• Meddelelser

• Debat Høvding

NYT FORA - Historie   18-01-2017

På opfordring har vi beslutte at oprette foraet "Historie". Du finder det nye historiske fora under "Politik, Kultur & Samfund".
      http://www.dindebat.dk/forum/170-historie/

I det nye fora "Historie", kan du vende verdenshistorien... Debattér om alt lige fra 2. verdenskrig til slaget ved Dybbøl Mølle, Den kolde krig, Vikingetiden, Romerriget, til historiske personer som Napoleon, Mao, Cæsar, og historiske projekter som Den kinesiske mur, Area 51. Hører det historien til, så hører det hjemme her.

Tag godt imod det nye fora
      Jubii / Debat Høvding
dewey

Er Breivik udsat for umenneskelig og nedværdigende behandling?

14 svar i dette emne

http://www.bt.dk/udland/myrdede-77-mennesker-er-breivik-udsat-for-umenneskelig-og-nedvaerdigende-behandling

Anders Behring Breivik kommer i centrum igen. Tirsdag indledes ankesagen, hvor den norske stat forsøger at få ændret dommen, der i fjor gav Breivik medhold i, at hans menneskerettigheder krænkes.

I marts i fjor blev staten dømt for umenneskelig og nedværdigende behandling af ham.

Myndighederne i fængslet var så opmærksomme på sikkerheden omkring massemorderen, at de glemte hensynet til hans menneskerettigheder.

Sådan lød afgørelsen i Oslo byret, hvor Breivik havde stævnet staten for den behandling, han får under afsoningen.

Staten var ikke enig, og derfor er sagen anket.

I byretten blev staten dog frikendt for at have forbrudt sig mod artikel otte om respekt for privatlivet.

Det er Breivik ikke enig i, så han ankede denne del af afgørelsen.

Begge ankesager behandles nu, og der er afsat seks dage til retssagen.

Det var især Breiviks langvarige isolation og de begrænsede muligheder, han havde for at klage over det, som retten lagde vægt på i afgørelsen.

Under retssagen kom det frem, at Breivik flere hundrede gange havde oplevet at blive kropsvisiteret, mens han var afklædt, og at han var alene stort set hele døgnet.

Ifølge dommen er det en umenneskelige og nedværdigende behandling. Desuden blev der vist for lidt hensyn til hans mentale sårbarhed, lød det.

»Fængselsmyndighederne har ladet tankerne om sikkerhed tage overhånd i Breiviks afsoning,« fastslog dommer Helen Andenæs Sekulic.

Er Breivik udsat for umenneskelig og nedværdigende behandling, hvad mener du?

Følelsesmæssig er mit svar nej, det er han absolut ikke, men nu er det sådan, at selv en massemorder som Breivik ikke dømmes ud fra følelser men ud fra straffeloven, og selv en massemorder som Breivik har rettigheder alene efter menneskerettighedskonventionen, om jeg/man/vi kan lide det eller ej, så er det en kendsgerning.

Isolationshaft udsætter den isolerede for et voldsomt mentalt pres, der ofte resulterer i omfattende psykiske symptomer og lidelser lige fra søvnløshed, hjertebanken, hovedpine og forvirring til hallucinationer, stærke depressioner, nedbrydning af identiteten og regulær sindssygdom. Det er påvist i utallige psykiatriske, sociologiske og historiske undersøgelser foretaget i bl.a. USA, Canada, Tyskland, Danmark og Norge fra 1800-tallet og frem til i dag.

Det igen er selv for massemorderen efter konventionen nedværdigende og umenneskelig.

Derfor er jeg overbevist om, at Breivik vinder begge ankesager, men jeg tror ikke, det ændre meget på hans isolation, da jeg formoder at andre fanger ikke vil søge hans nærhed - tværtimod.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg synes de har været for milde mod ham

3

Del dette indlæg

Del på andre sites

Hvis han hellere vil slippes ud blandt de øvrige fanger så lad ham dog. Jeg tvivler på det bliver en dans på roser for ham.

Jeg må indrømme at Breivik-sagen har fået mig til at tvivle på om dødsstraf altid er en dårlig ide. I ekstreme tilfælde som Breivik ville jeg i hvert fald ikke have grædt mange tårer hvis han havde fået en dødsstraf.

6

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 57 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg synes de har været for milde mod ham

Det synes jeg også, men det er vist igen det med vores følelsesmæssige forhold til såden en massemorder og ikke vores logik, hvor vi ved, at der dømmes efter loven.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 27 minutter siden, dna skrev:

Jeg må indrømme at Breivik-sagen har fået mig til at tvivle på om dødsstraf altid er en dårlig ide. I ekstreme tilfælde som Breivik ville jeg i hvert fald ikke have grædt mange tårer hvis han havde fået en dødsstraf.

Jeg er ærkemodstander af dødsstraf, men ville dødsstraf i Breiviks tilfælde ikke have været alt for barmhjertig? han kammer aldrig nogensinde ud igen fra fængslet, så jeg synes livsvarig fængsel er en hårdere straf end dødsstraf, han skal måske sidde fængslet de næste 20-30-40 år måske endda længere.

Havde han fået døsstraf og var blevet henrettet, ville jeg så sandelig heller ikke hverken græde eller sørge over.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 33 minutter siden, dna skrev:

Hvis han hellere vil slippes ud blandt de øvrige fanger så lad ham dog. Jeg tvivler på det bliver en dans på roser for ham.

Jeg er næsten enig i det med dødsstraffen, næsten, fordi han på den måde ville være sluppet for let.

Med den gerning han har begået burde han fratages alle rettigheder.:cool:

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

undskyld udtrykket 

Det er pisse ligegyldigt!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, dewey skrev:

Jeg er ærkemodstander af dødsstraf, men ville dødsstraf i Breiviks tilfælde ikke have været alt for barmhjertig? han kammer aldrig nogensinde ud igen fra fængslet, så jeg synes livsvarig fængsel er en hårdere straf end dødsstraf, han skal måske sidde fængslet de næste 20-30-40 år måske endda længere.

Havde han fået døsstraf og var blevet henrettet, ville jeg så sandelig heller ikke hverken græde eller sørge over.

Jeg er meget enig. Jeg kan personligt komme på virkelig mange ting, der er meget værre end at dø

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, dewey skrev:

Jeg er også modstander af dødsstraf, men jeg har også indset at man kan støde på mennesker som jeg simpelthen ikke mener har fortjent at leve videre. Derfor er min tvivl blevet vakt.

Han har fået 22 års fængsel (og kan principielt prøveløslades lang tid inden da selv om det tror jeg ikke på sker). Norge finder så måske på andre krumspring for at han ikke skal slippes ud i offentligheden. Men det er trods alt ikke sikkert at det lykkes. Der skal formentlig diverse retssager til osv og i sidste ende kan de ende med at han bliver sluppet ud, og måske endda med erstatning. Det kan også være han lykkes med at flygte og derved bliver fri.

Jeg tænker ikke så meget på at han slipper for let med dødsstraf. Jeg ønsker bare ikke han skal have en chance for at blive fri igen og jeg tror at så længe han lever vil han være et åbent sår hos Norges befolkning fordi han sikkert gang på gang vil dukke op i medierne og trække Norge rundt i manegen som han gør med de nuværende retssager. Så tænker jeg at det måske er bedre at få sat et punktum.

For 3 timer siden, Entrelac skrev:

Jeg er næsten enig i det med dødsstraffen, næsten, fordi han på den måde ville være sluppet for let.

Med den gerning han har begået burde han fratages alle rettigheder.:cool:

Som jeg også har skrevet til dewey ovenfor:

Jeg tænker ikke så meget på at han slipper for let med dødsstraf. Jeg ønsker bare ikke han skal have en chance for at blive fri igen og jeg tror at så længe han lever vil han være et åbent sår hos Norges befolkning fordi han sikkert gang på gang vil dukke op i medierne og trække Norge rundt i manegen som han gør med de nuværende retssager. Så tænker jeg at det måske er bedre at få sat et punktum.

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

jeg synes de skal analvisitere ham døgnet rundt, mn ved jo aldrig hvad han kan gemme på

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind