p.sauer

Har du modtaget et håndskrevet brev?

6 svar i dette emne

Hej alle,

Jeg er journalist og arbejder lige nu på en historie, der sætter fokus på det håndskrevne brev. Håndskriften er på vej ud, og PostNord skranter, og derfor er der god anledning til at skrive om det gode og intime, som et håndskrevet brev står for.

Idéen er at tale med fire-fem unge (mellem 18 og 35 år-ish), der hver især har fået et håndskrevet brev, der betyder noget for dem. Det kan være fra en kæreste, et familiemedlem, en god ven eller noget helt andet - hovedsagen er, at der ligger en (lille eller stor) fortælling bag.

Historien er til VICE og vil blive bragt i løbet af april. Har du lyst til at deltage, eller kender du nogen, der har - eller vil du bare høre mere om projektet - så skriv gerne herinde eller på mail: sauerdk@gmail.com.

Jeg håber at høre fra jer!

Med venlig hilsen,

Paul Sauer

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

:)

Jeg modtager hvert år et håndskrevet brev fra min ældre farmor. Hun er nu 97 år og er slet ikke til Iphone eller sådan noget og har kun mobil til nødsituationer.
EDIT: Jeg modtager 2 (Jul og fødselsdag)

Så det tilhører vel oftest den ældre generation at bruge post, da jeg kun mindes håndskrevne ord på vægge og tavler , hvor de er mest synlige og flest ser budskabet.

Du har nok helt ret, håndskriften er noget vi glemmer i denne digitale alder .Havde PostNord fulgt bedre med så var deres mulgheder for at overleve nok baseret på andre services inde for samme område, det er så en anden snak og anden tråd :)

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

:)

Jeg modtager hvert år et håndskrevet brev fra min ældre farmor. Hun er nu 97 år og er slet ikke til Iphone eller sådan noget og har kun mobil til nødsituationer.
EDIT: Jeg modtager 2 (Jul og fødselsdag)

Så det tilhører vel oftest den ældre generation at bruge post, da jeg kun mindes håndskrevne ord på vægge og tavler , hvor de er mest synlige og flest ser budskabet.

Du har nok helt ret, håndskriften er noget vi glemmer i denne digitale alder .Havde PostNord fulgt bedre med så var deres mulgheder for at overleve nok baseret på andre services inde for samme område, det er så en anden snak og anden tråd :)

Hej DenBruneMunk,

Det lyder enormt hyggeligt! Du har helt ret i, at det oftest hører den ældre generation til at bruge post på den måde. Har du lyst til at sætte et par ord på brevene fra din farmor til artiklen? :-)

Mvh. Paul

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 minutter siden, p.sauer skrev:

Hej DenBruneMunk,

Det lyder enormt hyggeligt! Du har helt ret i, at det oftest hører den ældre generation til at bruge post på den måde. Har du lyst til at sætte et par ord på brevene fra din farmor til artiklen? :-)

Mvh. Paul

Kan desværre ikke bidrage med meget så meget mere, for jeg har ærligt sagt ikke gemt det sidste jeg fik. Så jeg kan dårligt repetere historien udover lykønskningen i brevet og alt godt fremover osv... Sørgeligt men sandt, gemmer næsten flere sms'r end breve lige nu. Tror ikke jeg fik andre håndskrevne sidste år.

Brevene har dog været tradition i for hende og hun har skrevet dem til alle i familien, så hun er af den generation hvor dette gør man helt automatisk, og en lille økonomisk hilsen, som altid, i sølvpapir.
Så udover at se hende til højtidligheder, så ringede man lige og fik sagt tak, og talte lidt om hvad som bevægede sig i livet omkring en, når brevet ankom.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det er meget længe siden jeg har modtaget et håndskrevet brev ud over invitationer, der er fortrykte. Og det er jo slet ikke det samme. Jeg kunne godt finde på at sende et håndskrevet brev til f.eks. min mor, men hun døde i efteråret, så det er mest FUF'er med en kort note. Jeg kan også huske at have sendt et håndskrevet brev til et laboratorium, gad ikke fyre pc'en op. Og så kan jeg stadig bruge en skrivemaskine (jeg sendte en arrig artikel til Computerworld engang i 90'erne). De gengav den i faksimile. 

Men skulle jeg skrive noget meget personligt, ville jeg nok stadig gøre det i hånden. 

Og så var der dengang, hvor et offentligt kontor ikke ville svare på pæne breve.De havde måske ikke pligt til at svare, men de skal læse og arkivere alle modtagne breve. Så jeg fandt gåsepennen frem og hjemmekogt blæk. Og skrev med gotisk håndskrift. De har grædt på det kontor, men de svarede! Man skal stadig ikke undervurdere magten i en (gåse)pen.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 12 timer siden, mgy skrev:

Det er meget længe siden jeg har modtaget et håndskrevet brev ud over invitationer, der er fortrykte. Og det er jo slet ikke det samme. Jeg kunne godt finde på at sende et håndskrevet brev til f.eks. min mor, men hun døde i efteråret, så det er mest FUF'er med en kort note. Jeg kan også huske at have sendt et håndskrevet brev til et laboratorium, gad ikke fyre pc'en op. Og så kan jeg stadig bruge en skrivemaskine (jeg sendte en arrig artikel til Computerworld engang i 90'erne). De gengav den i faksimile. 

Men skulle jeg skrive noget meget personligt, ville jeg nok stadig gøre det i hånden. 

Og så var der dengang, hvor et offentligt kontor ikke ville svare på pæne breve.De havde måske ikke pligt til at svare, men de skal læse og arkivere alle modtagne breve. Så jeg fandt gåsepennen frem og hjemmekogt blæk. Og skrev med gotisk håndskrift. De har grædt på det kontor, men de svarede! Man skal stadig ikke undervurdere magten i en (gåse)pen.

Det er gode historier! Jeg gad godt at have set brevet med gåsepen og den gotiske håndskrift. Og dejligt at høre, at skrivemaskinen ikke helt hører fordums tid til. :-)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind