Leonidas

Var Danmark multietnisk i vikingetiden?

6 svar i dette emne

Om man ligefrem kunne kalde det "multi etnisk" er nok at skyde med spred hagl. Men der hersker ingen tvivl om at togterne medførte at trælle blev ført til regionen og med tiden integreret i befolkningsmassen. 

Ligesom at "vi" også lavede faste bosættelser rundt omkring, her tænker jeg i sær på de Britiske øer, bormandiet og sidst, men ikke mindst, Rusland langs floderne.

Og det er jo bestemt heller ikke usædvanligt at møde rødhårede eller blå/grønøjede personer i mellemøsten

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, Zoxa skrev:

Og det er jo bestemt heller ikke usædvanligt at møde rødhårede eller blå/grønøjede personer i mellemøsten

Det er næppe muligt, at finde helt præcist frem til, hvorfor dette er tilfældet. Jeg har intet imod at høre teorier om at vi danskere måske har rødder udefra, men hvis det bruges som løftestang til at vi skal være glade for globalisering og raceblanding, så står jeg af. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, Leonidas skrev:

men hvis det bruges som løftestang til at vi skal være glade for globalisering og raceblanding, så står jeg af. 

HOV - det gør jeg da så sandelig også! I hvert fald "kulturelt" og religiøst.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 17/3/2017 at 12:11, Zoxa skrev:

Af og til hævdes de at være efterladte korstogsriddere (og især deres undergivne).

P.V. Glob blev engang citeret for, at han mente at have fundet muslimske vikingetidsgrave på Bornholm, men jeg har aldrig været i stand til at finde nogen original artikel om emnet. Måske er det en skrøne, men vikinger har givet konverteret til hvad som helst, der lugtede af magt. 

Man fandt for ikke så længe tid siden ud af, at besætningen og måske også bygmestrene for de danske ringborge, var slaver fra det nuværende Polen, altså en slags vendere. Ringborgene bliver mere og mere mærkværdige. Venderne bosatte sig også i al fredsommelighed her i landet, trods Absalon Skallesmækker. Enkelte bynavne er rent vendiske. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind