chauffører der snakker i håndholdt mobil igennem højresving i lyskryds, og dette er selvfølgelig på ingen måde acceptabelt.

Alternativt kunne man vende færdselsretningen for cyklister, eller give dem grønt først, og først når de har fået rødt igen, kører den almindelige trafik igen.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 timer siden, lover-moses skrev:

...

Men selv om cyklisten har det lovpligtige lys på, så kan de stadig være meget svære at se, især om aftenen. Problemet er, bla., at cykellygter generelt er noget pis der næsten ikke kan ses, og de forsvinder stort set i mængden af lys fra omgivelserne inde i København. Og modsat almindelig sund fornuft, så skal cykellygter jo ikke lyse konstanst, så dem der blinker når man kører, den moderne dynamo, dem ser man jo ikke når de holder for rødt.

...

Kravene til cykellygter blev strammet gevaldigt for nogle år siden. Hvilket jo desværre ikke medførte, at ret mange cyklister kasserede de nu ulovlige lygter (de blev også solgt i lang tid derefter). Men noget godt må man sige om cykeltyvene - de sørger for en vis modernisering af cyklerne. Blinkelygterne har længe været af en sådan konstruktion, at de blinker lystigt videre, når man holder stille. Klassiske dynamolygter har længe kunnet fås med en akkumulator, så de kan lyse et par minutter, selv om man holder stille. De er dyre, så få har købt dem, og baglygter synes kun at kunne fås i den brede type, ikke dem der sidder på bagskærmen. 

Men man kunne nemt gennemføre en yderligere stramning der. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg havde hjelm med selvlysende gult hjelmcover, refleksvest, specielle handsker, lys på cyklen osv.

Alligevel må jeg erkende at jeg aldrig kommer mig 100 procent efter uheldet 6-4-2016, hvor en varevogn overså et indkørsel forbudt skilt så jeg kørte ind i siden på den.

Ja, jeg havde et ansvar for at gøre mig synlig og holde øje med bilerne hvor de forventes at kunne dreje til højre. Jeg synes at jeg forholdte mig til dette. Det var bare ikke nok. Jeg trækker dog vejret og det var ikke sikkert det var tilfældet hvis jeg havde kørt efter cyklistforbundets holdning.

Jeg er professionel pendler med over 30 kilometer til og fra arbejde. Jeg ser i øjeblikket på et rygskjold som supplement til alt det andet jeg bærer, idet at dette uheld var det sidste at jeg kunne tåle med hensyn til ryggen. Uheldet i 2016, kombineret med uheldene i 1998, 2008 og 2012 har flyttet for meget på min fysik. Jeg har ikke lyst til at købe hos familien uanset om de har krykkerne som rykker eller stolen som passer hvis man er spasser.

Vi tager lige en tur ned af memory lane:

• 1998: Sandwich op imod en lastbil. Jeg skulle forbi en ulovlig parkeret lastbil. En bil der kom bagfra mente at jeg skulle vente. Jeg ramte bagenden af lastbilen med hjelmen.
  • 2008: En spritbilist overså en holdende kø af biler der ventede for rødt. I en af bilerne sad jeg. Jeg røg 14 dage ind i næste uge.
  • 2012: En teenager orienterede sig ikke da han kastede sin cykel ud fra fortorvet til venstre imod trafikken og kørte ind i mit forhjul.
  • 2016: Se ovenover.

Cyklistforbundet repræsenterer en verdensfjern holdning. Folk kommer til skade ude i trafikken. Jeg er ikke bitter selvom det medfører mere smerte og bekymring at forholde sig til forsikringselskaberne efter uheldene end at være uheldig part i dem. Jeg står op for at gøre en forskel. Det har en pris. Man må bare tage sine forholdsregler istedet for at drømme og være ignorant.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

^^- Men refleksvest havde jo ikke reddet dig for ret mange af de ulykker, hvis nogen. Hvis en chauffør er fuld eller uopmærksom (eller en cyklist er), så hjælper ingenting. En refleksvest skal jo konkurrere med alle skiltene med udsalg og ophørsudsalg. Og kørte alle med refleksveste, så var bilisternes hjerner meget hurtigt mættede. Så ville SE-MIG effekten ophøre. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg køre med bus hver dag fra en forstad til Århus og køre med bussen  ind til Århus , cykelister tror at de er udødlige , hvad jeg ser fra bussen hvad cykelister gør i trafikken , de køre over for rødt , de overhaler bussen når bussen holder og tager mennesker op i tæt trafik , og når bussen drejer til højre så køre cykelister også til højre inden om bussen , jeg undre mig over at der ikke er flere cykelister der bliver dræpt i trafikken end der er 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 timer siden, stig6499 skrev:

Jeg køre med bus hver dag fra en forstad til Århus og køre med bussen  ind til Århus , cykelister tror at de er udødlige , hvad jeg ser fra bussen hvad cykelister gør i trafikken , de køre over for rødt , de overhaler bussen når bussen holder og tager mennesker op i tæt trafik , og når bussen drejer til højre så køre cykelister også til højre inden om bussen , jeg undre mig over at der ikke er flere cykelister der bliver dræpt i trafikken end der er 

Jeg kendte en på skolen, der flere gange om måneden var stødt sammen med en bil eller bus. Når han mente, at bussen eller bilen havde pligt til at holde tilbage, så kørte han frem, ofte ind i siden på den. Jeg har aldrig turdet undersøge, om han på forunderlig vis stadig skulle være i live i dag. 

Mit eget største stunt var nok en nær-kollision med en reklamevogn (politibil). Under et venstresving på mørk vej får jeg pludselig en kraftig tagprojektør lige i ansigtet og mister totalt orienteringen. Det lykkedes mig at bremse uden at vælte eller at ramme bilen, men der var godt nok ikke mere end 30 cm før jeg var røget ind af sideruden. Ellers er jeg jævnligt blevet snittet af venstresvingende personbiler - ved højlys dag. At rulle hen over et fortov blev jeg ganske god til. I stedet for disse nymodens refleksveste overvejede jeg en oversavet hellebard eller partisan på tværs på bagebæreren. Bare lavet af gummi/plastik - ingen lovovertrædelser. Jeg skulle have taget patent på det  med tanke på det senere rollespilsmarked. 

Forskere (hvor og hvornår?) har i øvrigt målt på sikkerhedsafstande for cyklister. Har en cykel tasker på bagagebæreren, så holder bilerne meget fin afstand (lige som med min hellebard). Hvis cyklisten har hjelm, kører de meget tættere på end ellers (vist omkring 25 cm). Undersøgelsen er fra sidste århundrede og jeg aner ikke, hvor jeg skal lede efter den. Men i hvert fald er tingene meget mere komplicerede, end man tror. Jeg vil gætte på, at røde tasker giver større afstand end blå og sorte. Desværre er mine sorte bagtil (men med fede reflekser) og kun røde til siden. Selvfølgelig ser en bilist dem i en anden vinkel end en cyklist ville gøre. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 20 timer siden, mgy skrev:

Jeg kendte en på skolen, der flere gange om måneden var stødt sammen med en bil eller bus. Når han mente, at bussen eller bilen havde pligt til at holde tilbage, så kørte han frem, ofte ind i siden på den. Jeg har aldrig turdet undersøge, om han på forunderlig vis stadig skulle være i live i dag. 

Mit eget største stunt var nok en nær-kollision med en reklamevogn (politibil). Under et venstresving på mørk vej får jeg pludselig en kraftig tagprojektør lige i ansigtet og mister totalt orienteringen. Det lykkedes mig at bremse uden at vælte eller at ramme bilen, men der var godt nok ikke mere end 30 cm før jeg var røget ind af sideruden. Ellers er jeg jævnligt blevet snittet af venstresvingende personbiler - ved højlys dag. At rulle hen over et fortov blev jeg ganske god til. I stedet for disse nymodens refleksveste overvejede jeg en oversavet hellebard eller partisan på tværs på bagebæreren. Bare lavet af gummi/plastik - ingen lovovertrædelser. Jeg skulle have taget patent på det  med tanke på det senere rollespilsmarked. 

Forskere (hvor og hvornår?) har i øvrigt målt på sikkerhedsafstande for cyklister. Har en cykel tasker på bagagebæreren, så holder bilerne meget fin afstand (lige som med min hellebard). Hvis cyklisten har hjelm, kører de meget tættere på end ellers (vist omkring 25 cm). Undersøgelsen er fra sidste århundrede og jeg aner ikke, hvor jeg skal lede efter den. Men i hvert fald er tingene meget mere komplicerede, end man tror. Jeg vil gætte på, at røde tasker giver større afstand end blå og sorte. Desværre er mine sorte bagtil (men med fede reflekser) og kun røde til siden. Selvfølgelig ser en bilist dem i en anden vinkel end en cyklist ville gøre. 

Det er et sjovt indlæg  du har skrevet her , sort humor og cykelister lever livet farligt 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 1/4/2017 at 06:59, King.Dingeling skrev:

"Bondam: Refleksvest og cykelhjelm hjælper intet

REPLIK: Cyklisterne kan ikke ændre på uheldsraten ved at bære vest og hjelm. Det kan lastbilchaufførerne til gengæld ved nye førerhuse og opmærksomhed i trafikken, skriver Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet."

Læs Klaus Bondams reaktion på et debatindlæg fra Erik Østergaard her: http://www.altinget.dk/transport/artikel/bondam-refleksvest-og-cykelhjelm-hjaelper-intet
Her er Erik Østergaards debat indlæg: http://www.altinget.dk/transport/artikel/dtl-til-cyklister-i-har-ogsaa-et-ansvar-for-trafiksikkerheden

Hvis man nægter at bidrage til højere sikkerhed, er man så de facto medansvarlig for nogle af ulykkerne? 
Er forfængelighed og/eller pyntesyge en dræber i trafikken?
Har cyklister fået så meget curling, at det er ved at udarte sig til en dødsensfarlig bjørnetjeneste?

Cyklisme er ubetinget godt men kan den trafikpolitiske korrekthed tage overhånd og dermed koste liv?

Klaus Bondam er efter min mening en tåbe. Selvfølgelig vil det påvirke uheldsraten at bære specielt vest da den gør cyklisten synlig. Og hjelm vil mindske skadernes omfang. Det er klart at det ikke er hver gang det vil virke. Holder der en 40 tons lastbil på hovedet så er det nok ret ligegyldigt om man har hjelm på eller ej, men i mange tilfælde hjælper hjelmen i en eller anden grad.

Som jeg ser det så freder Klaus Bondam cyklisterne fuldstændigt, men som jeg ser det er de (eller vi da jeg også selv er cyklist) som gruppe de absolut DÅRLIGSTE trafikanter, i hvert fald i København. De kører meget ofte over for rødt, sniger sig op på siden af lastbiler, der skal svinge til højre, kører uden lys osv osv og det virker til det er fuldstændig acceptabelt blandt rigtig mange at cyklisterne opfører sig på den måde. Bondam burde faktisk give sin egen gruppe en røffel af rang.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind