Helle H

Hvad er straframmen?

Recommended Posts

Helle H    465
Helle H

Mit spørgsmål her er om nogen ved hvad straframmen er for bevist/fuldbyrdet mordforsøg/manddrab?

4 Etniske danske unge mænd forsøger at myrde en udenlandsk ung mand med en brandbombe, hvad står de 4 til af straf?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MortenJ    51
MortenJ
For 38 minutter siden, Helle H skrev:

Mit spørgsmål her er om nogen ved hvad straframmen er for bevist/fuldbyrdet mordforsøg/manddrab?

4 Etniske danske unge mænd forsøger at myrde en udenlandsk ung mand med en brandbombe, hvad står de 4 til af straf?

Forsætligt drab: 5 år til livstid (typisk 16 år)

Sagen kompliceres så lidt af at de er 4 om det. Jeg kender ikke sagen godt nok til at kunne sige noget konkret, men man kunne godt forestille sig at der var en eller flere "medløbere" og en eller to "hovedansvarlige" at medløberne måske kunne nøjes med en lavere straf. Jeg kunne dog ikke forestille mig at nogen af dem slipper uden fængsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H    465
Helle H
For 12 minutter siden, MortenJ skrev:

Forsætligt drab: 5 år til livstid (typisk 16 år)

Sagen kompliceres så lidt af at de er 4 om det. Jeg kender ikke sagen godt nok til at kunne sige noget konkret, men man kunne godt forestille sig at der var en eller flere "medløbere" og en eller to "hovedansvarlige" at medløberne måske kunne nøjes med en lavere straf. Jeg kunne dog ikke forestille mig at nogen af dem slipper uden fængsel.

Mit spørgsmål går på mordforsøg/drabsforsøg men du svarer på fuldbyrdet mord/drab, der er nok forskel på straframmerne!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MortenJ    51
MortenJ
For 47 minutter siden, Helle H skrev:

Mit spørgsmål går på mordforsøg/drabsforsøg men du svarer på fuldbyrdet mord/drab, der er nok forskel på straframmerne!

Du har ret, det overså jeg helt, beklager.

Statsadvokaten skal først beslutte om sagen skal for et Nævneting eller Domsmandsret.

Domsmandsret: Op til 3 år og 11 måneder. ("Under 4 år")

Nævneting: Ingen øvre grænse.

Kilde: Politifuldmægtig Dorthe Hejlskov

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H    465
Helle H
For 1 minut siden, MortenJ skrev:

Du har ret, det overså jeg helt, beklager.

Statsadvokaten skal først beslutte om sagen skal for et Nævneting eller Domsmandsret.

Domsmandsret: Op til 3 år og 11 måneder. ("Under 4 år")

Nævneting: Ingen øvre grænse.

Kilde: Politifuldmægtig Dorthe Hejlskov

Tak for info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MortenJ    51
MortenJ
For 1 minut siden, Helle H skrev:

Tak for info.

Igen er det vigtigt at huske på at de var 4 personer og at det kan give rigtig mange komplikationer.

Min tanke er at sagen er så alvorlig og grov at man vælger et Nævneting, men at det ikke nødvendigvis betyder at de alle får en lang straf. Det her er baseret på hvad jeg har set i medierne med tidligere sager, men min tanke er at der bliver fundet en hovedansvarlig (vedkommende som skaffede mordvåbnet) som får 10+ år i brummen og at de andre slipper billigere, men ikke uden fængsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H    465
Helle H
For 20 minutter siden, MortenJ skrev:

Igen er det vigtigt at huske på at de var 4 personer og at det kan give rigtig mange komplikationer.

Min tanke er at sagen er så alvorlig og grov at man vælger et Nævneting, men at det ikke nødvendigvis betyder at de alle får en lang straf. Det her er baseret på hvad jeg har set i medierne med tidligere sager, men min tanke er at der bliver fundet en hovedansvarlig (vedkommende som skaffede mordvåbnet) som får 10+ år i brummen og at de andre slipper billigere, men ikke uden fængsel.

Jeg tør slet ikke sige hvad jeg håber straffene bliver!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy    5.451
mgy

Foreløbig har jeg mest set det omtalt i aviserne som "grov vold", hvilket vist er årets underdrivelse. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MortenJ    51
MortenJ
On 17/02/2017 at 22:59, mgy skrev:

Foreløbig har jeg mest set det omtalt i aviserne som "grov vold", hvilket vist er årets underdrivelse. 

Det er jo netop det. Er det grov vold eller modforsøg at sætte ild til nogen? Jeg vil jo mene at det er grænsende til tortur. Man må f.eks. ikke bruge napalm og andre våben som dræber langsomt og smertefuldt i krig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H    465
Helle H
For 36 minutter siden, MortenJ skrev:

Det er jo netop det. Er det grov vold eller modforsøg at sætte ild til nogen? Jeg vil jo mene at det er grænsende til tortur. Man må f.eks. ikke bruge napalm og andre våben som dræber langsomt og smertefuldt i krig.

Ja det burde udløse dobbelt straf!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind