dewey

Domstol: Muslimske piger skal svømme sammen med drenge

10 svar i dette emne

http://www.b.dk/globalt/domstol-muslimske-piger-skal-svoemme-sammen-med-drenge

Muslimske forældre kan ikke nægte at sende deres døtre til skolens svømmetimer, hvor både drenge og piger deltager. Det har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg afgjort.

Afgørelsen går imod et tyrkisk-schweizisk par. De mener, at schweiziske skolers praksis med at have svømning for begge køn samtidig, inden de når pubertetsalderen, er i strid med deres religiøse tro.

Domstolen skulle afgøre, hvorvidt den muslimske familie i Basel kan nægte at sende to døtre til svømmelektioner i skolen, fordi der deltager drenge.

Domstolen giver myndighederne i Basel medhold i, at hensynet til social integration berettiger skolen til at afvise forældrenes anmodning om at få pigerne fritaget for svømmetimerne.

Det hedder i afgørelsen, at det er en »legitim hensigt« at beskytte børn af udenlandsk oprindelse fra at blive udstødt socialt.

Det noteres samtidig, at myndighederne i Basel havde forsøgt at indgå et kompromis med forældrene. For eksempel at pigerne kunne iføre sig burkini i svømmeundervisningen.

Domstolen siger, at religiøs frihed er en vigtig europæisk menneskeret, men at social integration vejer tungere i den konkrete sag.

Domstolen finder en bøde, som det schweizisk-tyrkiske par er idømt i Basel, berettiget. De havde per forælder fået en bøde på 350 franc for hver af deres fire døtre. Det giver et samlet beløb på cirka 9700 kroner.

Dommen i Strasbourg falder, efter at Tysklands forfatningsdomstol i Karlsruhe i december også afgjorde, at ultrakonservative muslimske piger skal deltage i svømmeundervisningen for begge køn.

Hvad mener du om dommen?

Jeg synes, den er retfærdig og fornuftig alene for pigernes skyld, dommen fremmer efter min mening pigernes integration i samfundet, så de socialt ikke står uden for det samfunds normer, de lever i, men kan deltage i samfundet på lige fod med deres klassekammerater.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Ja. Selvfølgelig skal de alle sammen svømme sammen. Da vi havde idræt gik alle i bad sammen de første par år (drenge og piger). Det var jo bare sådan det var når faciliteterne ikke var til at dele det op.

Jeg synes det er skørt at det skal diskuteres i retssale. Vi har en kultur her. Gør det nu bare og hold op med at tude. Det burde slet ikke være nødvendigt at kigge i love og paragraffer for den slags.

Kan de ikke gøre ligesom de danske tøser? Af en eller anden årsag havde de altid for stærke menstruationssmerter til at være med i idræt (mindst hver anden uge) og alligevel ingen problemer med at spille fodbold i frikvarteret eller gå til sport efter skole.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Religionsfrihed betyder ikke retsfrihed , så vil folk erklære sig muslim så må de gerne det og leve indenfor egne vægge efter muslimske vilkår. Når man træder ud i offentligheden så er det loven i det land man slår sig ned der gælder, så kan de nok så meget retsforfølge lande, når man ikke vil følge deres religion. Følg loven eller flyt til et land som lever som dig :)

4

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg mener også det er en fin og retfærdig dom.

Som en lille tilføjelse vil jeg lige nævne at det virker som om menneskerettighedsdomstolen også er ved at være træt af nogle muslimers krav på særbehandling. Muslimer er ikke ofre. Muslimer er borgere i de lande de bor i.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg er enig med dommen.
Jeg finder det dog optimalt, hvis den enkelte skole kan finde lokale løsninger på deres udfordringer. Sådan håndterede vi det også da jeg gik i folkeskolen. Enkelte havde det rigtig svært med omklædning, så vores idrætslærer fandt omklædningsrum til dem, og enkelte fik lov at bade i lærens bruser frem for fællesbruserne. Det er fine løsninger, men ikke noget nogen kan gøre krav på.

Når vi alene taler om fælles svømning, så skal de forældre tage sig lidt sammen og arbejde med, ikke imod.    

2

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, ThomasSneum skrev:

Jeg er enig med dommen.
Jeg finder det dog optimalt, hvis den enkelte skole kan finde lokale løsninger på deres udfordringer. Sådan håndterede vi det også da jeg gik i folkeskolen. Enkelte havde det rigtig svært med omklædning, så vores idrætslærer fandt omklædningsrum til dem, og enkelte fik lov at bade i lærens bruser frem for fællesbruserne. Det er fine løsninger, men ikke noget nogen kan gøre krav på.

Når vi alene taler om fælles svømning, så skal de forældre tage sig lidt sammen og arbejde med, ikke imod.    

At tilbyde børn at bruge lærerens bruser var nok ikke faldet i god jord i dag Thomas....

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det kan godt være, at han promoverer sig selv, (ligesom alle andre politikere gør) ,men han tar tabu emner op og får det sagt, som andre ikke tør sige direkte. Pga sin baggrund kommer han tæt på mange cases, og mange der følger især muslimer fra mellemøsten tæt på, hører hvad der rør sig, og hvad deres mål er i ghettoerne.

Der er utroligt meget social kontrol i de kredse, og man må bare ikke blive for dansk, så er man dømt ude. Job og danske værdier arbejder i modsat retning, det er svært at forene og finde sig en identitet der passer ind.

Hana taler meget om krav fremfor offer, og det kan sagtens være vejen frem for de fleste, Er selv  enig i det.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 31 minutter siden, Cody skrev:

At tilbyde børn at bruge lærerens bruser var nok ikke faldet i god jord i dag Thomas....

Altså.. læreren var der naturligvis ikke samtidig. :devil:

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 26 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Altså.. læreren var der naturligvis ikke samtidig. :devil:

Nåh sådan ja så misforstod jeg dig, så er det selvfølgelig helt i orden:D

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

hehe mon ikke de fire piger også er ret tilfredse

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind