Leonidas

Skal vi have højere eller lavere pensionsalder?

65 svar i dette emne

Vi skal have en variabel pensionsalder, som fastsættes af ? Ja, det spørgsmål er ikke nemt, jeg mener dog at lønmodtageren skal have et ord at sige i den sag. Desuden fagbevægelse og læger. Vi skal under ingen omstændigheder sætte den op, som højrefløjen har hede drømme om.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, Leonidas skrev:

Vi skal have en variabel pensionsalder, som fastsættes af ? Ja, det spørgsmål er ikke nemt, jeg mener dog at lønmodtageren skal have et ord at sige i den sag. Desuden fagbevægelse og læger. Vi skal under ingen omstændigheder sætte den op, som højrefløjen har hede drømme om.

Lønmodtageren har et ord at skulle have sagt hvert fjerde år (eller oftere) ved Folketingsvalg. Det er sådan vores demokrati fungerer. Jeg anser mig selv for at være ca. en tusindedel demokrat (rundt regnet).

Men efter min mening skal pensionsalderen løbende justeres i forhold til om folk lever længere eller kortere. Der er simpelthen ikke penge til at folk kan være på pension i 20-30 år.

3

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 9 minutter siden, dna skrev:

Men efter min mening skal pensionsalderen løbende justeres i forhold til om folk lever længere eller kortere. Der er simpelthen ikke penge til at folk kan være på pension i 20-30 år.

Det må være hvor meget jobbet og alderen gør ved dig og hvordan vi bedre kan vurdere slitage som afgør pension, at generalisere hvordan alle raske som mindre raske alle kan få folkepension i en bestemt alder, burde være mere fleksibel.
Der sidder dem som vil arbejde til de falder om, så er der dem som har mistet energien og vil stoppe som 60 årig. Der er også dem som allerede som 62 årig har sparet op til en lukrativ pension, andre som bare har nok til at nyde deres alderdom, der må og skal være plads til de individuelle ønsker.

At lave en løbende justering er næsten hvad jeg siger, med forskel i at man også må se på individet og deres job. En hårdt belastet person, kan ikke sammenlignes med Direktør Jensen eller den som sidder med backoffice support til de er 65 år.
Så vi må og skal lære at se på mere end alder, lidt som førtidspension ordningen gav arbejderklassen, et alternativ.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

regeringen vil forhøje pensionsalderen så de rige kan få skattelettelser , så NEJ for hede hule helvede 

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Det må være hvor meget jobbet og alderen gør ved dig og hvordan vi bedre kan vurdere slitage som afgør pension, at generalisere hvordan alle raske som mindre raske alle kan få folkepension i en bestemt alder, burde være mere fleksibel.
Der sidder dem som vil arbejde til de falder om, så er der dem som har mistet energien og vil stoppe som 60 årig. Der er også dem som allerede som 62 årig har sparet op til en lukrativ pension, andre som bare har nok til at nyde deres alderdom, der må og skal være plads til de individuelle ønsker.

At lave en løbende justering er næsten hvad jeg siger, med forskel i at man også må se på individet og deres job. En hårdt belastet person, kan ikke sammenlignes med Direktør Jensen eller den som sidder med backoffice support til de er 65 år.
Så vi må og skal lære at se på mere end alder, lidt som førtidspension ordningen gav arbejderklassen, et alternativ.

Fælles for alle de situationer er at der skal være andre ordninger og muligheder til at tage over. Vi kan ikke sætte pensionsalderen efter hvornår de "hurtigste" er nedslidte. Nogle er nedslidte allerede som 40-årige, men det vil ruinere Danmark hvis vi sætter pensionsalderen efter dette. Derudover vil to personer som laver nøjagtig det samme i løbet af deres karriere blive nedslidt forskelligt fordi mennesker er forskellige.

Allerede nu kan folk stoppe med at arbejde, hvis det er det de vil og det har jeg ikke hørt at der er planer om at lave om på.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 19 minutter siden, dna skrev:

Vi kan ikke sætte pensionsalderen efter hvornår de "hurtigste" er nedslidte. .

Man kan jo lave arbejdsplads vurderinger præcis som man gør indenfor kommunen idag, og det samme kan man gøre for andre brancher. At der så er svage mennesker og andre med styrke gør os forskellige og varetager de personer samme position i et job, så vil det jo stadig betyde der er nogen som opfylder pladserne som planlagt og andre viger, fordi de ikke har styrken til 10 år mere.
Kan man finde løsningen, som på arbejdsløsheden indenfor visse områder, så kan man også skabe interesse for visse job hvor fysisk belastningen er højere , og chancen for at slides op er større.  Man kan ikke tage højde for sygdom udover det man kan ved almindelig helbredscheck, så det må jo komme an på dette, hvis arbejdsgiver stiller krav.

Jeg er sikker på man kan lave pladser til svage og de stærke, som set ud fra antal fuldtidsstillinger og ikke set ud fra antal personer som vil have samme job.

Hvad mener du med at folk kan stoppe med ar arbejde? Kan alle det med hjælp, eller er du inde på pensionsordninger som de har haft i 30 år? For så har du jo glemt dem uden? De skal kunne vælge som de rige kan, uden at de smides ud i økonomisk krise, som du siger, fordi de er slidt ned.

Redigeret af DenBruneMunk
1

Del dette indlæg

Del på andre sites

For mig at se er der ingen tvivl om at vi er nødt til at sætte pensionsalderen op, da vi netop bliver ældre, også dem som har arbejdet hele livet.

Er 41 år i dag, og skal nok forvente at kunne gå på pension når jeg er omkring de 70 år. Min far på 77 år synes det lyder helt vildt da han selv valgte at gå på efterløn da han var 62½ år, og specielt de efterfølgende 10 år havde ti rigtig gode år, hvor det første er de sidste par år han er begyndte med at skrænte lidt og hvor alderen på den måde er begyndt med at trykke.

Når jeg kigger rundt på de ældre folk jeg kender, så er det ikke dem som har siddet på kontor hele dages liv som har det bedst efter at de er gået på pension, da de ofte går helt i stå der. Modsat dem som er arbejdere og også altid har haft gang i en del praktiske ting i fritiden, der holder de sig netop i gang med at de fritidsprojekter som nu fylder mere, og de holder sig i gang på den måde som også gør at de er ved bedre helbred end dem som bare har sat sig hjem i lænestolen. Nu er det lidt en generalisering for der er naturligvis også kontorfolk som har haft en aktiv fritid og som forsætter med at have det efter at de er gået på pension.

Men der er en anden ting der er mere brug for end lavere pensionalder, og det er at vi får indført en generel seniorordning på arbejdsmarkedet, som giver de ældre på arbejdsmarkedet mulighed for at gå på nedsat tid til feks. 30 timer om ugen fra de bliver 60 år. Hvor man så selv finder ud af med arbejdsgiveren om det skal være med 5 korte dage eller en ugentlig fridag.

For dem jeg kender der har sådan en seniorordning er rigtig glade for det, og forestiller mig lidt at man kan lave den i 2 trin så når man bliver feks. 65 år har man så lov til at gå ned på 25 timer. Men det skal naturligvis være helt frivilligt om man vil med i den ordning eller ej, hvor man naturligvis også må forsætte på fuld tid.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, artem666 skrev:

Men der er en anden ting der er mere brug for end lavere pensionalder, og det er at vi får indført en generel seniorordning på arbejdsmarkedet, som giver de ældre på arbejdsmarkedet mulighed for at gå på nedsat tid til feks. 30 timer om ugen fra de bliver 60 år. Hvor man så selv finder ud af med arbejdsgiveren om det skal være med 5 korte dage eller en ugentlig fridag.

Den kan jeg kun sige hep til - lige som jeg mener at det kan være hensigts mæssigt at have en mere fleksibel arbejds tid for personer med børn under 10 år.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 18 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Man kan jo lave arbejdsplads vurderinger præcis som man gør indenfor kommunen idag, og det samme kan man gøre for andre brancher. At der så er svage mennesker og andre med styrke gør os forskellige og varetager de personer samme position i et job, så vil det jo stadig betyde der er nogen som opfylder pladserne som planlagt og andre viger, fordi de ikke har styrken til 10 år mere.
Kan man finde løsningen, som på arbejdsløsheden indenfor visse områder, så kan man også skabe interesse for visse job hvor fysisk belastningen er højere , og chancen for at slides op er større.  Man kan ikke tage højde for sygdom udover det man kan ved almindelig helbredscheck, så det må jo komme an på dette, hvis arbejdsgiver stiller krav.

Jeg er sikker på man kan lave pladser til svage og de stærke, som set ud fra antal fuldtidsstillinger og ikke set ud fra antal personer som vil have samme job.

Hvad mener du med at folk kan stoppe med ar arbejde? Kan alle det med hjælp, eller er du inde på pensionsordninger som de har haft i 30 år? For så har du jo glemt dem uden? De skal kunne vælge som de rige kan, uden at de smides ud i økonomisk krise, som du siger, fordi de er slidt ned.

Igen er det andre ordninger som skal samle folk op som er nedslidte eller på anden måde ikke kan klare arbejdsmarkedet. Det er ikke pensionsalderens opgave.

Der er ingen, der tvinger dig til at arbejde. Du kan endda stadig få hjælp i form af lægehjælp og alle de andre, brug af bibliotek og mange af de andre skattebetalte goder vi har. Men du kan naturligvis ikke hæve penge fra samfundet hvis du er arbejdsdygtig, men ikke vil arbejde.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, dna skrev:

Igen er det andre ordninger som skal samle folk op som er nedslidte eller på anden måde ikke kan klare arbejdsmarkedet. Det er ikke pensionsalderens opgave

Det er ikke direkte pensions alder relateret - men hvilke tilbud er det du refererer til?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind