Leonidas

Skal vi have højere eller lavere pensionsalder?

65 svar i dette emne

For 31 minutter siden, artem666 skrev:

Ved ikke hvad dit personlige tillæg er for en størrelse?

Men ud over det vil man jo også kan få mange af de ydelser på kontanthjælp hvis man bor til leje.

Har mange ekstra udgifter til el ,varme eller medicin eller transport, så kan de give ekstra tilskud der igennem personlige tillæg.

Her fik pensionisten ca. 4000 mere om måneden efter skat, da det 65. år blev krydset, så det er altså en del ekstra for en kontanthjælpsmodtagere som bliver pensionist, ikke at glemme den check som også varmer en gang om året.
Det som ændrer meget er jo boligydelse (som var 400kr før 65 år, og varmebidrag (0))

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 42 minutter siden, artem666 skrev:

Men fordi de har eget hus, et billigt et med en friværdi omkring 300.000 kr, så er der intet som hedder varmebidrag, boligydelse, ældrecheck osv. Sådan er det faktisk for alle de pensionister jeg kender.

Kultur forskelle gør man har forskelligt syn på hjælp og det var lidt der jeg gættede ud fra tidligere udsagn, som ikke altid er deres fejl de intet har, især når sygdom rammer tidligt, eller andre årsager som gør dem uarbejdsdygtige i en senere alder men måske 20 år får pensionen.

Jeg kender da også dem som sidder som selvstændig , får folkepension og stadig har lidt til overs. Sådan er det bare ikke for alle dem jeg kender.

Vigtigst relateret til denne tråd er man ikke tænker som Obama, YES we can, for det kan alle ikke , når det handler at arbejde til 75 år, at spare den store pension op som varmer og ikke kun knitrer ved pensionsalderen. Så hvis man ser på arbejdsbyrden på dem som lever lever længer, så kan man også se at selv om alderen kan forhøjes, så skal der også en indsats til for de andre som ikke når den alder.

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Og en anden ting, i nedgangs tider med høj arbejdsløshed for nyuddannede unge - hvor ligger berettigelsen så i at ældre ikke kan få lov at give plads på arbejdsmarkeder?

Det bør også overvejes

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 8 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Kultur forskelle gør man har forskelligt syn på hjælp og det var lidt der jeg gættede ud fra tidligere udsagn, som ikke altid er deres fejl de intet har, især når sygdom rammer tidligt, eller andre årsager som gør dem uarbejdsdygtige i en senere alder men måske 20 år får pensionen.

Jeg kender da også dem som sidder som selvstændig , får folkepension og stadig har lidt til overs. Sådan er det bare ikke for alle dem jeg kender.

Vigtigst relateret til denne tråd er man ikke tænker som Obama, YES we can, for det kan alle ikke , når det handler at arbejde til 75 år, at spare den store pension op som varmer og ikke kun knitrer ved pensionsalderen. Så hvis man ser på arbejdsbyrden på dem som lever lever længer, så kan man også se at selv om alderen kan forhøjes, så skal der også en indsats til for de andre som ikke når den alder.

Ja der er kulturforskelle for her i det vestjyske, vil de ældre jo helst klare sig selv og blive i egen bolig så længe som muligt. Hvor de ikke tænker på hvordan de får flest penge ud af staten.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 8 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Her i øst, siger man at folk som siger det, gør det selv? :)

Der tager du så fejl.

For vil gerne indrømme at jeg gennem tiderne har lært en del her på debatten og også i denne tråd med alle mulige mærkelige tilskud osv man kan få som jeg ikke var klar over. Jeg har feks. også selv haft boet i lejebolig som ung, men har aldrig fået boligsikring selv om jeg kunne have fået det, men den gang var jeg slet ikke klar over at det fandtes.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 23 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hvis du ikke vidste det, så er det vel ikke vores andres fejl, selvom det var dengang du var 18 år og internet ikke fandtes, der var så mange andre rådgivere som kunne hjælpe men unge var så unge at de nok ikke gad. Idag søger vi bare på nettet, det behøver man ikke en høj uddannelse for at få noget ud af, eller for at finde det man er berettiget til, og det er præcis der man skal se på velfærd.
Dem som ikke gider, eller har behov, de burde heller ikke søge det. Dem som har, skal rådgives enten på den ene eller anden måde, hvor muligt.

Om du bor i øst eller vest, så er alle lige, og burde ligemeget ens økonomiske sindstilstand, være berettiget. Man kan nægte, så tager man det valg, man har en opsparing så bruger man den, det er også statens ønske.
Lige nu er der egentlig flere tvangsauktioner i jylland end på sjælland og selvom området er større, så siger det jo en, at problemet ikke er anderledes, folk har økonomiske problemer præcis som dem på sjælland og resten er snak for døve øre.
søg på tvangsauktioner og du får bekræftet det per d.d , hvis du ikke tror på jyderne er på røven ligesom alle andre.

Nu er vi efterhånden ved at blive alt for off topic, og det handler slet ikke om øst eller vest danmark. Men at det virker som om at man i nogle miljøer nærmest lærer af sine forældre og venner hvordan man få flest penge ude af staten med tilskud osv, mens man i andre miljøer foretrækker at klare sig selv.

Jeg er bare fortaler for et meget mere enkelt økonomisk system. Vi skal stadig have folkepension, kontanthjælp osv, men vi skal ikke have alle mulige mærkelige tilskud som gør at det nærmest er umuligt at gennemskue hvor meget folk reelt får fra staten, som du feks. lige tidligere på dagen har bevist med alle de mærkelig tilskud som en folkepensionist åbenbart kan få. Og på samme måde med de tilskud folk mister hvis de får et arbejde, hvorfor det for en del ikke kan betale sig at arbejde osv... Tilsvarende skal vi også have fjernet langt de fleste fradrag. Alt sammen for at få et mere gennemskueligt og fair økonomisk system.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Der er intet OT på dette forum, undtaget hvis trådstarter mener det er ;)
Og når man trækker sine naboer ind i debatten, så må man også stå til ansvar og ikke selv trække OT kortet fordi man ikke kan forsvare den snak mere :) men lad os holde det oprindelige emne uden at negligere de personer som har behov og ikke træde på dem som ikke har.

Jeg mener, at når man tager fra folk og synes at de skal lægge flere penge i kassen, så skal staten jo modsvare dette med at lægge flere ydelser ud til dem som behøver dem, og ikke fjerne noget fordi nogen med for mange penge skal have mere.

Man kan ikke forenkle det økonomiske system uden at det spreder sig ud i små varianter som et træ.
Måske kan løsningen være borgerløn som afprøves i flere lande, og være vejen frem i Danmark. Sådan gør man det ens for alle som vil, både pensionisterne med penge og dem uden, for de unge kreative, og for de unge dovne, for alle som har lysten og for dem som har mistet den.
Så kan du ikke forenkle denne løsning mere , både for de unge og for de ældre som på et tidspunkt træder ud af markedet, helt uafhængigt af alderen, fordi borgerløn er for alle :)

Jamen vil skam gerne svare på det med tvangsauktioner hvis du mener det er relevant? Hvis du ser på hvor langt de fleste huse der er røget på tvangsauktion ligger, så er det ikke i de store byer, men i de små hvor der generelt ikke har været prisstigninger de sidste 10 år. Hvor mange af de tvangsauktioner vi ser i dag er en konsekvens af boligboblen for 10 år siden hvor mange huse blev overbelånt med afdragsfrie lån, og her 10 år efter når de så skal til at afdrage på lånet, og huset er lidt mindre værd i dag end for 10 år siden, der vil bankerne ikke være med til at lave nye lån og huset ender på tvangsauktion. Det sker naturligvis ikke i København eller Århus hvor priserne er steget op over det niveau de var på for 10 år siden.

Men jeg har svært ved at se hvad det har at gøre med pension og at modtage tilskud fra det offentlige?

Selvfølgelig kan man forenkle det økonomiske system. Folkepension skal feks. netop bare være de beløb jeg tidligere har linket til, hvor man ikke skal kunne få alle mulige andre tilskud oven i. Det kan så godt være at pensionen generelt skal sættes op med et par tusind om måneden for at udligne det.

Jeg er godt klar over at man leger med borgerløn flere steder, og det kunne måske også være en mulighed med sådan en skattefri borgerløn frem for et højt bundfradrag. Jeg har bare brug for en gennemregnet model med flere eksempler for rigtigt at kunne tage stilling til det, for umiddelbart tror jeg ikke det er en god ide, men lad os vente og se hvad de andre finder ud af over en ti årig periode.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 14/3/2017 at 08:53, basle72 skrev:

Netop for at ingen skal blive tabt på gulvet.

Hvem er det der ikke kan spare op til pension, tænker det må være et spørgsmål om prioritering?

Nu kan det godt være jeg ikke har fået alt med, men kan ikke mindes der nogensinde er en pensionskasse der er krakket.

Og hvis man tænker på dem på overførselsindkomst, så er det vel næsten ligegyldigt om det hedder kontanthjælp eller pension, så for dem kan det ikke betyde alverden

Ja, det er et spørgsmål om prioritering. Nogle har så ikke særlig meget at prioritere med, men stort set alle kan leve billigere end de allerede gør, HVIS de er villige til at gå på kompromis.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, dna skrev:

Nogle har så ikke særlig meget at prioritere med, men stort set alle kan leve billigere end de allerede gør, HVIS de er villige til at gå på kompromis.

Det er sandt. Hr eller Fru Hansen på 75 kan bare opsige sin 1½ værelses lejlighed og bosætte sig i et telt - så slipper man både for husleje, el og indbo forsikring - og der er heller ikke nogen trapper at døje med.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 10 minutter siden, Zoxa skrev:

Det er sandt. Hr eller Fru Hansen på 75 kan bare opsige sin 1½ værelses lejlighed og bosætte sig i et telt - så slipper man både for husleje, el og indbo forsikring - og der er heller ikke nogen trapper at døje med.

Ja, det er en mulighed, men det er dog et kompromis de fleste ikke er villige til at tage.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind