• Meddelelser

• Debat Høvding

Forslag til forbedringer   19-06-2017

Kære debattører,
      Vi har oprettet et nyt forum "Forslag til forbedringer", som I finder under "Hjælp til debatten". Har I forslag til, hvordan vi kan forbedre Jubii Debat eller synes I der mangler noget herinde, så er I meget velkommen til at skrive jeres idéer og ønsker i det nye fora.

Jeg glæder mig til at modtage en masse forslag og input fra jer.

De bedste hilsner
      Debat Høvding
DenBruneMunk

GoMore vs Uber

12 svar i dette emne

Nu har de så fået en officiel godkendelse og et klap på skulderen til at teste om GoMore kan bruges.

Jeg har dog svært ved at se hvorfor GoMore chauffører er meget anderledes end dem hos Uber, og hvorfor GoMore må hvor Uber chauffører skal rapportere skat, og egentlig også have taxi uddannelse og godkendt bil osv?

Hvad gør dem forskellige?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Turenes længde og priserne.

Hvis du kigger på Gomore er der stort set ingen ture København - København. Mange af turene der søges til er over storebæltsbroen - og deres anbefalede priser er ikke ret høje

Så med gomore dækker priserne generelt ikke kørselsomkostningen. De giver kun et tilskud når der alligevel køres A-B.

Jeg hørte til sammenligning at en af de sigtede Uber chauffører havde haft en omsætning på 600.000 på et år.

Hvis ikke det er taxi kørsel - hvad er det så ?

2

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, us74 skrev:

Turenes længde og priserne.

Hvis du kigger på Gomore er der stort set ingen ture København - København. Mange af turene der søges til er over storebæltsbroen - og deres anbefalede priser er ikke ret høje

Så med gomore dækker priserne generelt ikke kørselsomkostningen. De giver kun et tilskud når der alligevel køres A-B.

Jeg hørte til sammenligning at en af de sigtede Uber chauffører havde haft en omsætning på 600.000 på et år.

Hvis ikke det er taxi kørsel - hvad er det så ?

Men hvis man ser bort fra længder (om vi taler ikke mænds hmmmm) , så er udførelsen den samme, de samler nogen op på et aftalt sted? De kører personerne til et andet sted (som en taxi), bilen har vel ikke de godkendte forhold?
At de ikke bruger en central app til at styres kan argumenteres om det gør noget, hvis politiet regler om taxi kørsel checkes.

Der er jo lagt op til en form for taxi holdeplads hvor folk som skal videre kan gå hen og spørge om en tur med, det gør man vel også med en taxi. Taxa kørsel trykker dog på et taxameter og de kan bedes om at køre hvorhen man vil, så derfor er længden nok ikke vigtig men måden man transporteres og sikkerhedshensyn som taxa uddannelse dækker.

Idén er god nok men er den form for samkørsel lige meget om det er for 50kr eller 500kr, rent teknisk ikke meget ens?
En Uber chauffør som anklages for ikke at betale skat men vælger denne at køre for en lavere pris, så vil han stadig anklages for alt det samme som er, de er ikke hyrechauffører og taxa kørsel med passagerer er kun for dem med uddannelse og godkendt køretøj.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

GoMore er samkørsel. 

Chaufføren skal til en destination, og andre kan så komme med… for et tilskud. Ikke en reel betaling for alle omkostninger. Chaufføren får ikke en overskudsindtjening. 

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, ThomasSneum skrev:

GoMore er samkørsel. 

Chaufføren skal til en destination, og andre kan så komme med… for et tilskud. Ikke en reel betaling for alle omkostninger. Chaufføren får ikke en overskudsindtjening. 

Og er det ikke præcis samme argument Uber siger? Samkørsel?
At jeg så heller ikke er enig, er så noget andet.

Busser er vel også samkørsel, indtil de vil tjene penge men de kører med underskud så ;)

Taxa branchen skal nok komme på banen hvis de ser Gomore yde en tjeneste som bryder med taxabranchen.

Så kan jeg ellers godt lide du mener at chaufføren får ikke en overskuds indtjening? (Ved godt de kalder det tilskud her)
- Får han ikke penge for at køre en tur, han alligevel ville køre alene.
- Har han ikke udgiften til bilen selvom han ikke tager folk med 
- Er brændstof ikke noget han bruger lige meget om han kører alene eller sammen med 2 andre?
Når noget gøres billigere , som oprindelig var dyrere så har man enten tjent penge eller også sparet penge op til at køre billigere næste gang, Så må der altså være overskud på biløkonomien til næste kørsel, lige meget hvordan du drejer den 5 øre de betaler.  Skal Gomore være 100% finansieret  af chaufføren, så må de vel dårligt bede om tilskud og få overskud på økonomien dermed, for det er og bilver penge som man burde beskattes af, når det er så officielt som det bliver med en plads ved siden af busserne.

Pendlernet.dk har eksisteret i årtier næsten nu, og der er samkørsel for nogle uden udveksling af penge.  en dag kører person A i sin bil, en anden dag kører person B i sin bil, der kommer aldrig penge på tale.
Men muligheden er der :)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 18 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Og er det ikke præcis samme argument Uber siger? Samkørsel?
At jeg så heller ikke er enig, er så noget andet.

Busser er vel også samkørsel, indtil de vil tjene penge men de kører med underskud så ;)

Taxa branchen skal nok komme på banen hvis de ser Gomore yde en tjeneste som bryder med taxabranchen.

Så kan jeg ellers godt lide du mener at chaufføren får ikke en overskuds indtjening? (Ved godt de kalder det tilskud her)
- Får han ikke penge for at køre en tur, han alligevel ville køre alene.
- Har han ikke udgiften til bilen selvom han ikke tager folk med 
- Er brændstof ikke noget han bruger lige meget om han kører alene eller sammen med 2 andre?
Når noget gøres billigere , som oprindelig var dyrere så har man enten tjent penge eller også sparet penge op til at køre billigere næste gang, Så må der altså være overskud på biløkonomien til næste kørsel, lige meget hvordan du drejer den 5 øre de betaler.  Skal Gomore være 100% finansieret  af chaufføren, så må de vel dårligt bede om tilskud og få overskud på økonomien dermed, for det er og bilver penge som man burde beskattes af, når det er så officielt som det bliver med en plads ved siden af busserne.

Pendlernet.dk har eksisteret i årtier næsten nu, og der er samkørsel for nogle uden udveksling af penge.  en dag kører person A i sin bil, en anden dag kører person B i sin bil, der kommer aldrig penge på tale.
Men muligheden er der :)

Samkørsel bliver ikke til samkørsel bare fordi man siger det. 

Nej en busschauffør samkører ikke… da denne ikke selv skal fra a til b. 

Hvis en tur til Jylland koster 500 kr.… så vil 499 kr. Være tilskud og aldrig være en overskudsforretning. Osv osv.. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 17/3/2017 at 21:49, DenBruneMunk skrev:

Men hvis man ser bort fra længder (om vi taler ikke mænds hmmmm) , så er udførelsen den samme, de samler nogen op på et aftalt sted? De kører personerne til et andet sted (som en taxi), bilen har vel ikke de godkendte forhold?
At de ikke bruger en central app til at styres kan argumenteres om det gør noget, hvis politiet regler om taxi kørsel checkes.

Der er jo lagt op til en form for taxi holdeplads hvor folk som skal videre kan gå hen og spørge om en tur med, det gør man vel også med en taxi. Taxa kørsel trykker dog på et taxameter og de kan bedes om at køre hvorhen man vil, så derfor er længden nok ikke vigtig men måden man transporteres og sikkerhedshensyn som taxa uddannelse dækker.

Idén er god nok men er den form for samkørsel lige meget om det er for 50kr eller 500kr, rent teknisk ikke meget ens?
En Uber chauffør som anklages for ikke at betale skat men vælger denne at køre for en lavere pris, så vil han stadig anklages for alt det samme som er, de er ikke hyrechauffører og taxa kørsel med passagerer er kun for dem med uddannelse og godkendt køretøj.

Om det er 50 kr eller 500 kr er teknisk set overhovedet ikke ens. Hvis den samlede indtjening overstiger det almindelige skattemæssige kørselsfradrag - så kan vi tale piratkørsel. Hvis du får 500 kr. for at fragte 2 pers. fra Århus til København så får du ikke dine udgifter dækket - ergo har du ikke en indtægt du kan leve af.

Og tilbage ved udgangspunktet. Dem SKAT har anklaget er jo ikke dem der hartjent 100 kr., eller 500 kr. Det er dem med 6 cifret omsætning, 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 6 timer siden, ThomasSneum skrev:

Hvis en tur til Jylland koster 500 kr.… så vil 499 kr. Være tilskud og aldrig være en overskudsforretning. Osv osv.. 

Det regnestykke må du gerne uddybe.

1 x person tager turen til jylland 500kr

2 x personer tager samme tur 510kr (mer vægt på bilen)  

3 x personer tager samme tur 520kr

Betaler de et tilskud på 499kr, hvad er så lige det endelig beløb som turen vil koste den person som alligevel kører den vej? og hvorfor er 499kr i tilskud IKKE ren fortjeneste? Manden har allrede tanket, han har købt en bil og han betaler forsikring og meget andet lige meget om 1 , 2 eller 3 andre kører med ham, så hans udgift er allerede fastsat på turen, og alt andet vil dem som kører med være ren overskud og penge som ryger i lommen for det.

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 2 timer siden, us74 skrev:

Og tilbage ved udgangspunktet. Dem SKAT har anklaget er jo ikke dem der hartjent 100 kr., eller 500 kr. Det er dem med 6 cifret omsætning, 

vrøvl, dem SKAT har anklaget har tjent 10000 eller op til et 6 cifret beløb, det er da sjovt som du får alle 1000 uber chauffører til at lyde som de har tjent så meget når faktum er SKAT siger noget helt andet. Få lige forklaret og argumenterne helt korrekt , istedet for at få den lille Gomore kører som 30 dage om måneden kører til århus, får 500 hver gang i tilskud og laver 15.000 ekstra ind på konto, hvor han havde kørt alligevel , hvis det var sådan det var.  Det er da 180.000 , hvis jeg skal fortælles uber chauffører tjener penge?

Og fik lige set at der er 6 cifre i den gomore chauffør's omsætning på 1 skatte år :) Og teoretisk set, er det præcis sådan de stykker hos Uber har tjent 3 gange mere.

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Så vidt jeg ved er der ikke 1000 uber chaffører der er anklaget af SKAT - det har jeg for øvrigt heller ikke skrevet.

I forhold til Gomore - Hvis du skal have 500 i tilskud taler vi kørsel over broen - og du skriver det skulle være 30 gange om måneden.

Det er useriøs argumentation i min verden - derfor gider jeg ikke bruge mere tid på denne tråd.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind