dewey

DF-præst raser over flygtninge på kirkegårde: "Ikke kirkens opgave"

10 svar i dette emne

Skrevet (redigeret)

https://www.avisen.dk/df-praest-raser-over-flygtninge-paa-kirkegaarde-inte_434974.aspx

Kirkeministeriet blander politik og tro sammen, når ministeriet opfordrer menighedsrådene til at ansætte 60 flygtningepraktikanter. 

Sognepræst og kirkeordfører for Dansk Folkeparti Christian Langballe skorter ikke på kritikken af Kirkeministeriet.

- Det er under al kritik. Svineri er ikke et ord, jeg vil lægge i min mund. Men det her tager jeg godt nok kraftig afstand fra, siger han.

Kritikken kommer efter, Avisen.dk kan afsløre, at Kirkeministeriet har bedt landets menighedsråd om at ansætte flygtninge som en del af integrationsgrunduddannelsen (IGU). 

Kirkeministeriet blev som alle andre ministerier tilbage i sommers bedt om at være med til at give IGU-ordningen en flyvende start. Nu har ministeriet givet den opgave videre til landets kirker. Både ministeriet og menighedsrådenes forening forventer, at flygtningeeleverne kommer til at arbejde på kirkegårde.

Det, mener Christian Langballe, er at spænde de danske kirker for en politisk vogn.

- Det er ikke kirkens opgave at sætte gang i sådanne integrationsprojekter. Og slet ikke ude i menighedsrådene, der er selvstændige institutioner. Jeg vil ikke blande mig i det folkelige demokrati og sige, hvad de skal og ikke skal gøre, og det skal Kirkeministeriet bestemt heller ikke, siger han.

Det er også et mærkværdigt billede, hvis muslimske flygtninge arbejder i danske kirker, siger kirkeordføreren. Men det er i sidste ende noget, som de enkelte præster må gøre op med sig selv.

Det andet aspekt er, at det kan være underligt med muslimer i Folkekirken, men det må menighedsrådene selv om. Jeg ville aldrig selv gøre det, og jeg synes også, det er en uskik med imamer og lignende til gudsstjenester, siger han og slår endnu et slag for, at menighedsrådenes selvbestemmelse:

- Det vil være menighedsrådenes eget ansvar, og de må så også tage den kritik, der kommer i kølvandet på flygtninge i kirken. Men jeg synes, det er synd for Folkekirken, hvis det her bliver fremtiden.

Hvad mener du om præstens reaktion og argumenter?

Jeg synes begge er vildt overdrevet, selvfølgelig kan muslimer arbejde i danske kirker, hvorfor skulle de dog ikke kunne det, spørger jeg mig selv om, men har ikke noget svar på det, men jeg ser (som præsten) ikke noget mærkeligt i det. Det hedder sig "Guds Hus er for alle".

Måske vil muslimer slet ikke arbejde i danske kirker og på kirkegårdene.

Redigeret af dewey
1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Adskil kirke og stat, for så har politikerne slet ikke noget at sige i det spørgsmål.

Men ud over det så finder jeg det godt nok meget mærkeligt at folk med en anden tro skal arbejde i en dansk folkekirke.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Forventer kirken offentlige midler, så må de også forvente offentligt ansvar. 

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 timer siden, artem666 skrev:

Men ud over det så finder jeg det godt nok meget mærkeligt at folk med en anden tro skal arbejde i en dansk folkekirke.

Det finder jeg ikke noget mærkeligt i, eller tror du, at alle der arbejder inden for kirker er kristne og troende - jeg personlig tvivler.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, ThomasSneum skrev:

Forventer kirken offentlige midler, så må de også forvente offentligt ansvar. 

Samfundet kan påtage sig de opgaver, det betaler kirken for  - personregistering og begravelsesvæsen. Så kan det intet forvente.

Sæt i øvrigt samme forventning til andre trossamfund med økonomiske aftaler med staten som folkekirken.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, dewey skrev:

Det finder jeg ikke noget mærkeligt i, eller tror du, at alle der arbejder inden for kirker er kristne og troende - jeg personlig tvivler.

Nej tror skal ikke at alle er det, mindes feks. at der en gang var en præst der udtalte at han ikke troede på gud. Men det var så også en ting der faldt mange for brystet.

Personligt er jeg feks ateist, og jeg ville aldrig arbejde for en religion jeg ikke tror på. Ja eller ville da godt kunne være med til renovering af en kirke som en hver anden bygning.

Helt generelt er det bare mit indtryk at troede mennesker går meget op i at deres tro er den "rigtige". Hvorfor jeg tænker at det vil virke forkert at der er ansat folk med en anden tro. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 19/3/2017 at 14:18, dewey skrev:

Det er de ikke, jeg kender i hvert fald to, der absolut ikke er medlemmer af Folkekirken. Man skal bare opføre sig anstændigt på arbejde. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 21 timer siden, artem666 skrev:

Nej tror skal ikke at alle er det, mindes feks. at der en gang var en præst der udtalte at han ikke troede på gud. Men det var så også en ting der faldt mange for brystet.

Personligt er jeg feks ateist, og jeg ville aldrig arbejde for en religion jeg ikke tror på. Ja eller ville da godt kunne være med til renovering af en kirke som en hver anden bygning.

Helt generelt er det bare mit indtryk at troede mennesker går meget op i at deres tro er den "rigtige". Hvorfor jeg tænker at det vil virke forkert at der er ansat folk med en anden tro. 

Hvis du bliver arbejdsløs, kan du ikke sige nej-tak. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 timer siden, mgy skrev:

Hvis du bliver arbejdsløs, kan du ikke sige nej-tak. 

Det er jo så også lidt anderledes i den situation, og kan lidt sammenlignes med at man som muslim ikke kan nægte at arbejde med svinekød og alkohol.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, artem666 skrev:

Det er jo så også lidt anderledes i den situation, og kan lidt sammenlignes med at man som muslim ikke kan nægte at arbejde med svinekød og alkohol.

Eller som kommunist eller pacifist ikke kan nægte at arbejde i rustningsindustrien. Hvilket må give rustningsindustrien nogle spændende udfordringer. Men DI havde selv krævet det. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind