Leonidas

Skal vi have højere eller lavere pensionsalder?

65 svar i dette emne

For 2 minutter siden, Zoxa skrev:

Det er ikke direkte pensions alder relateret - men hvilke tilbud er det du refererer til?

Førtidspension, flexjob, jobrotation, fys-behandlinger o.lign. Om alle tilbudene er til stede nu ved jeg ikke, men det er muligheder som man kunne overveje at indføre.

Derudover mener jeg at folk også har et medansvar i at holde sig selv sunde og raske. Rigtig mange af dem, der har rygsmerter kunne afhjælpe eller fjerne disse med træning, rigtig mange type-2 diabetes patienter kunne blive raske med motion og rigtig kost osv.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 19 minutter siden, dna skrev:

Igen er det andre ordninger som skal samle folk op som er nedslidte eller på anden måde ikke kan klare arbejdsmarkedet. Det er ikke pensionsalderens opgave.

Der er ingen, der tvinger dig til at arbejde. Du kan endda stadig få hjælp i form af lægehjælp og alle de andre, brug af bibliotek og mange af de andre skattebetalte goder vi har. Men du kan naturligvis ikke hæve penge fra samfundet hvis du er arbejdsdygtig, men ikke vil arbejde.

Når du mener lægen og bibliotek?`??? kan afhjælpe problemer med pensionen, kan du så ikke præcisere dit indlæg, for idag svinger 5% arbejdsfunktion at du ikke får pension, synes du selv folk som kan måske klare 1-2 timer om ugen er ok? eller hvad er det du mener?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 10 minutter siden, dna skrev:

Derudover mener jeg at folk også har et medansvar i at holde sig selv sunde og raske. Rigtig mange af dem, der har rygsmerter kunne afhjælpe eller fjerne disse med træning, rigtig mange type-2 diabetes patienter kunne blive raske med motion og rigtig kost osv.

Livet er så let når man ser det fra 2. række :)

Prøv det selv og sid fast med problemet i 15 år, så vil du nok have fået en livserfaring som fortæller en masse andet om systemet og din krop og som du også sagde, hvor forskellige vi er, når vi kan.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 12 minutter siden, dna skrev:

Derudover mener jeg at folk også har et medansvar i at holde sig selv sunde og raske

Jeg er ikke uenig - men hvornår ved man om man har et givet helbreds problem. Jeg er ikke læge - og du så vidt heller ikke - og sags behandlere slet ikke.

Det er så hamrende let at fortælle en discos patient - spis et par piller og træn op. 

Eller måske mig? Måske? Mandag i morgen skal jeg nemlig til en ny undersøgelse for lupus. Og det kommer jeg da helt klart over ved at "spise fornuftigt" og "motionere" - du skal da bare ændre livs stil. Eller hvad tror du?

Redigeret af Zoxa
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 2 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Når du mener lægen og bibliotek?`??? kan afhjælpe problemer med pensionen, kan du så ikke præcisere dit indlæg, for idag svinger 5% arbejdsfunktion at du ikke får pension, synes du selv folk som kan måske klare 1-2 timer om ugen er ok? eller hvad er det du mener?

Hvad jeg mener er at man har ret til at "pensionere" sig selv, altså stoppe med at arbejde, hvis man har muligheden. Staten siger ikke til nogen "Du SKAL sende jobansøgninger, arbejde osv". Det siger de kun hvis man samtidig ønsker at modtage økonomiske ydelser fra staten. I det tilfælde bliver der stillet modkrav fra staten. Du har altid RET til ikke at arbejde, men det fordrer at du kan klare dig selv, f.eks. ved at have en kone/mand som tjener hvad der skal bruges, have arvet, have en sugardaddy e.lign.

Og tager man aktivt valget om ikke at arbejde så har man stadig adgang til mange af de muligheder som vi andre betaler over skatten (læge, bibliotek osv).

Det ovenstående er et aktivt valg. Er man af en eller anden grund uarbejdsdygtig skal der være systemer til at samle én op.

For 2 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Livet er så let når man ser det fra 2. række :)

Prøv det selv og sid fast med problemet i 15 år, så vil du nok have fået en livserfaring som fortæller en masse andet om systemet og din krop og som du også sagde, hvor forskellige vi er, når vi kan.

Et optimalt liv, ud fra de kort man er blevet tildelt, starter ved én selv.

For 2 timer siden, Zoxa skrev:

Jeg er ikke uenig - men hvornår ved man om man har et givet helbreds problem. Jeg er ikke læge - og du så vidt heller ikke - og sags behandlere slet ikke.

Det er så hamrende let at fortælle en discos patient - spis et par piller og træn op. 

Eller måske mig? Måske? Mandag i morgen skal jeg nemlig til en ny undersøgelse for lupus. Og det kommer jeg da helt klart over ved at "spise fornuftigt" og "motionere" - du skal da bare ændre livs stil. Eller hvad tror du?

De fleste ved, hvis de tænker sig om, om de har helbredsproblemer (især i forbindelse med livsstilssygdomme). Nogle sygdomme kan man ikke opdage uden lægehjælp, men mange af de skavanker vi har skyldes at man spiser forkert, ikke motionere, drikker for meget osv og det har man i de fleste tilfælde for at ændre på hvis de prioriterer det.

Selvfølgelig kan man også få et hav af sygdomme, hvor man ikke har haft mulighed for at forebygge det, men det bliver man jo så nødt til at takle når det opstår.

Redigeret af dna
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 28 minutter siden, dna skrev:

Et optimalt liv, ud fra de kort man er blevet tildelt, starter ved én selv.

Og er de kort ikke særligt gode, så mener du vist at samfundet ikke skal gøre ret meget, når det starter med dig selv?

Igen, ikke alle har esser oppe i ærmet, og nogle sidder med de dårlige kort, og så er nogle heldige nok at trække joker og kunne klare sig selv , selvom de er helt nede og kan så betale sig ud af det uden hjælp.

Der skal være plads til alle, og at rykke pensionsalderen fordi vi kan blive ældre betyder jo ikke at kroppen stadig følger helt lige så godt med, synes du selv de par som er 100 år + er ved godt helbred, at er kan betræde stillinger og at de er fysisk stærke. Selvom alderen stiger og vi lever længere, så er der mange tegn på at der er grænser for hvad kroppen kan fysisk, selvom du presser citronen. Det går hen og bliver et psykologisk spil, at få folk til at tro, de giver jobbet op, så giver de livet op. Som egentlig er noget vrøvl, det er præcis der man skal træde ind og hjælpe så de ikke ender med at sidde i en kørestol eller på alderdomshjem fordi vi andre gav op og ikke vil hjælpe, fordi "det starter ved en selv", som er det sidste man skal tro når samfundet fungerer. Når man ikke starter selv, så samler andre en op og motiverer og sikrer du ikke falder sammen.

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg er helt klart af den holdning at folkepensionsalderen er nødt til at følge udviklingen i den gennemsnitlige levealder, kan ikke se vi kan have råd til andet.

Så kan man vurdere om man kan have råd til at indføre en slags "Nedslidhedspension" som man kan få fra man er fyldt 60 år hvis en læge bedømmer at man er så nedslidt at man ikke kan varetage det job man har på det tidspunkt.

Alternativt, hvis man ønsker at kunne gå tidligere på pension, så må man jo lave en pensionsopsparing der giver en råd til at gå på pension tidligere, den mulighed har alle

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 1 time siden, basle72 skrev:

Jeg er helt klart af den holdning at folkepensionsalderen er nødt til at følge udviklingen i den gennemsnitlige levealder, kan ikke se vi kan have råd til andet.

Så kan man vurdere om man kan have råd til at indføre en slags "Nedslidhedspension" som man kan få fra man er fyldt 60 år hvis en læge bedømmer at man er så nedslidt at man ikke kan varetage det job man har på det tidspunkt.

Alternativt, hvis man ønsker at kunne gå tidligere på pension, så må man jo lave en pensionsopsparing der giver en råd til at gå på pension tidligere, den mulighed har alle

Det som er problemet her med alle vores følelser, er at vi er opdraget med en type pension og så går regeringen ud og spiller ud med at ændre den dag til dag og løbende opad uden at den del som dækker ødelagte kroppe og psyke, ikke får samme behandling, den del er jo også blevet ringere.

Så man skal vel se på at nogle brancher har været de samme de sidste 30-40 år alligevel sidder regeringen og laver nye pensionsregler og nogle bliver dårligere stillet end den nye generation som lever sundere og længere.
Der er klart undtagelser og man kan jo også se at der ses på fødsels datoer når udbetalinger skal foretages men jeg synes ikke det helt hænger sammen med den stigende pensionsalder.

Når du nævner at man måske ønsker at gå tidligere på pension, så skal man lave en ordning? Tænker du selv 30 år forud for din pensions tid, og ved du hvad regeringen i 2038 beslutter, og hvad beskatning de planlægger og om dine penge stadig er der?
Helt enig, de 25 årige burde tænke over deres pension men den opsparing de laver, kan de ikke altid tro først bruges når de er 75 år, måske skal den bruges før og er mindre , måske har regeringen lavet ultimative tilbud med lav beskatning, eller pålagt os en forhøjet beskatning. Der kan ske ændringer og som ung skal man forsøge og ikke allerede stoppe på de grundlag jeg nævner, så kan det klart gå helt galt og så er folkepension det eneste mål.

Redigeret af DenBruneMunk
0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 57 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Når du nævner at man måske ønsker at gå tidligere på pension, så skal man lave en ordning? Tænker du selv 30 år forud for din pensions tid, og ved du hvad regeringen i 2038 beslutter, og hvad beskatning de planlægger og om dine penge stadig er der?
Helt enig, de 25 årige burde tænke over deres pension men den opsparing de laver, kan de ikke altid tro først bruges når de er 75 år, måske skal den bruges før og er mindre , måske har regeringen lavet ultimative tilbud med lav beskatning, eller pålagt os en forhøjet beskatning. Der kan ske ændringer og som ung skal man forsøge og ikke allerede stoppe på de grundlag jeg nævner, så kan det klart gå helt galt og så er folkepension det eneste mål.

Vi har en folkepensionsalder for dem som er født efter 1963 er det 68 år i dag. Er selv en årgang 1975 og det vil ikke overraske mig at min folkepensionsalder når at blive sat op til 70 år før det er aktuelt.

Den pensionsopsparing du har gennem din arbejdsplads, er dine egne penge som bliver sat ind på en pensionsopsparing hvor de investerer dem og prøver at få dem til at vokse så meget som muligt.

Pengene går ind på din pensionsopsparing før skat, som betyder at når du så en gang som pensionist skal have dem udbetalt, der kommer du til at betale skat af dem der.

I nutidskroner er det ikke unormalt at folk har sparet 2-3 mio op til deres pension. Som man feks. kan få udbetalt med 200.000 kr om året i 10-15 år. Som kommer oven i folkepensionen på cirka. 100.000 kr om året.

Men hvis du ikke vil vente på at du går på folkepension, er der også noget der hedder pensionsudbetalingsalderen, som ligger 5 år før folkepensionsalderen. Som vil sige at du reelt kan vælge at stoppe 5 år før folkepensionsalderen, og få udbetalt de 200.000 kr om året fra din egen pensionsopsparing. Men det vil naturligvis betyde at det bliver nogle færre år hvor du både kan få ubetalt din egen pensionsopspring og folkepension på en gang.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Det som er problemet her med alle vores følelser, er at vi er opdraget med en type pension og så går regeringen ud og spiller ud med at ændre den dag til dag og løbende opad uden at den del som dækker ødelagte kroppe og psyke, ikke får samme behandling, den del er jo også blevet ringere.

Så man skal vel se på at nogle brancher har været de samme de sidste 30-40 år alligevel sidder regeringen og laver nye pensionsregler og nogle bliver dårligere stillet end den nye generation som lever sundere og længere.
Der er klart undtagelser og man kan jo også se at der ses på fødsels datoer når udbetalinger skal foretages men jeg synes ikke det helt hænger sammen med den stigende pensionsalder.

For at svare kort, Ja jeg har tænkt så langt, allerede som 20 årig ( er i dag 45) gik jeg ud fra at når jeg en gang skulle pensioneres var der ikke noget der hed folkepension, så det jeg får der kommer som en ren bonus, og er i dag i den situation at jeg som 61 årig kan vælge at gå på pension, det uanset om der er noget der hedder folkepension eller ej.

Og nej jeg tjener ikke en milliard om året, betaler ikke engang topskat, men har valgt at have mindre nu, netop for at sikre at jeg har den mulighed, men er såmænd ikke engang sikker på jeg gør brug af det, ikke som det ser ud nu i hvert fald.

Det handler som jeg ser det i høj grad om tage ansvar for sin egen situation, akkurat som feks. at have en god ulykkesforsikring og livsforsikring, så uanset hvad man bliver udsat for så bliver det ikke nødvendigt at bo på gaden, hverken for mig eller min famillie, hvis uheldet skulle være ude.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind