dewey

Trump underskriver dekret: Begrænser adgangen for muslimske flygtninge

Recommended Posts

dewey

http://www.bt.dk/udland/trump-underskriver-dekret-begraenser-adgangen-for-muslimske-flygtninge

»Jeg sørger for en grundig og kritisk vurdering for at holde radikale, islamistiske terrorister ude af USA. Vi vil ikke have dem her,« siger præsidenten ifølge Reuters.

»Vi ønsker kun dem, som vil støtte vores land og elske vores folk.«

Det Hvide Hus har endnu ikke offentliggjort det præcise indhold af dekretet, men torsdag skrev The Washington Post og The New York Times, at Trump vil suspendere USA's flygtningeprogram i fire måneder.

Ifølge et udkast, som de to store aviser er i besiddelse af, vil Trump lukke for flygtninge fra Syrien på ubestemt tid, indtil han vurderer, at de ikke længere udgør en fare for landets sikkerhed.

Trump siger dog fredag, at han vil prioritere syriske kristne, som flygter fra det borgerkrigshærgede land.

Yderligere vil det øvrige program, der lader flygtninge komme til USA, ifølge udkastet blive sat på pause i 120 dage, indtil den nye administration har udarbejdet en ny landeliste.

Foruden Syrien vil Donald Trump også sætte et foreløbigt stop for, at der bliver givet visum til personer fra Irak, Sudan, Iran, Libyen, Somalia og Yemen.

Behandling af visumansøgninger fra lande, der vurderes at udgøre en terrortrussel, vil blive suspenderet i 30 dage. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Af udkastet til det nye dekret fremgår det også, at det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, får tre måneder til at udarbejde en plan for sikre zoner i selve Syrien. Her skal syriske civile kunne søge tilflugt.

http://www.bt.dk/udland/nobelprismodtager-malala-om-trumps-flygtningestop-jeg-er-knust

Malala Yousafzai opfordrer den amerikanske præsident til ikke at opgive verdens "mest forsvarsløse".

- Jeg er knust over, at præsident Trump har lukket døren for børn, mødre og fædre, der flygter fra vold og krig, udtaler den 19-årige Malala i en erklæring.

Hun blev i 2012 skudt i hovedet af Taliban efter at have kæmpet for pigers ret til at gå i skole i sit hjemland, Pakistan.

- I denne tid med usikkerhed og uro rundt om i verden beder jeg præsident Trump om ikke at vende ryggen til verdens mest forsvarsløse børn og familier, tilføjer hun i erklæringen, bare øjeblikke efter at Trump underskrev dekretet.

Hvad mener du om Trump's dekret?

For mig er det forståeligt, han handler ikke anderledes end mange statsledere i EU's østeuropæiske medlemslande, derudover tager jeg hatten af for ham, at han overholder bl.a. dette valgløfte, han gav under valgkampen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Jeg mener at han kan underskrive lige så mange dekreter han lyster; men hvis de bliver anfægtet ved domstolene og ikke træder i kraft, er det ren tomgang og valgflæsk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 21 minutter siden, Zoxa skrev:

Jeg mener at han kan underskrive lige så mange dekreter han lyster; men hvis de bliver anfægtet ved domstolene og ikke træder i kraft, er det ren tomgang og valgflæsk

Hvilke forbehold skulle det være?  At smide muslimer ud, er ikke et brud på forfatningen i USA? At man bygger en mur imod Mexico mener jeg heller ikke du kan anfægte som noget brud på love.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hvilke forbehold skulle det være?  At smide muslimer ud, er ikke et brud på forfatningen i USA? At man bygger en mur imod Mexico mener jeg heller ikke du kan anfægte som noget brud på love.

Der findes ingen forbehold for et land, der har ret og er forpligtet til at beskytte sit land og sit lands borgere, ethvert land har ligeledes ret til selv at bestemme, hvem de lukker ind i deres respektive lande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 30 minutter siden, Zoxa skrev:

Hvem mener du skulle anfægte Trump's dekreter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
For 3 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Den sidste ved jeg ikke nok om, men budgettet skal godkendes af div. instanser og man kan jo gisne om at de siger nej.

Dekret eller ej

Den første - der er ikke tale om at udvise muslimer fordi de er muslimer, men at udelukke at modtage nye flygtninge som er muslimer, og jeg kunne godt forestille mig at den (faktisk begge)  er i strid med den Amerikanske forfatning (jeg har nu ikke sat med ned og læst den fra første versal til sidste punktum) og forfatmningen slår jo netop på at alle mand er lige og enhver har ret til at praktisere sin tro

Uanset hvad, kan den ryge for en domstol og sagen kan snildt trække ud i 8 år, og så er dekretet værdiløst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
Lige nu, dewey skrev:

Hvem mener du skulle anfægte Trump's dekreter?

USA har en hel hær af private menneske rettigheds organisationer, og advokater og så er der de internationale organisationer og domstole...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 minutter siden, Zoxa skrev:

Uanset hvad, kan den ryge for en domstol og sagen kan snildt trække ud i 8 år, og så er dekretet værdiløst

Jeg tror at Trump, i sit egenskab af Præsident, nok vil gøre dette lidt som han har magten,

Først træder vi over hegnet, og så siger vi undskyld bagefter det ligger ned men så har vi jo også væltet det først.

Jeg synes lidt det må ligge der, hvor præsidenten omstøder domme, som domstole har afgjort . Vil de, så kan de.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ubeskriveligt

Ganske fornuftigt. Vi ser samme trends i mange europæiske lande. Da det samtidig er noget jeg har advokeret for i mange mange år, kan jeg kun beskrive det som en glædelig nyhed og håbe at lille Danmark følger trop og får gang i repatrieringerne snarest muligt. Muslimer hører nu engang til i muslimske lande, der har de det bedst og derfor har vi det også bedst. Punktum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody
For 3 timer siden, dewey skrev:

Der findes ingen forbehold for et land, der har ret og er forpligtet til at beskytte sit land og sit lands borgere, ethvert land har ligeledes ret til selv at bestemme, hvem de lukker ind i deres respektive lande.

Helt enig og Trump's beslutning om at beskytte land og borgere tjener ham til ære. En holdning der er totalt fraværende i Vesteuropa desværre....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind