• Meddelelser

• Debat Høvding

NYT FORA - Historie   18-01-2017

På opfordring har vi beslutte at oprette foraet "Historie". Du finder det nye historiske fora under "Politik, Kultur & Samfund".
      http://www.dindebat.dk/forum/170-historie/

I det nye fora "Historie", kan du vende verdenshistorien... Debattér om alt lige fra 2. verdenskrig til slaget ved Dybbøl Mølle, Den kolde krig, Vikingetiden, Romerriget, til historiske personer som Napoleon, Mao, Cæsar, og historiske projekter som Den kinesiske mur, Area 51. Hører det historien til, så hører det hjemme her.

Tag godt imod det nye fora
      Jubii / Debat Høvding
dewey

Undgå at sponsorere dyremishandling på ferien

17 svar i dette emne

http://jyllands-posten.dk/livsstil/rejser/ECE9282005/undgaa-at-sponsorere-dyremishandling-paa-ferien/

En ridetur på elefantryg, et billede med en tigerunge eller et show med legesyge delfiner.

Dyreelskere betaler gladeligt for at få lov til at komme tæt på de eksotiske dyr på vinterferien rundt om i verden, men paradoksalt nok så er turisterne med til at støtte organiseret dyremishandling, mener Gitte Buchhave, der er direktør i dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection Danmark.

- Det er en misforstået fascination og kærlighed til dyrene, der gør, at man har lyst til at opleve de vilde dyr helt tæt på. Som regel er det forbundet med yderst problematiske og kritisable forhold for dyrene selv, siger hun.

Mange danskere har selv prøvet en tur på elefant- eller kamelryg, og lige så mange har set tyrefægtning eller gået tur med en tilsyneladende tam løve.

Fælles for de mange gode ferieminder er desværre, at der i mange tilfælde er tale om vilde dyr, der er født og opvokset under stærkt kritisable forhold, og som bliver mishandlet for at fungere som turistattraktioner.

Oxford University har sammen med World Animal Protection publiceret en omfattende rapport, der afslører, at op mod en halv million vilde dyr bliver udnyttet og misbrugt i turistindustrien verden over.

- Vilde dyr i fangenskab som underholdning er en praksis, der udelukkende eksisterer på grund af efterspørgslen fra turister. Så derfor er der en mulighed for at komme problemet til livs, hvis turisterne aktivt tager afstand, lyder det fra World Animal Protection Danmarks direktør Gitte Buchhave.

For tiden er fænomenet "tigerselfies" på vej frem i Thailand, hvor tigerunger tages fra deres mødre, hvorefter de bliver udsat for mishandling og udsultning og lever i små bure.

Turister betaler penge for at få lov til at tage billeder med dyrene, men rådet til de danske turister er at lade være med at støtte denne industri, siger Elisabeth Kiørboe, seniorrådgiver fra WWF Verdensnaturfonden.

Der findes stadig måder at opleve de eksotiske dyr, uden at du støtter dansende bjørne eller tigre, der får pisk og lever i små bure.

- Hvis man vil se vilde dyr, så nyd dem i deres naturlige miljø. Der findes masser af muligheder for at tage på safari og se elefanter og andre vilde dyr, siger WWF's seniorrådgiver Elisabeth Kiørboe.

Sådan undgår du at bidrage til dyremishandling:

- Lad være med at betale for en oplevelse, hvor vilde dyr i fangenskab optræder.

- Hold dig fra de såkaldte "tigerselfies" med tigre, der lever under kritisable forhold.

- Rid ikke på vilde dyr som eksempelvis elefanter i Thailand.

- Oplev kun vilde dyr i naturen på dyrenes egne præmisser. Tag eksempelvis på en fotosafari i et reservat, hvor dyrene får lov til at leve i naturen.

Ser du det også som dyremishandling, når vilde dyr i fangeskab bliver benyttet til underholdning for turister?

Jeg gør, jeg har altid synes, at det er skrækkeligt at se på, hvordan de stakkels dyr tvinges til at leve et dyreliv, der er fuldkommen mod deres naturlige levevis, men desværre er der penge i denne tvang, og så længe turister er villige til at understøtte dette for et dyr martyrium ved f.eks. elefantridning,  så længe vil de stakkels forsvarsløse dyr lide, og jeg betvivler, at man kan appellere til menneskers fornuft med, at de ikke deltager i dette dyreplageri, så det endelig stopper.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

To ord: 100% enig

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Vilde dyr burde aldrig holdes i fangenskab, og slet ikke bruges til underholdning.

Men mange dyr ville uddø, hvis ikke vi havde Zoo, haver.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

enig!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg har det meget ambivalent med zoologiske haver. De giver børn adgang til en masse viden (og gode, sunde oplevelser), men omvendt bifalder jeg slet ikke den måde dyrene lever under. Kan man give dyrene et mere vant miljø som f.eks. Knuthenborg gør det, så er det klart et win win.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

Ja hvor er aktivisterne henne. Til at huske folk på det?

Jeg går ind for mere oplysning, der når bredere ud - måske noget humor iblandt, billeder, videos og lign. Det tror jeg ville hjælpe.

Safarimodellen må udvikles og det andet afskaffes.

Redigeret af kirstine.12
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Ja af samme grund kan jeg heller ikke lide cirkus.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 8 timer siden, kirstine.12 skrev:

Ja hvor er aktivisterne henne. Til at huske folk på det?

Jeg går ind for mere oplysning, der når bredere ud - måske noget humor iblandt, billeder, videos og lign. Det tror jeg ville hjælpe.

Safarimodellen må udvikles og det andet afskaffes.

Jeg synes, der er mange reklamer, - både på tv og facebook, og der er da også flere foreninger, som arbejder for at mindske problemet.

Jeg er faktisk imod reklamerne på tv. De er hjerteskærende, og selvom det er med et godt formål, får det også folk til at lukke af følelsesmæssigt eller gør dem urimeligt ked af det; her tænker jeg især på børn.

Jeg ved, at det har hjulpet, at man har påpeget det overfor charterbureauerne, som pga kritik har valgt at fjerne visse ture og f.eks. stoppet med at tilbyde elefantridning. Og det er helt sikkert den vej, vi skal gå. Simpelthen vise, at vi ikke er interesseret i de attraktioner: Lade være med at vælge en restaurant, hvor de har lænket en pelikan til et stakit, Ikke blive tatoveret i den "butik", hvor de har abe i lænke osv.

Hvad angår zoo´s arbejde mange af dem sammen omkring avl og for at forebygge udryddelse. Der er heldigvis også kommet mere fokus på dyrenes velbefindende. - For dem, der ikke kender det, kan jeg ikke anbefale Ree park ved Ebeltoft nok. Det er et fantastisk sted, hvor dyrene har det supergodt. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 11 timer siden, artem666 skrev:

Ja af samme grund kan jeg heller ikke lide cirkus.

Det burde også forbydes, at vildtiere optræder i circus.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 11/1/2017 at 12:42, Smukke Sofie skrev:

Jeg har det meget ambivalent med zoologiske haver. De giver børn adgang til en masse viden (og gode, sunde oplevelser), men omvendt bifalder jeg slet ikke den måde dyrene lever under. Kan man give dyrene et mere vant miljø som f.eks. Knuthenborg gør det, så er det klart et win win.

dyrene har jo mere plads end på et kollegieværelse

`vi lever jo selv i et kunstigt miljø der ikke er naturligt for os, så kan ikke se hvorfor dyrene ikke også skulle ku

vi er jo selv dyr, vi er da i hvert fald ikke planter eller mineraler

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind