• Meddelelser

• Debat Høvding

Forslag til forbedringer   19-06-2017

Kære debattører,
      Vi har oprettet et nyt forum "Forslag til forbedringer", som I finder under "Hjælp til debatten". Har I forslag til, hvordan vi kan forbedre Jubii Debat eller synes I der mangler noget herinde, så er I meget velkommen til at skrive jeres idéer og ønsker i det nye fora.

Jeg glæder mig til at modtage en masse forslag og input fra jer.

De bedste hilsner
      Debat Høvding
dewey

Khader: I ghettoen er førtidspension den højeste drøm

54 svar i dette emne

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9274704/khader-i-ghettoen-er-foertidspension-den-hoejeste-droem/

- I ghettoen er ambitionen ikke at få et arbejde. Den er at komme på førtidspension.

Så kontant lyder det fra De Konservatives udlændinge- og integrationsordfører, Naser Khader.

Står det til Naser Khader, kan meget dog rettes op uden brug af flere penge. Eller langvarig lovbehandling på Christiansborg.

Det, der skal til, er krav om at komme i job. Færre lægeerklæringer. Og en holdningsændring hos både flygtninge og indvandrere, arbejdsgivere og kommuner, mener Khader.

Han tager udgangspunkt i sine egne erfaringer fra indfødsretsudvalget og arbejdet som tolk i 1990'erne.

- Da jeg arbejdede som tolk, oplevede jeg, at en del af dem, der kom hertil, blev pakket ind i vat. Man tog initiativet fra dem. Man gjorde nogen af dem dovne, og det er gået videre til næste generation.

- Nogle af dem kom hertil med fremdrift og store ambitioner, men de fik at vide, at ting ikke kunne lade sig gøre. Og så krævede man ikke mere af dem. Man parkerede dem på passiv forsørgelse, og det er gået i arv til de næste generationer.

- Man gjorde det i en god mening, fordi man ikke ville kræve for meget af dem. Man satte lighedstegn med at være offer, men det er man ikke, selv om man er flygtet, siger Naser Khader.

Han mener, at Danmark nu står med store problemer, fordi mange bliver "ghettointegreret" frem for at blive integreret i Danmark. Og i ghettoen er et liv på passiv forsørgelse blevet målet for mange, mener han.

På spørgsmålet om, hvad han bygger den udlægning på, siger Naser Khader:

- Det er konkrete eksempler. Jeg har som tolk oplevet folk i slutningen af 20'erne og i 30'erne, hvor det eneste, det gik ud på, ikke var at tage en uddannelse, men at få førtidspension. Især for kvinderne, så var de fredet og kunne gå hjemme og passe børn, siger Naser Khader.

Han henviser også til flere eksempler fra sin tid som politiker. Blandt andet til den syriske kvinde Hanan Aldaher, som Khader har skrevet en bog om.

Som nyskilt mor til fire rejste hun i 2014 til Danmark og lagde både tørklæde og religion bag sig. Men hun blev ifølge Khader frarådet at søge arbejde og opfordret til at gå efter at komme på passiv forsørgelse af andre flygtninge og indvandrere.

Skal den onde cirkel brydes, handler det i høj grad om at møde flygtninge og indvandrere med forventninger og krav, mener Khader:

- Socialrådgiverne skal kræve noget af deres klienter. Mange agerer som deres ukritiske advokater, hvor man forsøger at beskytte dem, tale dem efter munden og give efter for deres krav om at blive fredet.

Forholder det sig, som Khader beskriver det, kan jeg ikke tage manden alvorlig, hvorfor i alverden har han ikke allerede, da han arbejdede som tolk for 20 år siden, fremkommet med sine erfaringer, så problemerne slet ikke først var opstået i den form, som vi kender dem i dag. I dag tror jeg, er det længst for sent at stille krav og forvente, at der vil ske en ændring hos de mennesker, der i årevis har været vant til at blive forsørget af det offentlige uden at skulle yde til det samfund, de lever i.

Din mening?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg kan ikke tage  Naser Khader alvorlig , han er og bliver levebrøds politiker.

Manden der for ganske få år siden var 100% enig med de Radikale, og nu er

havnet i den anden grøft.

Men var nogle af hans ideer kommet fra f.eks. en socialdemokrat, så ville jeg nok lytte.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Nasser Khader er ude på at promovere sig selv, som sædvanligt.  Han har ikke ret meget erfaring om hvad der nu sker i socialforvaltnings afdelinger i kommuner, og hans observationer er 20 år gamle.

hvor længe han tror han kan koge suppe på et 20 år gammelt ben.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg personlig er bange for at han (N.K.) har ret.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 21 minutter siden, pharlap skrev:

hans observationer er 20 år gamle

Hans observation holder nu stadig stik med min erfaring

3

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, Zoxa skrev:

Hans observation holder nu stadig stik med min erfaring

Jeg stiller ikke spørgsmål om rigtigheden af hans observationer, jeg stiller spørgsmål ved, hvorfor han ikke allerede for 20 år siden kom ud af 'hulen', og allerede dengang offentlig kundgjorde sine observationer og meninger om problemet, det havde måske dengang ført til en anden tilstand, end vi kender den i dag, og sikkert kommer til at kende den fremover, for jeg tror ikke på nogen stor ændring i det Khader har observeret.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 minutter siden, dewey skrev:

Jeg stiller ikke spørgsmål om rigtigheden af hans observationer, jeg stiller spørgsmål ved, hvorfor han ikke allerede for 20 år siden kom ud af 'hulen', og allerede dengang offentlig kundgjorde sine observationer og meninger om problemet, det havde måske dengang ført til en anden tilstand, end vi kender den i dag, og sikkert kommer til at kende den fremover, for jeg tror ikke på nogen stor ændring i det Khader har observeret.

Han (N.K.) kan vel gennem fx. 20 år både være blevet klogere og há forandret meninger/syns-vinkler/synspunkter!

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg tror desværre manden har ret, og så synes jeg forøvrigt at det er ligegyldigt om man kan lide manden eller ej.

3

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 minutter siden, artem666 skrev:

Jeg tror desværre manden har ret, og så synes jeg forøvrigt at det er ligegyldigt om man kan lide manden eller ej.

Rigtigt (efter min mening) jeg bryder mig meget lidt om ham (N.K.), men ret skal være ret.

For som der vist står i et ældre ordsprog:

"Selv en blind høne kan finde korn"

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 16 minutter siden, dewey skrev:

For 20 år siden var han radikal. Da havde han måske et andet syn på sagen. Sådan noget med, at når vi nu fører en politik, der medfører et stort indtag af dem, så er det måske ikke den bedste idé at påpege problemer med dem. Så kunne folk jo beskylde mig for at være racist eller beskylde mig for af skabs-df'er eller noget. Eller også troede han på eventyret om, at de med tiden ville blive integreret og blive som landets oprindelige befolkning. Giv det lidt tid og så er vi alle glade, berigede og lykkelige i multikulti mangfoldigheden

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind