Leonidas

Skal vi have højere eller lavere pensionsalder?

Recommended Posts

Zoxa    782
Zoxa

I de "gode gamle" dage opsparede man i sin bolig med henblik på at være økonomisk sikret i sin alderdom. Børnene overtog så typisk boligen eller man solgte og man flyttede i noget mindre.

Men de gode gamle dage er for længst forbi og man aner ikke hvad de skiftene regeringer laver af tiltag, hverken på bolig eller pensions området.

Det, i forlængelse med afdrags frihed, er den rene gift for borgerens tryghed på den lange bane, og dermed også viljen til at lave pensions opsparinger, hvad enten opsparingen står i mursten eller i et pensions selskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666    2.805
artem666
For 14 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Nu blev du fristet, og du svarer stik modsat dine forældres overbevisning som du forklarede blev til det sidste.

Så hvis du holder fast i den tanke om dine forældre du startede med at bringe deres hus ind i dette emne, så har du årsagen til at vestjyder IKKE er en skid anderledes end dem som bor på sjælland, og ja, det er præcis lige så mange udkantskommuner der som i jylland, og dermed har du skudt din egen forklaring i sænk, da du jo siger at sjællændere og jyder altså ikke er anderledes, så glem du lidt dine forældre og husk hvorfor folk sidder i deres huse til de sidste over hele danmark og alligevel er der dem i Danmark som ryger på tvangsauktion for de kan ikke blive der til det sidste.

Håber du forstår hvor du selv startede for det vrøvl om vest og øst, og for min skyld kan du også afslutte, hvis du virkelig tror dine forældre er klogere end resten af danmark, hr.

Det er dig som vrøvler for du kan ikke bruge tvangsauktioner til at fortælle noget om hvordan folk generelt forvalter deres økonomi. For det første er der meget få, og for det andet handler det som sagt om at banker og realkredit var for villige til at låne penge ud til folk for 10 år siden, hvor det er folk i hele landet som er gået i den "fælde" da deres bolig siden er faldet i værdi.

Ud over det lavede jeg ikke en sammenligning med øst og vest danmark, men pointerede bare at vestjyder helst vil klare sig selv. Hvor man har et andet indtryk af folk i de store byer og i lejebolig, hvor det lader til at handle om at få skrabet alle de tilskud osv til sig som muligt. Men ud over det så er det jo en kendsgerning der er forskel på mentaliteten, som man jo også bare kan se på hvordan folk stemmer med rødt og blåt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa    782
Zoxa
For 47 minutter siden, artem666 skrev:

Hvor man har et andet indtryk af folk i de store byer og i lejebolig, hvor det lader til at handle om at få skrabet alle de tilskud osv til sig som muligt.

Personer som er i lavindkomst området og bor i lejebolig har gerne naboer som er af samme social status - og deler viden. Ligesom at beboere i 2900 som bor i kæmpe palæer også deler social gruppe og viden.

Og det er der ikke noget nyt i. For de laveste indtægts grupper er det oven i købet strengt nødvendigt for at overleve økonomisk.

Hvad tror du at personer i lejekasserne tænker om de, som ikke beboer dem og som skatte tænker i fks dyrehold hvor kæledyrs foder og dyrlæge behandlinger kan fratrækkes skatte billetten fordi boligen har status af fritids landbrug. Bare et eksempel.

Eller håndværker fradrag?

Det er vel også kasse tænkning og spekulation om at få et inddirekte tilskud?

Eller sort arbejde? det er mest udbredt i udkants områder og mindst i storbyer - hvor der er flest almene boliger?

Man må sno sig, sagde ålen, da den kom på panden.

Redigeret af Zoxa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666    2.805
artem666
For 44 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Vi stopper her, inden du fortæller os dine forældre er dem som ved bedst, og altid gør det rigtige og at de bor i udkanten og lavede millioner på de sidste 10 år og bliver til det sidste og aldrig ville tøve med at holde sig fra hjælp ude fra.

Hr. From, slut herfra.

edit: Hvis du selv fanger dine egne ord, så har du sammenlignet stubbekøbing/Tønder med København, og hvorfor egentlig det? Vi talte om pensionister og dine forældre i udenfor byen og hvor i.h.h.helvede kom by beboere ind i billedet, som du tilsyneladende har ondt i røven af?

Læs hvad jeg skriver i stedet for hvad du tror jeg skriver.

Men ja vi stopper her for du er uden for pædagogisk rækkevidde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72    245
basle72
For 46 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hvis du gad følge emnet, så ville du som nummer et, have vendt tilbage, og ikke skyde efter personen i emnet, så hvem er fortabt og lidt for skvattet her. Personlige angreb er uhørt, og du er ikke det værd.

Og så slutter du lige den svada med et personligt angreb LOOOOL ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666    2.805
artem666
For 11 timer siden, Zoxa skrev:

Personer som er i lavindkomst området og bor i lejebolig har gerne naboer som er af samme social status - og deler viden. Ligesom at beboere i 2900 som bor i kæmpe palæer også deler social gruppe og viden.

Og det er der ikke noget nyt i. For de laveste indtægts grupper er det oven i købet strengt nødvendigt for at overleve økonomisk.

Hvad tror du at personer i lejekasserne tænker om de, som ikke beboer dem og som skatte tænker i fks dyrehold hvor kæledyrs foder og dyrlæge behandlinger kan fratrækkes skatte billetten fordi boligen har status af fritids landbrug. Bare et eksempel.

Eller håndværker fradrag?

Det er vel også kasse tænkning og spekulation om at få et inddirekte tilskud?

Eller sort arbejde? det er mest udbredt i udkants områder og mindst i storbyer - hvor der er flest almene boliger?

Man må sno sig, sagde ålen, da den kom på panden.

Jeg er helt med på at vi har fået indrettet os i et samfund hvor man nærmest er dum hvis man ikke benytter sig af alle de tilbud og fradrag man kan få. Det har jeg skam forståelse for, jeg synes bare at det er en syg kultur. Hvor jeg gerne vil af med alle de tilskud og fradrag.

For det gør det hele totalt ugennemskueligt, da det er som når JBO siger at en enlig mor med 4 børn har 23.000 kr udbetalt om måneden, og alle så siger nej det kan da ikke være rigtigt når kontanthjælpen er 14.808 kr om måneden for en enlig mor. Men når man så ligger alle mulige tilskud til, som børneydelse, børnetilskud, børnepenge osv, så ender vi på 23.500 kr, og JBO har ret. Jeg siger ikke at sådan en børnefamilie pludselig skal til at leve for det halve, jeg ville bare gerne strække det sammen på en anden måde så det blev meget mere gennemskueligt.

Nu gad Munken jo aldrig at linke til hvor de tilskud fremgår for pensionister, men har selv fundet det her. https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/tillaeg-og-tilskud og læst lidt om det, og er sgu helt ærligt rystet over alle de mærkelige tillæg man kan få. som åbenbart afhænger af et begreb som hedder Den personlige tillægsprocent, som jeg aldrig før havde hørt om. Seriøst jeg er virkeligt rystet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa    782
Zoxa
For 13 timer siden, artem666 skrev:

Hvor jeg gerne vil af med alle de tilskud og fradrag.

Her er vi helt enige, men det tror jeg godt du ved :-)

Og skal man have noget som helst med det offentlige at gøre skal man i hvert fald ikke lide af blanket angst....

Redigeret af Zoxa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy    5.451
mgy

Når folk på min arbejdsplads når efterlønsalderen, plejer de at "blive overflødige". Så snak om at hæve pensionsalderen, er ikke nødvendigt. Der er intet behov for gamlinger på arbejdsmarkedet. Det ville i øvrigt medføre, at store dele af arbejdstyrken (syge og hårdt arbejdende) ikke behøver at spare op til pensionen, for de lever ikke længe nok. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble    1.316
78stonewobble

Jeg synes, helt personligt, at det skal være en balance imellem, hvad vi har råd til og hvad vi ikke har, med en høj prioritet til dem med arbejdsskader og nedslidning.

Altså, at vi skal lægge den generelle pensionsalder efter økonomien, men vi har brug for en "førtidspension", der denne gang specifikt skal være til dem (selvom den også var det førhen), der er nedslidte o.s.v.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble    1.316
78stonewobble
On ‎15‎-‎03‎-‎2017 at 23:03, artem666 skrev:

Jeg er helt med på at vi har fået indrettet os i et samfund hvor man nærmest er dum hvis man ikke benytter sig af alle de tilbud og fradrag man kan få. Det har jeg skam forståelse for, jeg synes bare at det er en syg kultur. Hvor jeg gerne vil af med alle de tilskud og fradrag.

For det gør det hele totalt ugennemskueligt, da det er som når JBO siger at en enlig mor med 4 børn har 23.000 kr udbetalt om måneden, og alle så siger nej det kan da ikke være rigtigt når kontanthjælpen er 14.808 kr om måneden for en enlig mor. Men når man så ligger alle mulige tilskud til, som børneydelse, børnetilskud, børnepenge osv, så ender vi på 23.500 kr, og JBO har ret. Jeg siger ikke at sådan en børnefamilie pludselig skal til at leve for det halve, jeg ville bare gerne strække det sammen på en anden måde så det blev meget mere gennemskueligt.

Nu gad Munken jo aldrig at linke til hvor de tilskud fremgår for pensionister, men har selv fundet det her. https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/tillaeg-og-tilskud og læst lidt om det, og er sgu helt ærligt rystet over alle de mærkelige tillæg man kan få. som åbenbart afhænger af et begreb som hedder Den personlige tillægsprocent, som jeg aldrig før havde hørt om. Seriøst jeg er virkeligt rystet.

De tilskud skal, hvis jeg husker ret, individuelt vurderes og det er ikke garanteret om man kan få dem.

Umiddelbart er de tiltænkt, at hjælpe de allerfattigste, med nødvendige ting, som de ikke kan få på anden måde.

...

Så kan man spørger, er hjælp til licens vigtigt? Tjae, hvis man er dårligt gående, sjældent kommer ud og ikke har familie... så kunne det jo godt tænkes at være mere vigtigt end for vi andre.

Redigeret af 78stonewobble

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind