ab1959

Er studiegæld ikke et udtryk for manglende realitetssans

Recommended Posts

ab1959

Der går rigtig mange pensionister rundt med ubetalt studiegæld som de aldrig får afdraget og som kommer til at indgå i deres dødsbo.

http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/art5779076/Han-lånte-290.000-kroner-og-har-betalt-en-million-tilbage-men-skylder-en-mere

Er det forkert at sige at de har levet et liv uden at erkende at de burde have sigtet lavere baseret på deres sociale baggrund? Bør unge idag ikke i højere grad se på hvilke forhold de kommer fra - både socialt, men også geografisk, når de ser på uddannelsesmuligheder? 

Det har aldrig været vanskeligere at få bolig som studerende. Søger man på en by som Holbæk (Jeg havde en tråd om denne by for ikke så længe siden), så er der cirka 20 boliger til leje. De fleste i kollegier som starter med ca. 3.500 i husleje. Når man kender niveauet for udeboende SU og regeringens planer for at skære i den, kombineret med at Holbæk har været rigtig dygtig til at fylde butikkerne op med folk i integrationsforløb/jobprøvning, så der er spærret grund af i forhold til fritidsjob, så vil det at studere i Holbæk føre til at man vil sidde i en gældsfælde.

Tilsvarende forhold finder man sikkert i andre byer. Unge som studerer vil blive tvunget ud på lånemarkedet og så ved de at de vil sidde i gæld resten af livet.

Vil det så ikke være mere fair overfor sig selv og samfundet at lade være med at gå efter lange uddannelser?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, ab1959 skrev:

Unge som studerer vil blive tvunget ud på lånemarkedet og så ved de at de vil sidde i gæld resten af livet.

Vil det så ikke være mere fair overfor sig selv og samfundet at lade være med at gå efter lange uddannelser?

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan i det mindste fortælle, at jeg kommer ud af en meget stor familie, dvs. med 2 søstre og mange fætre og kusiner i mellemtiden også med niecer og nevøer, vi har så godt som alle studeret, men ingen af os har nogensinde haft studiegæld, vi har ALLE som en boet hjemme i vores studietid, og det tror jeg har sparet os for studiegæld, vi stillede heller ingen krav på noget som helst, og som mine forældre sagde til os 3 søstre, "Jeg betaler jeres studium, men vil i ikke bo hjemme, må i selv tjene til alle jeres udgifter, lommepengene måtte vi selv tjene til i studietiden, og vi arbejdede alle 3 ved siden af vores studium.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet

De tilfælde er jo ikke relevante i dag hvor renten er meget lavere end den var dengang, så jo der skal ryddes op.
 Fremdriftsreformen vil jo også sikre at man ikke er studerende i så mange år.

Nogle unge har også så langt til deres studie at de blive nødt til at flytte hjemmefra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
For 2 minutter siden, dewey skrev:

vi har ALLE som en boet hjemme i vores studietid, og det tror jeg har sparet os for studiegæld

Det har det helt sikkert også, men det er langtfra alle som har den mulighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
1 time siden, dewey skrev:

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan i det mindste fortælle, at jeg kommer ud af en meget stor familie, dvs. med 2 søstre og mange fætre og kusiner i mellemtiden også med niecer og nevøer, vi har så godt som alle studeret, men ingen af os har nogensinde haft studiegæld, vi har ALLE som en boet hjemme i vores studietid, og det tror jeg har sparet os for studiegæld, vi stillede heller ingen krav på noget som helst, og som mine forældre sagde til os 3 søstre, "Jeg betaler jeres studium, men vil i ikke bo hjemme, må i selv tjene til alle jeres udgifter, lommepengene måtte vi selv tjene til i studietiden, og vi arbejdede alle 3 ved siden af vores studium.

Som jeg har skrevet - både sociale og geografiske forhold spiller ind. Nu hvor selv STX, HHX og HTX er blevet så differenceret at man ikke kan få en uddannelse som man ønsker i egen by eller nærmeste by, bliver geografien et problem noget tidligere end før og regeringen har været inde med kniven i forhold til hvad et ungdomskort skal koste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, phantomet skrev:

Fremdriftsreformen vil jo også sikre at man ikke er studerende i så mange år.

Nogle unge har også så langt til deres studie at de blive nødt til at flytte hjemmefra.

Det er jeg enig med dig i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, Zoxa skrev:

Det har det helt sikkert også, men det er langtfra alle som har den mulighed.

Rigtigt - men i dag kommer man dog hurtigere frem end tidligere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Hvis ikke folk går efter højere uddannelse og sigter efter nye svære mål, så går noget af livet tabt. Så nej, jeg synes det er helt fint at sætte økonomien i spil for at nå sit mål.

Som også nævnt i artiklen så var renterne tilbage i 70erne 21%, og det gjorde at lånets hovedstol ikke blev mindre, selvom de ihærdigt forsøgte at betale det af.

Hvis regeringen forsøger at få de unge ud i bedre uddannelser og de forsøger at gøre Danmark et land med kvalificerede job og et land hvor der kan forventes innovative løsninger og et efterspil som gør Danmark rigere, så er det en lille betaling af eftergive den gæld som de forgæves har betalt på i mange år.

Folk bliver erklæret insolvent og eftergives for mindre idag, så vi fik vores kvalificerede uddannet personer, nu skal vi betale for det.  Vi kan bare se på Rigshospitalet og de overlæger som er derinde, de kan være imellem dem som har denne gæld og de er idag vores bedste til at løse sygdomme og gøre livet bedre for dem som kan reddes :)

Det vil jeg personligt gerne betale for.

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
Lige nu, dewey skrev:

Rigtigt - men i dag kommer man dog hurtigere frem end tidligere

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med den, men mener du geografi og transport, afhænger det i høj grad af hvor du er i landet.

Der er vel groft sagt 5 pinde som gør udslaget for studie gældens størrelse når en person er fyldt 30.

Studie boligens månedlige omkostninger i sin tid

Udgiften til transport 

Øvrige udgifter til studiet i sin tid

Og muligheden for at få et fritids arbejde (og antallet af aktive studie timer ikke at forglemme)

Rente tilskrivningen på studie lånet.

Jeg var færdig med mit studie lån da jeg var ca. 29 (var færdig da jeg var 25) og det var da takket være et fedt studie job at jeg ikke behøvede at låne bigtime i kombination med en lav rente og en lav husleje. Ikke fordi jeg var specielt god til at høvle gælden af. (var udeboende fra jeg var 16)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 4 minutter siden, Zoxa skrev:

Jeg var færdig med mit studie lån da jeg var ca. 29 (var færdig da jeg var 25) og det var da takket være et fedt studie job at jeg ikke behøvede at låne bigtime i kombination med en lav rente og en lav husleje. Ikke fordi jeg var specielt god til at høvle gælden af. (var udeboende fra jeg var 16)

for 40 år siden, var 21% i rente noget helt andet, jeg gætter på det svarer til 30% eller måske mere i nutidsværdier.

Så var pengene mindre dengang og udgifter måske anderledes (det kan jeg ikke vurdere). men var renten så høj , så kan vi jo se på folk idag som betaler 30% i renter eller mere, de holder sig heller ikke ovenvande, dog med den forskel det er forbrugslån til b&o og biler og rejser. Det ville jeg aldrig eftergive dem :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind