• Meddelelser

• Debat Høvding

NYT FORA - Historie   18-01-2017

På opfordring har vi beslutte at oprette foraet "Historie". Du finder det nye historiske fora under "Politik, Kultur & Samfund".
      http://www.dindebat.dk/forum/170-historie/

I det nye fora "Historie", kan du vende verdenshistorien... Debattér om alt lige fra 2. verdenskrig til slaget ved Dybbøl Mølle, Den kolde krig, Vikingetiden, Romerriget, til historiske personer som Napoleon, Mao, Cæsar, og historiske projekter som Den kinesiske mur, Area 51. Hører det historien til, så hører det hjemme her.

Tag godt imod det nye fora
      Jubii / Debat Høvding
Jubii Debat

Fremtiden er ikke skinner, fremtiden er asfalt!

74 svar i dette emne

VENSTRE & LA mener, at tog hører fortiden til og at det er håbløst at blive ved med at investerer i skinner. "Fremtiden er ikke skinner, fremtiden er asfalt", lyder det fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzensom. Du kan læse hele artiklen her.

Hvad mener du? Skal vi stoppe med at invitere i vores tognet og i stedet bruge pengene på mere asfalt?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Ja er helt enig med Venstre der. Og som udviklingen går lige nu kan man ikke en gang bruge det tidligere argument med at tog er mandskab besparende da en lokufører kan have 50 vogne på slæb. For om få år så vil lastbilerne kører rundt helt uden fører.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Medmindre at man kan lave bilerne meget små så man kan stå op og der kan være to biler ved siden af hinanden hvor der kun er en, så skal man lave rigtig mange veje.

Energiforbruget ved at flytte 400 mennesker er lavest når det sker i et dobbeltdækker tog.

Desuden mener jeg at man i byerne bør lave rigtige supercykelstier med plads til 2 cykler i hver retning, niveaufri passager, midterrabat og afkørsler. De behøver ikke at være bredere end en almindelig villavej og de kan anlægges noget billigere end en motorvej.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

For 1 time siden, artem666 skrev:

Ja er helt enig med Venstre der. Og som udviklingen går lige nu kan man ikke en gang bruge det tidligere argument med at tog er mandskab besparende da en lokufører kan have 50 vogne på slæb. For om få år så vil lastbilerne kører rundt helt uden fører.

En logo-fører kan godt have flere på slæb. Det er et spørgmål om logomotivet og signalsystemer. De kraftigste logomotiver DSB har haft var EG som kunne trække 400 kN. Iore oppe i Sverige kan trække 1200 kN

Redigeret af ab1959
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

Jeg er helt uenig, men jeg bor også tæt på metro området.

Hvis du fks tager strækningen fra Dronninglund ned over limfjordstrækningen på nordsiden og op til Hirtshals hvor der i "gamle" dage var et bumletog som så blev nedlagt pgr af privat bilisme, ser jeg kun god grund til at der i dag fks blev indsat en lignende løsning på den gamle banestrækning.

Det vil i den grad kunne gøre at småbyerne fik liv igen, at unge med studieplads i fks Aalborg gnidningsfrit kunne komme til og fra studier.

Her i min landsdel vil det give rigtig god mening at etablere en letbane fra Køge, henover midtsjælland og op til nordkysten over Hillerød. Så den gamle fem finger plan (endelig) trafikmæssigt bliver sat i værk og sikre mobilitet af de som arbejder som var den gamle kongstanke

Redigeret af Zoxa
1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, ab1959 skrev:

En logo-fører kan godt have flere på slæb. Det er et spørgmål om logomotivet og signalsystemer. De kraftigste logomotiver DSB har haft var EG som kunne trække 400 kN. Iore oppe i Sverige kan trække 1200 kN

Du overser pointen. Problemet ved godstog er at de ikke kan køre direkte fra A til B men kræver omlæsning i begge ender til lastbil. Ud over det så er de i vejen på jernbanenettet for passagertog.

Nye passagertog kan man jo åbenbart ikke finde ud af at lave, og alt ved tog er åbenbart vildt dyrt hvorfor priserne er helt urimelige på trods af masser af tilskud.

Det gør samlet at jeg siger at det ikke er fremtiden. Hvor fremtiden tilhører førerløse busser i mange forskellige størrelser, og føreløse lastbiler der kan fragte varene direkte fra A til B. Da det er en meget billigere, og mere fleksibel løsning.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det mener jeg så ikke helt at jeg gør. Jeg taler ikke godstog eller varetransport, jeg taler om mobilitet for borgerne og det er jo også hvad arbejdsgivere efterspørger.

Mht til førerløshed vil jeg  i hvertfald indtil videre foretrække, at det med hensyn til passager transport, foregår på et skinne stykke :-)

Det kan naturligvis stadig gå galt, men skaderne bliver i nogen omfang begrænset

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

hvilket minder mig om at jeg lige pludselig savner det gamle nat bumle tog til Berlin - ok, jeg er sgu ved at blive gammel

Og færge kaffen ikke at forglemme :rulle:

Redigeret af Zoxa
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg synes, det er skræmmende, at der slet ikke er overvejelser omkring miljø nævnt.

Hvis fremtiden skal være ret meget ved, vil det være en fordel, at vi kan trække vejret. Fællestransport må være fremtiden, om den er offentlig eller ej, skal jeg lade være usagt.

Bilismen, hvor man kører i hver sin bil, er ikke vejen frem. Og det er jo det, der skaber mylderet på vejene! 

Jeg syne stadig tog er en god mulighed. Jeg græmmes, hver gang jeg hører om en studehandel i forhold til motorveje, og jeg mener virkelig, at vi skal prøve på at undgå at få mere af Danmark asfalteret. F.eks. den nye midtjyske motorvej.

Vi har jo veje. Det kan bare ikke gå hurtigt nok! Der tales konstant om økonomisk vækst.Det handler om begærlighed. Alle vil tjene mere! 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 25 minutter siden, Zoxa skrev:

Det mener jeg så ikke helt at jeg gør. Jeg taler ikke godstog eller varetransport, jeg taler om mobilitet for borgerne og det er jo også hvad arbejdsgivere efterspørger.

Mht til førerløshed vil jeg  i hvertfald indtil videre foretrække, at det med hensyn til passager transport, foregår på et skinne stykke :-)

Det kan naturligvis stadig gå galt, men skaderne bliver i nogen omfang begrænset

Nu er der også stor forskel på Storkøbenhavn med S-tog og Metro og feks. Thy-banen.

For det giver god mening i storkøbenhavn med antaller af mennesker i området.

Der er også flere byer som har talt om letbane, som feks. har været meget oppe at vende i Aalborg, men er virkelig en stor investering, som ikke giver ret mange fordele i forhold til de nuværende bybusser. Nu er de i stedet blevet klogere og taler om at lave flere direkte busbaner og indsætte lange knæk-busser. Som for mig at se både er en bedre og meget billigere løsning.

Med Thy-banen som jeg lige talte om, så er det jernbanen fra Struer til Thisted hvor den ender blindt. For snart 10 år siden brugte de 200 mio på nye skinner som skulle gøre at toget kan kører hurtigere. Men det må det dog ikke før de har fået brugt andre 200 mio på nye signalanlæg og fået lukket alle de ubevogtende overskæringer. Hvilket de endnu ikke er færdig med. Alt sammen for at spare 10 min.

Jeg ville hellere have haft nedlagt den jernbane, og så opgraderet hovedvej 11 fra Thisted til Struer for de 400 mio, hvor man kunne have lavet det til en 2+1 vej. Hvis man så samtidig politisk besluttede at lave det til en motortrafikvej, hvor man satte hastigheden op til 100 km/t i timen. Også for busser. Så ville man nærmest kunne have opnået den samme tidsbesparelse bare med bus frem for tog. Da vejen har en mere direkte rute end jernbanen, som snor sig igennem en masse små døde byer.

Jeg er helt klart over at lukningen af jernbanen nok ville kvæle de små landsbyer helt. Men de fleste af dem er allerede døde, hvor skolen og købmanden osv er lukket. Der tror jeg som sagt mere på fremtidige føreløse små busser osv til at betjene de landsbyer. Evt nogle man selv kan bestille gennem en app.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind