dewey

H. C. Ørsted Gymnasiet har forbudt alle former for religiøse ritualer.

118 svar i dette emne

Skrevet (redigeret)

http://denkorteavis.dk/2017/3ny-gymnasium-forbyder-bederum-nu-klager-muslimske-elever/

Og en elev har klaget til Ligebehandlingsnævnet. fordi hun mener, at det er diskrimination.

Det afviser skolens direktør, Lone Hansen pure. Forbuddet glæder alle religioner, siger hun til TV2.

Er det diskrimination at forbyde enhver form for religiøse ritualer, hvad mener du?

Overhovedet ikke da det gælder alle religioner, og forøvrigt er det en fornuftig beslutning H. C. Ørsted Gymnasiet har truffet, religion kan dyrkes i fritiden og ikke i skoletiden.

Redigeret af dewey
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Har vi ikke religionsfrihed i landet..?

Er den meget længere end det?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, Oh White Wolf skrev:

Har vi ikke religionsfrihed i landet..?

Er den meget længere end det?

Nu har religionsfrihed vist ikke så meget at gøre med, at et gymnasie forbyder religiøse ritualer.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, dewey skrev:

Nu har religionsfrihed vist ikke så meget at gøre med, at et gymnasie forbyder religiøse ritualer.

Har svært ved at se, at det ikke har. - For mig er det grundslovsstridigt, men det det må retssalene afgøre..

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Nu stoler jeg ikke rigtig på DKA som gentagne gange har vinklet sager så det passede deres agenda. Nogen som ellers har noget facts på den nyhed? 

Men generelt kan jeg ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt? 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det er åbenbart en beslutning fra 2015. Grunden skulle være at man har oplevet  "social kontrol" pres fra bestemte elever om det er okay at drikke til fester, eller om påklædninger var i orden osv. 

Det er jeg kun enig i skal stoppes. Det kan sammenlignes med mobning/gruppepres ect. — Jeg mener dog ikke at løsningen bør være forbud imod ""stillerum" som det reelt er. 

Det bliver spændende at høre hvad nævnet kommer frem til.:) 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det er på tide at alle religiøse ritualer bliver forbudt i alle offentlige rum , vi lever i 2017 at folk tror på sådan noget nonsens og det gæller alle religioner , jeg fatter det ikke 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 4 timer siden, Oh White Wolf skrev:

Har svært ved at se, at det ikke har. - For mig er det grundslovsstridigt, men det det må retssalene afgøre..

Det har ikke noget med religionsfrihed at gøre. Gymnasierne er selvejende, private institutioner (så vidt jeg husker) og derfor kan de gøre stort set som det passer dem med hensyn til at sætte sådanne regler op.

Der findes også kristne gymnasier og her fra sidste år kom der også et muslimsk gymnasium.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, ThomasSneum skrev:

Det er åbenbart en beslutning fra 2015. Grunden skulle være at man har oplevet  "social kontrol" pres fra bestemte elever om det er okay at drikke til fester, eller om påklædninger var i orden osv. 

Det er jeg kun enig i skal stoppes. Det kan sammenlignes med mobning/gruppepres ect. — Jeg mener dog ikke at løsningen bør være forbud imod ""stillerum" som det reelt er. 

Det bliver spændende at høre hvad nævnet kommer frem til.:) 

Der tales specifikt om bederum, ikke stillerum. Reaktionen på forbudet mod bederum var hvorfor stillerum ikke var omfattet af et lignende forbud.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-05-klage-kan-stoppe-forbud-mod-bederum-derfor-blev-forbuddet-indfoert

Det er nemt at forestille sig hvordan bederum kan blive genstand for gruppepres mod de mere moderate muslimer...

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 8 timer siden, Cody skrev:

Der tales specifikt om bederum, ikke stillerum. Reaktionen på forbudet mod bederum var hvorfor stillerum ikke var omfattet af et lignende forbud.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-05-klage-kan-stoppe-forbud-mod-bederum-derfor-blev-forbuddet-indfoert

Det er nemt at forestille sig hvordan bederum kan blive genstand for gruppepres mod de mere moderate muslimer...

Det lyder tåbeligt kun at oprette bederum. Stillerum eller reflektionsrum kan anvendes bredere, og er vist også det som de studerende plæderer for Idag. Hvilket jeg mener er fint, så længe skolen har plads til det.

Mobning og gruppepres skal altid bekæmpes uanset. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind