Oh White Wolf

Jeg har ikke børn, men.. (Opdragelse af dine børn).

Recommended Posts

Oh White Wolf

Jeg sad netop på facebook og skrev følgende:

"You know.. Kids are their own; not yours. They belong to them; you get to raise them. - If he want's a ponytail, let him have it. Your job is to support him, in being who he is; not for you to tell him who you think, he is. Listen to your kids, it's what you're there for. "

Som sagt, jeg har ikke børn (men håber, jeg når at blive far en dag), men jeg har alligevel rimeligt klare holdninger til opdragelsen af dem, hvis de kommer, og ovenstående rammer det ret godt ind.

Er du enig? Uenig? Og hvorfor? - Lad os få en debat om opdragelse?

S.

Redigeret af Oh White Wolf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Det mest relevante er vel så at starte med at spørge sig selv, hvorfor opdrager jeg mine børn og hvad er det endelige formål med det?

Også Maeves eksempel med barnet som ikke bliver opdraget, bliver opdraget, men bare til at det lærer at det er verdens enevældige hersker, hvad der på lang sigt er uhensigtsmæssigt for barnet.

Opdragelse er jo i virkligheden bare prægning af mennesker (det er en livslang proces) til hvordan de indgår i sociale relationer.

Hverken mere eller mindre efter min mening

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Zoxa rammer IMO ganske godt her.  Formålet med opdragelsen er på det allermest grundlæggende plan at sørge for at barnet bliver klart til at kunne klare sig selv på bedst mulig vis i den verden vi lever i.  Dvs. at ungen lærer en række forskellige færdigheder, som sætter det i stand til at navigere rundt i samfundet og relationer til andre mennesker, på mest hensigtsmæssige vis. 

Nej, det er nok ikke så vigtigt om knægten gerne vil have en hestehale.  Men det er vigtigt for barnet at forstå at der i nogen situationer er negative konsekvenser ved at have sådan én, og afhængigt af hvor knægten kommer, og hvad han laver, så kan det være uhensigtsmæssigt eller farligt at have langt hår på den led.

Børn skal forsøge at skubbe til de grænser, der bliver sat op for dem, men som forældre er det også ret vigtigt at være klar over at barnet skubber indtil de rammer grænsen.  Så hvis du ikke sætter grænser, og de grænser ikke er faste, så bliver resultatet et utrygt barn, og en unge, der bliver en pest at være i nærheden af, fordi det ikke er vandt til at der er forskellige spilleregler, som det skal indordne sig.  "Nej (ikke lige nu/idag)" er en møg vigtig ting at lære sit barn, da det er en del af det at lære at behovsudskyde, hvilket er essentielt for vores evne til at eksistere her i verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind