Oh White Wolf

Handel med værdipapirer, en rookies spørgsmål og rejse.

Recommended Posts

Oh White Wolf

Kære Jubii!

Jeg sidder og tænker på at gå igang med at handle med værdipapirer.

Imidlertid er jeg fuldstændig rookie i det, og skal lære det hele fra bunden.

Jeg har ingen planer om at blive rig af det, syntes bare det kunne være spændende.

Derfor vil jeg høre om et par ting; 

* Er der nogen, der vil tage sig tiden til at forklare mig, mere eller mindre uddybende, om hvordan det foregår? -  Jeg har check på, at man,  optimalt set, køber billigt og sælger dyrt, men.. Hvad mere..? Hvordan kontakter jeg en børsmægler for de her ting, hvad tager de for det, hvor meget bør jeg, minimum, investere.. Hvordan foregår det.?

* Dertil: der var, i tidernes morgen, en bank, der kørte et aktiespil, hvor man med fiktive penge kunne spille på den rigtige børs - jeg mener at man fik 250.000,- fiktive kroner som man så kunne spille for; er der nogen, der ved om det stadig findes, og om man bare kan tilmelde sig?

* sidst: er der nogle rookies guides, som I kan henvise til, der vil kunne lette min vej ind i denne verden..?

Slutteligt, en detalje; Jubii, og denne tråd vil dukke op på søgefeltet i Google når man søger på guides om disse ting, så prøv at holde jeres svar konkrete og saglige :)

Det var det, glæder mig til at høre fra jer :)

/Wolf

Redigeret af Oh White Wolf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Det meste simple er bare at købe aktier i din netbank. Der er en lille kurtage hver gang du handler. Uden jeg helt kan huske hvor stor den er, så taler vi om noget i retning af 0,2% banken tager af beløbet hver gang du handler, men det afhænger naturligvis også af den bank du har, hvor nogle er billigere end andre.

En anden mulighed er at oprette sig på feks. Nordnet.dk som nok har den laveste kurtage. Ulempen er at hvis du er en lidt spontan type som mig, så kan du jo ikke pludselig købe nogle aktier, med mindre at der står nogle penge på din konto ved Nordnet, hvor det kræver at du først overfører pengene fra din normale bank til Nordnet, hvor du så efterfølgende kan lave din investering.

Med hensyn til at købe og sælge som daytrader, så er det meget svært at ride på bølgerne, altså med at købe på det rigtige tidspunkt når kursen er lav og sælge når kursen er høj. Langt de fleste private investorer som mig kører med langtids investering. Hvor man køber nogle aktier, og så nærmest glemmer alt om dem, og efter 10 år er de måske det dobbelt værd.

Ud over kurtagen er der også en udgift til depot, hvor du nogle steder skal betale omkring 200 kr om året for et depot for hvert land du har aktier i.

Sidst men ikke mindst er det bedste råd at sørge for at have en god spredning, hvor du ikke sætter alle dine penge i en aktie, men spreder dem ud over mindst 5-10 aktier, og inden for forskellige brancher osv. Altså feks. bank, medicinal industri, shipping, vindmøller, byggeri, it osv. Da store problemer inden for en branche så ikke vil påvirke dig på samme måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Oh White Wolf

Tusind tak for svar :) - Hvordan med det aktiespil der? Er der nogen, der kender noget til det?

/S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

det var Berlingske og finans.dk som havde det, men de kører det ikke mere.

Og en gylden tommelfinger regel - når folket fattes penge købes der små ting som fks kosmetik og maling, i opgangstider bolig, køkkener og dyrt inventar.

Så lige nu hitter Nestle og Ikea segmentet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bronzo

Du kan gratis oprette en konto og et tilhørende depot hos Nordnet, som pt. nok har den bedste og mest overskuelige investeringsportal.

Tidligere havde Nordea deres Onlineinvestering, som faktisk var bedre og mere overskuelig - men så glemte de at opdatere den og nu skal man betale for deres rimelig dårlige og uoverskuelige Investor.

Hos Nordnet kan du tilkøbe deres Wintrade - så kan du dels få online kurser, dels handle billigere og dels kan du i modsætning til din alm. bank, optage lån mod pant i dine aktier til markedets billigste rente - 0,99% (Quicklån gå hjem og vug) og bruge dem til køb af hus, bil eller flere aktier - ja, du kan endda på daglig basis mellem kl. 9 og 17 låne endnu flere penge og investere dem i aktier mm. uden at betale rente - man skal bare huske at lukke sine positioner inden kl. 1655 - kræver at man har lidt erfaring og tid til at følge med.

Men start med f.eks. at overføre kr. 100.000 til din konto i Nordnet - og så investerer du 60 % i 2 - 3 aktier og holder lidt øje med dem, køber og sælger lidt som du nu synes, så du kommer lidt ind i det og vænner dig til at trykke på knapperne, hvormed du sender 20 - 30.000 efter en aktie - eller får dem hjem igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyeng

Faldt lige over den her tråd, selvom den ikke er helt ny, og tænkte at jeg ville komme med lidt input. 

Jeg handlede selv med værdipapirer for en del år tilbage og startede igen i 2016. 

Egentlig kommer Artem godt omkring de mest grundlæggende punkter, når man er helt ny på markedet. Sørg for at spred dine investeringer i brancher og evt. lande. Drop tanken om kortsigtede investeringer/daytrading, da de færreste uden relevant baggrund og erfaring vil kunne tjene mere på det end på langsigtede investeringer.

Ved langsigtede investeringer skal du egentlig "bare" sætte dig ind i hvilke selskaber der er stabile og har vækstpotentiale også fremover. At fokusere på C20 indekset i starten, vil nok være det smarteste, da det er de mest handlede aktier i Danmark og dermed også der man finder de mest sikre investeringer (selvom intet er sikkert på aktiemarkedet).

Jeg har fulgt Euroinvestor.dk, proinvestor.dk og flere andre sider + Fb-grupper som omhandler aktiehandel, og der får man hurtigt en masse viden. Du vil nok også støde på begrebet TA (Teknisk analyse), som kan lyde rigtig spændende. Det går kort fortalt ud på at handle udelukkende udfra de signaler som graferne og tallene viser hver dag. Det kan fungere for daytradere, hvis de lærer at bruge det korrekt. Men som langsigtet investor vil jeg anbefale Fundemental analyse, som i bund og grund går ud på at sætte sig ind i selskabets økonomi, og på den måde forudse hvilken retning de højst sandsynligt vil gå i fremtiden.

Men det behøver slet ikke være så kompliceret. Læs forskellige debatter og nyheder, følg nogle interessante etablerede selskaber og beslut dig for at investere i 5-10 selskaber i forskellige brancher. Du skal jo i bund og grund bare slå bankens rente for at have tjent penge på det. Men invester forholdsvis høje beløb af gangen, så der ikke ryger for meget i handelsomkostninger. 5.000-10.000 kr. vil jeg mene bør være minimum. Hvis ikke man har det, så bør man spare op og købe når pengene er der. 5 små handler på 1000 kr. vil koste 5 x kurtage, hvorimod én handel på 5000 kr vil koste 1 x kurtage. Kurtagen hos Nordea og Nordnet er vist 29 kr.

En ting der også er værd at nævne, hvis man ikke gider at bruge tid på at følge markedet. Investeringsforeninger. Der vælger du at investere sammen med andre i en forening som har fokus på en bestemt sektor eller et bestemt geografisk område. Der findes et hav af forskellige foreninger, og de fleste private investorer jeg kender, benytter sig af foreninger. Personligt gider jeg ikke, da jeg synes det er kedeligt. Jeg handler fordi det er en hobby og en måde at tilegne sig viden.

Jeg har både konto hos Nordea og Nordnet, men har indtryk af at Nordnet er lidt opreklamerede. Godt nok kører de med lavere priser på visse områder, men så vidt jeg ved er de ikke meget billigere på kurtagen længere, og når man ikke handler ofte, burde det ikke gøre den store forskel. Men det er nok en smagssag. Jeg handler gennem Nordea ca. hver anden måned, og selvom Nordeas platform er elendig, så skal handlen jo bare gennemføres. 

...og en sidste ting; pas på med gode råd fra andre. På debatsiderne rundt omkring vil snedige typer ofte forsøge at påvirke andre til at købe de aktier som de snedige typer selv har i porteføljen. Det er jo grundlæggende det det handler om. At så mange som muligt handler aktien, så den stiger i værdi. 

Redigeret af Nyeng

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
On 17/1/2017 at 22:33, Oh White Wolf skrev:

Kære Jubii!

Jeg sidder og tænker på at gå igang med at handle med værdipapirer.

Imidlertid er jeg fuldstændig rookie i det, og skal lære det hele fra bunden.

Jeg har ingen planer om at blive rig af det, syntes bare det kunne være spændende.

Derfor vil jeg høre om et par ting; 

* Er der nogen, der vil tage sig tiden til at forklare mig, mere eller mindre uddybende, om hvordan det foregår? -  Jeg har check på, at man,  optimalt set, køber billigt og sælger dyrt, men.. Hvad mere..? Hvordan kontakter jeg en børsmægler for de her ting, hvad tager de for det, hvor meget bør jeg, minimum, investere.. Hvordan foregår det.?

* Dertil: der var, i tidernes morgen, en bank, der kørte et aktiespil, hvor man med fiktive penge kunne spille på den rigtige børs - jeg mener at man fik 250.000,- fiktive kroner som man så kunne spille for; er der nogen, der ved om det stadig findes, og om man bare kan tilmelde sig?

* sidst: er der nogle rookies guides, som I kan henvise til, der vil kunne lette min vej ind i denne verden..?

Slutteligt, en detalje; Jubii, og denne tråd vil dukke op på søgefeltet i Google når man søger på guides om disse ting, så prøv at holde jeres svar konkrete og saglige :)

Det var det, glæder mig til at høre fra jer :)

/Wolf

Et råd!

Hold dig på meget lang afstand indtil den dag ude i fremtiden hvor du er 100% inde i den slags, der er 1000 af gribbe der venter på personer som dig og de skyer ingen midler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bronzo
1 time siden, Helle H skrev:

Et råd!

Hold dig på meget lang afstand indtil den dag ude i fremtiden hvor du er 100% inde i den slags, der er 1000 af gribbe der venter på personer som dig og de skyer ingen midler.

Man er nu ligesom nødt til at oprette et depot for at komme igang - ellers kommer man aldrig ind i det - og man kan jo miste sine penge på 1000 vis af andre måder - f.eks. taber en ny bil hurtigt 30 % i værdi - og den kan i modsætning til aktier og obligationer være utrolig svær og langsommelig at afsætte igen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
1 time siden, Bronzo skrev:

Man er nu ligesom nødt til at oprette et depot for at komme igang - ellers kommer man aldrig ind i det - og man kan jo miste sine penge på 1000 vis af andre måder - f.eks. taber en ny bil hurtigt 30 % i værdi - og den kan i modsætning til aktier og obligationer være utrolig svær og langsommelig at afsætte igen ;)

Ja selvfølgeligt er du/man nødt til at oprette et "depot" for at handle med fx. værdipapirer (ligeså kræves der en bankkonto for at há formue/modtage løn-div. offentlige ydelser osv.) staten vil jo há hånd i hanke med at der betales skatter af indtægterne.

Heldigvis har staten nu nogenlunde "hånd i hanke" med handel med værdipapirer.

Redigeret af Helle H

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christina1972

Nu er det efterhånden et par måneder siden, er du kommet videre med dine overvejelser?

Jeg syntes det er en spændende vinkel Helle kommer ind med, og lige netop de økonomiske interesser gør det virkeligt svært for nybegyndere at finde et sted at starte.

Jeg skriver til dagligt om investeringer på bloggen Min Investering og vil anbefale dig at skrive min artikel om indexfonde - Det er en investeringstype de færreste investeringsrådgivere vil anbefale dig, fordi de ikke tjener meget på at henvise dig til det frem for hvis du selv handler aktier på deres platform eller investerer i en dyr investeringsforening.

Ps. jeg tjener heller ikke penge på at anbefale dig indexfonde eller at skrive om dem, men det er den måde jeg selv investerer i aktier og som jeg mener at 90% eller mere af de private investorer får det bedste resultat ved.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind