SolenSkinner

Arv, samlever, hus osv

Recommended Posts

SolenSkinner

Hej Jubii

En forespørgsel, 

samlevende med fælles hus godt belånt(til grænsen af vurdering, måske en smule friværdi). 2 børn hver, ingen fælles. Huset er fælles.

Kvinde(A) 2 drengebørn

Mand(B) 2 pigebørn

fælles indbo

fælles hus vurdering ca. 2.900.000 kr

kreditforeningslån 2.700.000 kr ca.

hvem arver hvem og hvad, i forhold til hus, gæld indbo osv.  hvis A eller B dør?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlåHimmel

Gå til en advokat og få professionel hjælp. Andet kan blive dyrt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron
On 19/3/2017 at 23:34, SolenSkinner skrev:

Hej Jubii

En forespørgsel, 

samlevende med fælles hus godt belånt(til grænsen af vurdering, måske en smule friværdi). 2 børn hver, ingen fælles. Huset er fælles.

Kvinde(A) 2 drengebørn

Mand(B) 2 pigebørn

fælles indbo

fælles hus vurdering ca. 2.900.000 kr

kreditforeningslån 2.700.000 kr ca.

hvem arver hvem og hvad, i forhold til hus, gæld indbo osv.  hvis A eller B dør?

Under forudsætning af der ikke er noget testamente:

Hvis A dør, så skal værdien af det fælles indbo og husets friværdi gøres op. A's børn arver hele A's halvdel. B arver intet, men beholder naturligvis sin egen halvdel. Så med de tal du har givet, så skal B overdrage 100.000 plus halvdelen af værdien af det fælles indbo til A's børn, hvis han ønsker at blive i huset. Bemærk i øvrigt at der findes forskellige typer af ejendomsvurdering, så den vurdering på 2,9 mio. du har er ikke nødvendigvis den der skal bruges i forbindelse med bodeling.

Hvis B dør er situation den samme, bare byt rundt på A og B i ovenstående (køn har ingen betydning).

Bemærk i øvrigt at pensionsordninger/livsforsikringer ikke følger ovenstående arveregler, så her kan B (eller A) meget vel modtage pengene. Det afhænger dog af om der er en navngivet begunstiget og af hvor længe de har boet sammen, og det oplyser du ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SolenSkinner

Så hvis det er som beskrevet, har børnene kun 50% af friværdien, så a eller B's andel i huset, er der ikke noget økonomisk i, da det kun er gæld. Er det rigtigt forstået?

der er tegnet krydsliv, og A henholdsvis B er begunstiget på div. PenSioner og forsikringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron
For 3 timer siden, SolenSkinner skrev:

Så hvis det er som beskrevet, har børnene kun 50% af friværdien, så a eller B's andel i huset, er der ikke noget økonomisk i, da det kun er gæld. Er det rigtigt forstået?

Jeg forstår ikke hvad du mener. Der er da netop friværdi i huset, så hvorfor skriver du det kun er gæld?

Fint med forsikringerne, dem lader det til du har styr på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 36 minutter siden, Xyron skrev:

Jeg forstår ikke hvad du mener. Der er da netop friværdi i huset, så hvorfor skriver du det kun er gæld?

Fint med forsikringerne, dem lader det til du har styr på.

Hvis man siger ja til at arve, så siger man også ja til gælden.

Så hvis de skal arve 50% af 2.700.000, så bliver der ikke nogen friværdi at arve, da gælden jo først skal betales ;(

Som også betyder hus skal sælges, og har de sagt ja til at arve gæld, og hus IKKE indbringer restgæld, så er friværdi jo intet værdi hvis hus ikke sælges til vurdering.

Hvis hus er fælles med 2 underskrifter på lån, så ville jeg ikke sige ja tak, til at overtage gæld, altså 1.3Mil, det vil godt nok være surt, hvis det sælges for 1.9 millioner og man sidder tilbage med 800.000 i gæld fordi man troede friværdien kunne udnyttes, så tænk dig godt om før du siger ja til arv i det fællesbo.

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron
For 30 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hvis man siger ja til at arve, så siger man også ja til gælden.

Så hvis de skal arve 50% af 2.700.000, så bliver der ikke nogen friværdi at arve, da gælden jo først skal betales ;(

Jeg tror, at du har overset, at de 2,7 mio. er gældens størrelse. Huset er 2,9 mio. værd, så der er friværdi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SolenSkinner
Lige nu, Xyron skrev:

Jeg tror, at du har overset, at de 2,7 mio. er gældens størrelse. Huset er 2,9 mio. værd, så der er friværdi.

Der er jo en smule friværdi, og den er jeg helt med på jo skal deles, og børnene skal jo så have de 50%, men hvad med gælden? Det er jo den der er "interessant"! Der er sikret med krydsliv, til 1.4 mill ved død, så skulle den anden part ca. Ha "råd" til at overtage huset! Men som jeg forstår det, er det jo ikke en fordel ikke sat ha gæld, i huset.. altså rent økonomisk i forhold til dødsfald..:huh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 45 minutter siden, Xyron skrev:

Du misforstår, 

For at A kan arve B, skal man sige JA tak,

for at børn kan arve B, skal de sige JA tak,

Siger man JA tak, så arver man også gælden, og derfor skal de 2.7 Mil indfries FØR man før et evt. friværdi indraget.

Man kan ikke sige at gælden KUN er 2.7 og værdi er 2.9 for det er kun teoretiske størrelser og hvis man gjorde, præcis HVEM arver så de 1.35 Millioner i gæld? Jeg vil helt sikkert ikke sige JA tak til den aftale, Så er man godt nok dum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 40 minutter siden, SolenSkinner skrev:

børnene skal jo så have de 50%, men hvad med gælden?

Børnene får ikke 50% hvis de ikke siger ja til at dele arven af gæld, sådan fungerer skifteretten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind