Strikvanten

Regler for filmfremvisning

4 svar i dette emne

Hvordan er reglerne for filmfremvisning? Jeg vil gerne holde et arrangement i den lokale kulturbiograf med mit frivillige arbejde, hvor vi vil vise en film gratis (ikke en af dem biografen viser, men en vi selv finder). Er det helt udelukket, eller kan man godt, når der ikke tages betaling for det?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Spørg dem der har lavet filmen, eller filmselskabet bag. Nogen små film vil gerne have at de skal vises så meget som muligt så skuespillerne/selskabet bliver kendt, så de kører ikke med copyright m.m. eller nogle regler. Så spørg dem der har haft med selve filmen at gøre :-)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 8 timer siden, Strikvanten skrev:

Hvordan er reglerne for filmfremvisning? Jeg vil gerne holde et arrangement i den lokale kulturbiograf med mit frivillige arbejde, hvor vi vil vise en film gratis (ikke en af dem biografen viser, men en vi selv finder). Er det helt udelukket, eller kan man godt, når der ikke tages betaling for det?

Der står i Ophavsretslovens § 67, stk. 1 (min fremhævning og understregning):

Billedoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden, før 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da optagelsen fandt sted. Hvis en billedoptagelse udgives eller offentliggøres inden for dette tidsrum, varer beskyttelsen dog, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor den første udgivelse eller offentliggørelse fandt sted, alt efter hvilket tidspunkt der er det første.

Det afgørende er altså om man gør filmen ”tilgængelig for almenheden”, dvs. om man fremviser den offentligt. Så spørgsmålet er om dit arrangement må kaldes offentligt eller privat, altså om alle har adgang, eller om det på en eller anden måde kun er for en sluttet kreds. Hvis alle har adgang, må i ikke vise en film.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 21 timer siden, IHS skrev:

Der står i Ophavsretslovens § 67, stk. 1 (min fremhævning og understregning):

Billedoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden, før 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da optagelsen fandt sted. Hvis en billedoptagelse udgives eller offentliggøres inden for dette tidsrum, varer beskyttelsen dog, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor den første udgivelse eller offentliggørelse fandt sted, alt efter hvilket tidspunkt der er det første.

Det afgørende er altså om man gør filmen ”tilgængelig for almenheden”, dvs. om man fremviser den offentligt. Så spørgsmålet er om dit arrangement må kaldes offentligt eller privat, altså om alle har adgang, eller om det på en eller anden måde kun er for en sluttet kreds. Hvis alle har adgang, må i ikke vise en film.

I hvert fald ikke uden samtykke fra den, der administrerer ophavsretten. Samtykket er det afgørende. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind